יממה אחרי חשיפת "גלובס": המבקר יבדוק את נמל אשדוד

"גלובס" חשף אמש את המסמך המלא שהגיש מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס לדירקטוריון, ובו הוא מאשים את היו"ר גדעון סיטרמן בהתערבות במינויים ובמכרזים

יום לאחר ש"גלובס" קרא לחקירה יסודית של מסמך ההאשמות שהגיש מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, נגד יו"ר הנמל, גדעון סיטרמן, הודיע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי הורה לבדוק את הפרשה.

אמש (ד') חשף "גלובס" את המסמך המלא שהגיש סגיס לדירקטוריון, בצד ביקורת נוקבת על רשות החברות שגלגלה את הטיפול בפרשה לידי הדירקטוריון - זאת בבחינת 'החתול ששומר על השמנת'.

בהודעה שפרסם משרד המבקר נאמר במפורש כי הבדיקה תכלול גם את ההתנהלות של רשות החברות בעניין: "המבקר הורה לבדוק תלונות על היבטים בהתנהלות הנהלת נמל אשדוד והדירקטוריון של הנמל, כולל יחסי הגומלין בין השניים והממשק להתייחסות רשות החברות הממשלתיות לעניין", כך לשון ההודעה.

על פי הודעת המבקר, לאחרונה הגיעו למשרדו מספר תלונות בעניין. עם זאת, גורמים המעורים בסוגיה אישרו כי הפרסום אתמול ב"גלובס" הוא שהביא לפתיחה מיידית בבדיקת הפרשה. עוד נמסר, כי בקרוב יפרסם מבקר המדינה דוח על נמל אשדוד שבדק, בין השאר, נושאי רכש והתקשרויות של הנמל. "מדובר באחד משערי הכניסה המרכזיים למדינת ישראל המהווה נדבך מרכזי בכלכלת המדינה", נכתב בהודעת המשרד. "אי-לכך, מייחס מבקר המדינה חשיבות רבה להתנהלות תקינה של נמל אשדוד", הוסיפו. עוד נמסר, כי משרד המבקר נערך לקראת "ביקורת מעקב אופקית על העסקת קרובים ומקורבים בכמה גופים מבוקרים, ובהם נמל אשדוד".

ביקש למנות מקורבים

במסמך שנחשף אתמול, טען מנכ"ל הנמל סגיס כי היו"ר סיטרמן עושה שימוש פסול במשרתו כדי לקדם לכאורה אינטרסים זרים תוך הפרה של מינהל תקין, זאת "עד כדי הולכת הדירקטוריון כולו שולל". סיטרמן, נציין, מכחיש את כל הטענות נגדו.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי רשות החברות ששייכת למשרד האוצר החליטה להותיר את הטיפול בפרשה בידי אותו דירקטוריון. גורמים ברשות הסבירו כי ההחלטה התקבלה לאחר שקראו את תגובתו המפורטת של סיטרמן להאשמות של סגיס.

במסמך של סגיס, נזכיר, נטען כי סיטרמן ביקש למנות מקורבים לתפקידים שונים בנמל תוך התערבות במכרזים. בין היתר, טען סגיס כי ברשימת השמות שמסר סיטרמן הופיע לא אחר מאשר בנו של דניאל חלפין - עוזרו האישי של סיטרמן. כן נטען, שסיטרמן התעקש במספר הזדמנויות להכניס אישה מסוימת לתפקיד בנמל ללא מכרז ובשכר של 20 אלף שקל בחודש כולל רכב צמוד. סגיס טען כי לאחר שסירב למינוי, סיטרמן נפגש בעניין בביתו של יו"ר הוועד בנמל, אלון חסן - טענה שאושרה על ידי סיטרמן עצמו. כשגם חסן עמד בסירובו לאפשר עקיפה לכאורה של הנהלים המקובלים, כך לפי סגיס, סיטרמן פתח במלחמה נגדם: "לאחר מספר ימים פגש היו"ר את סמנכ"ל משאבים ואותי ואמר לנו קצרות: 'לגבי הבחורה, איני צריך מכם טובות. אסתדר לבד ואתם עוד תשמעו אותי'. מה שנשמע בתחילה כמו תסכול אישי עמוק, הפך ליריבות ולמסע נקם שסופו מי יישורנו", כתב סגיס לדירקטוריון.

על פי המסמך של סגיס, סיטרמן דחף במספר מקרים לכך שהנהלת הנמל תבצע רכישות מידי ספקים בספרד. כך נטען בנוגע לרכש סימולטורים למנופאים, רכש של גוררות ומתן ייעוץ לתכנון רציף חדש. סיטרמן, שייעץ בעצמו לחברת רכבות ספרדית בעבר, הכחיש כי התערב במכרזים אלא פעל בתום לב כיו"ר מעורב ופעיל לטובת הנמל.

משרד עו"ד גולדפרב זליגמן המייצג את סיטרמן מסר אתמול בתגובה לדברים כי "מרשנו דוחה כל טענה לפיה הוא מתערב במכרזים ודוחה אחת לאחת כל טענה שנטענה כנגדו. מרשנו לא פעל לקידום חברות ספרדיות, אלא פעל לאיסוף מידע מהזירה הבינלאומית, לרבות ספרד, בכל הנוגע לגיבוש הצרכים של נמל אשדוד. מרשנו טוען כי עיתוי כתיבתו של מכתב המנכ"ל בסמוך לאחר שהתבקש לממש את החלטת הדירקטוריון להקפדה על מניעת ניגוד עניינים בלשכות המנכ"ל, היו"ר, היועמ"ש ומבקר הפנים - מעיד כי מטרתו של המנכ"ל הינה לסכל את עבודת הדירקטוריון ולהטות את הדיון לפסים אישיים והשמצות משוללות יסוד".

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "כשתתקבל פניית מבקר המדינה היא תטופל בכל הכבוד. אנו מברכים על כל יוזמה של מבקר המדינה".

מרשות החברות נמסר כי "רשות החברות פועלת בנושא מול הגורמים הרלוונטיים בנמל אשדוד. במידה שתגיע פנייה ממשרד מבקר המדינה, תפעל הרשות בשיתוף פעולה מלא ככל שיידרש".