מבחן דרכים: פולקסווגן גולף החדשה - התגלמות הקונצנזוס

פולקסווגן גולף החדשה, כקודמותיה, עונה על השאיפה של ההמונים להיטמע ולהתמזג בקולקטיב החמים והבטוח ■ היא אמנם זריזה, מרווחת וחסכונית, אבל במחיר שלה יש מקום לשיפור בתחום האבזור

כל דור חדש בשושלת פולקסווגן גולף יוצא לעולם בליווי ריטואל קבוע: החברה סופגת ביקורת נוקבת על שמרנותה ועל דמיונה של המכונית החדשה לדור הקודם, מתעלמת מהביקורת במופגן וממשיכה למכור את המכונית ברחבי העולם בכמויות מעוררות השתאות תוך גריפת רווחי עתק.

נראה, שהסיבה להצלחה הנצחית של הגולף, היא השאיפה של ההמונים להיטמע ולהתמזג בקולקטיב החמים והבטוח. עבור הלקוחות באירופה ומחוצה לה הגולף היא ההתגלמות המוטורית של הקונצנזוס: נהיגה בה מעניקה לנהג דימוי "מכובד", שאינו פוגע ואינו מנסה לגזול תשומת-לב יקרה מאף אחד. היא מאפשרת למר מולר מגרמניה, לגברת ברנרד מצרפת ולאדון סמית מבריטניה לשדר את אותם ערכים משותפים למרות הבדלי התרבות ביניהם.

לפיכך, ובאופן לא מפתיע, גם הדור החדש והשביעי במספר של הגולף - שמהווה קפיצת דרך משמעותית מבחינות רבות - נראה זהה כמעט לקודמו. הגובה נמוך יותר, עוד כמה סנטימטרים נוספו לאורך והפרופורציות בחרטום ובפרופיל הצד שונות מעט. אבל המכונית החדשה עדיין נראית כמו שכפול גנטי של הדור היוצא. עיצוב הפנים מכוון גם הוא אל לב הקונצנזוס.

עמדת הפיקוד מאורגנת להפליא, ברורה, מציגה את הגרפיקה המוכרת היטב של פולקסווגן בלוח השעונים והיא לא תרתיע גם נהגים קשישים, שמתקשים להסתגל לעיצוב ההיי-טק הנפוץ באוטומובילים של ימינו.

הקריצה היחידה לכיוון דור הסלולר והטאבלטים היא מסך LCD צבעוני בגודל בינוני, שמאפשר לשלוט באמצעות מגע בכמה מהפונקציות הנפוצות. עבור שווקים מתקדמים יותר מציעה פולקסווגן מציעה בגולף החדשה מערכות היי-טק מתקדמות כמו בקרת שיוט אקטיבית, בקרת היגוי ושלל מערכות ניווט/בידור/בטיחות. אצלנו, שיקולי מחיר מותירים את רוב המערכות הללו ברשימת האופציות, אם בכלל, והאבזור התקני בסיסי למדי.

קלילה ונעימה לנהיגה

תוספת 6 סנטימטרים לבסיס הגלגלים ותכנון מחדש של תא הנוסעים מסייעים לגולף החדשה ליישר קו עם השוק בכל הנוגע למרחב הפנים. המושב האחורי של המכונית הוא כעת אחד מהמרווחים ביותר בפלח ומציע שפע מקום לכתפיים ולברכיים. התא כולו מרגיש אוורירי ומואר ואיכות החומרים והייצור משדרת פרימיום.

המכונית מרגישה קלילה ונעימה לנהיגה הן בעיר והן בכבישים מפותלים, עם היגוי מדויק למדי והתנהגות צפויה וקלה לשליטה בתנאי עומס. כמו כל הגולפים לדורותיהם, גם זו מכונית שמתאימה לשיוט מהיר למרחקים ארוכים והיא שומרת על התחושה "הגרמנית" של מרכב נטוע בכביש במהירויות גבוהות ובתנאי מזג אוויר עוינים.

