כך נקשרו חלק מבכירי פסגות בהווה ובעבר למאבק באי.די.בי

ג'רמי בלנק, חגי בדש, רועי ורמוס, אריק שטיינברג, דוד אדרי - בכירי פסגות בעבר ובהווה משקיעים באי.די.בי

על רקע המגעים להסדר חוב באי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר הולך ומעמיק השבר - שנראה לעתים כמעט אישי - בין הנהלת הקונצרן לנציגות האג"ח בחברה הבת אי.די.בי פתוח. באי.די.בי "מסמנים" את בית ההשקעות פסגות ואת יוצאיו כקואליציה המנסה לבצע השתלטות עוינת על הקונצרן. בסביבת נציגות האג"ח דוחים את הטענה הזו מכל וכל, וטוענים כי מדובר בניסיון ל"ספין", שנועד לפגוע בלגיטימיות של דרישותיה.

נציגות האג"ח באי.די.בי פתוח מורכבת מחברת הביטוח הפניקס, מבית ההשקעות פסגות ומקרן יורק (לשעבר בעלת השליטה בפסגות). הנציגות החלה במאבק יוצא דופן וחסר תקדים לכפיית הסדר חוב כולל בקונצרן, שיעביר את השליטה בה מידי דנקנר לנושי האג"ח, בטענה לחדלות פירעון.

את עסקיה של קרן יורק בישראל מנהל ג'רמי בלנק, שבין העסקאות שהוביל כאן בולטת רכישת בית ההשקעות מידי בנק לאומי, ומכירתו ב-2010 - לאחר ארבע שנים וברווח של 150% - לבעלת השליטה הנוכחית, קרן אייפקס ישראל (שבראשה עומדת זהבית כהן, לשעבר משנה למנכ"ל בקבוצת אי.די.בי).

לצד הרווח שרשמה קרן יורק מהמהלך, יצרה מכירת פסגות לקרן אייפקס הכנסות נדיבות מאוד - גם למנהלי בית ההשקעות דאז, ובהם היו"ר אריק שטיינברג והמנכ"ל רועי ורמוס, שזכו לתגמולים של עשרות מיליוני שקלים.

הכסף שהתפנה עבור יורק נוצל בין היתר לרכישת נתח משמעותי מאיגרות החוב של אי.די.בי פתוח (כ-20%), לאחר שזו נקלעה לקשיים ומחירי האג"ח שהנפיקה צנחו.

אקטיביזים מוסדי בלי לקחת שבויים

באוקטובר האחרון, לאחר שנודע כי הקרן יצרה לעצמה פוזיציה משמעותית בחוב של אי.די.בי פתוח, פורסם ב"גלובס" כי על פי הערכות בשוק ההון, ורמוס ושטיינברג היו בסוד העניינים במהלך הרכישה של הקרן. ההערכות הללו מוכחשות בתוקף בסביבת בלנק וורמוס, אשר מספרים כי שוררים ביניהם קשרי ידידות על רקע העבר המשותף, אך לא קיים ביניהם כיום שיתוף פעולה עסקי. לאחר שעת סגירת הגיליון התקבלה תגובתו אריק שטיינברג שהכחיש אף הוא.

כאמור, יורק אינה בודדה במאבק של נציגות מחזיקי האג"ח מול אי.די.בי פתוח. גם בית ההשקעות שהיה בעבר בשליטתה נוקט גישה אקטיבית ונחרצת מול אי.די.בי, ומצדד בבירור במאמציה של יורק לכפות הסדר חוב בקונצרן (מתוך שאיפה לקבל 100% מהחוב, ואף יותר).

המנכ"ל הדומיננטי של פסגות, חגי בדש, התבטא בנחרצות נגד אופי התנהלותה של הנהלת אי.די.בי, ואף לקח חלק ביוזמה שככל הנראה הוביל בלנק, ושנציגות אי.די.בי פתוח אימצה - לשתף פעולה עם נציגות האג"ח בחברה האם, אי.די.בי אחזקות.

בדש היה מהמנהלים הקרובים ביותר לרועי ורמוס כשזה היה מנכ"ל בית ההשקעות. לא בכדי הטרמינולוגיה ואופן ההתנהלות (גם התקשורתית) של פסגות כיום מזכירים במידה רבה את פסגות של תקופת ורמוס - אקטיביזם מוסדי, והליכה אגרסיבית (בלי לקחת שבויים) על המטרה, לאחר שהארגון הגדיר אותה לעצמו.

הקרב הקודם היה מול לב לבייב

ג'רמי בלנק, חגי בדש, רועי ורמוס ואריק שטיינברג אינם אנשי פסגות היחידים (בהווה ובעבר) ששמם מוזכר בפרסומים על השקעה באג"ח של אי.די.בי פתוח. בימים אחרונים נפוצו הערכות שלפיהן גם הסוחר דוד אדרי, שבעבר היה סמנכ"ל הברוקראז' של פסגות, מחזיק כיום בפוזיציה פרטית באג"ח האמורות.

אדרי נמצא במרכזה של חקירת רשות ני"ע והפרקליטות, בחשד לפעילות תרמיתית באג"ח קונצרניות וממשלתיות שבוצעה באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות ני"ע, ושאליה נקשר גם ורמוס, שכיהן אז כמנכ"ל בית ההשקעות. גורמים בסביבתו ציינו כי אין כל קשר בין אדרי ומהלכיו, אם ישנם, לבין מהלכי הנציגות, והוא סוחר שמחפש למקסם את תשואתו האישית, ללא קשר אליהם.

כך או אחרת, בשוק ההון החלו לרווח אמירות המדגישות את העבר המשותף לדמויות המרכזיות - שהובילו בעבר את פסגות למאבק מתוקשר מאוד ואגרסיבי מול טייקון אחר: לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל.

מנגד, גורמים בשוק ההון המעורים בנושא מציינים, כי "למרות שיש כאלה שמעוניינים לצבוע זאת כך, לא מדובר בפסגות נגד אי.די.בי. מדובר בצירוף מקרים ותו לא, והכול נעשה לטובת מחזיקי האג"ח בחברה".

מי ומי בפסגות
 מי ומי בפסגות