בואו ניכנס למקלטים

האויבות הגדולות של ישראל: אינטל, טבע, צ'ק פוינט וישקר

השבוע גילינו את האשמים בחוליי הכלכלה הישראלית, מי שאחראים לגירעון הענק בתקציב המדינה, שהפתיע אותנו רגע לפני הבחירות. אלו הן כמובן החברות הגדולות במשק - טבע, אינטל, צ'ק פוינט, ישקר ואחרות, שהשכילו לנצל את מקלטי המס השונים במדינת ישראל ושילמו מסים מופחתים על רווחיהן.

צריך להרגיע את הרוחות. ראשית, חשוב לזכור שכל החברות הנ"ל פעלו על-פי החוק. הן לא גנבו, לא העלימו מס, לא זייפו חלילה דוחות כספיים. אם יש למישהו טענות, נא להפנות אותן לספר החוקים שלנו. מי שחוקק את החוק לעידוד השקעות הון הוא לא מנכ"ל אינטל וגם לא היזמים של צ'ק פוינט או ישקר, אלא כנסת ישראל.

ועכשיו, בואו נזכור מדוע העניקה הכנסת הטבות מס מפליגות שכאלה. למקרה שמישהו שכח: ישראל ממוקמת במזרח התיכון. מפעל הייצור של אינטל בקריית גת נמצא בטווח הטילים של החמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון וכנראה גם המטורף האיראני שממזרח לנו. בעשרים השנים האחרונות חווינו פה שתי אינתיפאדות, מלחמה בלבנון ושתי מלחמות בעזה. בנוסף: עלות העסקתם של המהנדסים הישראלים עלתה דרמטית בעשור האחרון. ומעל הכול, התחרות בכפר הגלובלי התעצמה מאוד. מדינת ישראל חייבת להתאמץ מאוד כדי להיות אטרקטיבית עבור חברות גלובליות ולכן, הטבות כלכליות מפליגות הינן כלי מעשי ונכון לעודד השקעות ופעילות משמעותית של חברות אלו בישראל.

אל תיקחו את נוכחותן כאן כמובנת מאליה. אל תשכחו שמפעל הייצור החדיש הבא של אינטל יוקם באירלנד ולא בישראל. יועסקו שם אלפי אנשים ויושקעו שם מיליארדי דולרים וכל זה יקרה באירלנד, לא בקרית גת וגם לא בבית שאן.

תגובה מתלהמת

כדוגמה לתגובה הציבורית המתלהמת, כתבה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' באימייל השבועי לרשימת התפוצה שלה: "טבע היא באמת חברה נהדרת. אבל 3.7% מס בשנה?? מה הטירוף הזה? איפה הכסף, איפה הצדק, איפה ההיגיון הכלכלי? אני מניחה שהייתם מתים לשלם מס כזה... איך מכסים גרעון של עשרות מיליארדים? משם, נתניהו, משם".

כלומר, לשיטתה של יושבת ראש מפלגת העבודה, המיליארדים שחסרים בתקציב המדינה יגיעו באמצעות גביית מיסים עמוקה מחברות הענק הגלובליות. חברת הכנסת יחימוביץ' טועה ומטעה. הפגיעה בפעילותן של החברות היצרניות המובילות במשק תזיק לכלכלה הישראלית הרבה יותר ממה שתתרום. אלפי עובדים מפוטרים לא ירוויחו מאומה מפגיעה במעסיקים שלהם. להיפך.

בנוסף, חברות גדולות יודעות לתעל את רווחיהן למדינות בהן המיסוי הוא נוח יותר. מי שקוראים להעלאת מיסים פופוליסטית, מן הראוי שיבדקו באופן יסודי כמה באמת תרוויח כלכלת ישראל ומה כולנו עלולים להפסיד. הדיון הזה, שתוצאותיו יכולות להיות הרות גורל לעתיד התעשיות המתקדמות בישראל, מן הראוי שיתקיים בצורה רצינית ויסודית, ולא דרך הצהרות סנסציוניות בערוצי התקשורת השונים.