משיקולי עלות בחרה פולקסווגן לצייד את דגם הבסיס, עם מנוע ה-1.2 ליטר, במתלה אחורי פשוט יותר מזה של דגם ה-1.4 ליטר. גם המתלה הזה עושה עבודה סבירה בשיכוך מהמורות עירוניות והנוחות טובה, אולי גם בגלל הצמיגים גבוהי החתך.

פולקסווגן הייתה החלוצה במעבר של תעשיית הרכב למנועי טורבו קטנים וחסכוניים ולשימוש בתיבות אוטומטיות כפולות מצמדים. הניסיון הרב שהיא צברה בתחום (שעלה לה לעיתים בהרבה כסף וכאב ראש) מורגש בהחלט. לדגם ה-1.2 ליטר הבסיסי יש מערכת הנעה בוגרת ומעודנת למרות הנפח הצנוע ולמרות הספק לא-אטרקטיבי במיוחד של 105 כ"ס.

בשיוט נינוח המנוע כמעט אינו נשמע, אך לחיצה נמרצת יותר מאיצה את המכונית קדימה במרץ מפתיע תוך צבירה מכובדת של מהירות במגוון שיפועים. המרץ נובע מתכנות אגרסיבי יחסית של תיבה ההילוכים, מומנט מכובד של מנוע הטורבו שמפצה על הספק דל ומשקל עצמי של 1,130 קילו - לא הרבה יותר משל מכונית סופר-מיני טיפוסית.

מלבד תאוצה מכובדת (אפס ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות), ושיוט נטול מאמץ ב-140 קמ"ש פלוס, זו גם אחת המכוניות החסכוניות בפלח שלה עם ממוצע מוצהר של יותר מ-20 קילומטר לליטר. לא היינו חותמים על הנתון הזה אבל גם 15-16 קילומטרים לליטר בנהיגה ישראלית טיפוסית הם נתון מכובד.

סוגיית המחיר של הגולף בישראל תמיד הייתה בעייתית וגם תג המחיר של הגולף החדשה - 130 אלף שקל לגרסת הבסיס - מציב אותה בדילמה תחרותית לא קלה. ב-133 אלף שקל אפשר לקנות כיום מכונית גרמנית מתוחכמת כמו פורד פוקוס עם מנוע 2 ליטר בהספק 170 כ"ס שמגיעה עם אבזור תקני מקיף מאד, או להצטרף ל"תוכנית חיסכון" יפנית בטוחה נוסח טויוטה אוריס החדשה, עם 131 כ"ס.

מצד שני, אי אפשר להתעלם מהקסם הבורגני-אליטיסטי שיש בארץ למותג פולקסווגן בכלל ולגולף בפרט. לפיכך אפשר להמר, שגם הגולף החדשה תכבוש את ליבם של הלקוחות הנאמנים של המותג אבל תתקשה להרחיב את אחיזתה לטריטוריות חדשות, כל עוד לא תהיה פריצת דרך ביחס האבזור/מחיר.

גולף
 גולף

חלק מהמתחרות

פורד פוקוס 2 ליטר

ב-133 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2 ליטר של הפורד פוקוס, שמיוצרת בקלן - לא הרחק מהמפעל של פולקסווגן. במחיר הזה מקבילים מנוע עם 170 כ"ס, שמאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות, ותיבה כפולת מצמדים מתוחכמת

טויוטה אוריס 2013

130 אלף שקל הוא מחירה של טויוטהאוריס החדשה, עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 131 כ"ס. לאוריס החדשה יש תא נוסעים עשיר יותר עם מסך מגע תקני ותיבה אוטומטית רציפה לטובת חיסכון בדלק. למרות ההספק העדיף, היא איטית יותר מהגולף בתאוצה

יונדאי i30 החדשה

ב-128 אלף שקל מקבלים את הגרסה המאובזרת של יונדאי i30 החדשה, עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 135 כ"ס. זוהי מכונית מרווחת יותר מהגולף, עם עיצוב ייחודי ובולט. בגרסה המאובזרת מקבלים גם שלל מערכות בידור ונוחות מעניינות