גילוי חדש על הייגל: אמר שישראל נעשית מדינת אפרטהייד

מתעצם הקמפיין הרפובליקני נגד מועמד אובמה לשר ההגנה: קבוצה של 15 סנטורים דורשת מהנשיא למשוך את המינוי ■ בשלב זה יש להייגל תמיכה מספקת בסנט כדי להיבחר, אבל הסוף עדיין לא ברור

הקמפיין הרפובליקני נגד מינויו של צ'אק הייגל, סנטור רפובליקני לשעבר, למשרת שר ההגנה הולך ומתעצם. קבוצה של 15 סנטורים רפובליקניים קראה אתמול (ה') לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, למשוך את המינוי ולמנות מועמד אחר, פחות "שנוי במחלוקת ופלגני". במקביל, נוברים גופים שמרניים בעברו של הייגל בתקווה לדלות התבטאויות שיאששו את טענת הימין, שהשקפות המועמד על ישראל, איראן וסוגיות אחרות נמצאות בקצה השמאלי של הסרגל הפוליטי ואינן יאות למי שמיועד לכהן כשר הגנה.

אתמול פירסם "פרי ביקון", עיתון מקוון ימני, מידע חדש על הייגל, שמעמיד שוב את ישראל במרכז השיח על מינויו. על פי ידיעה באתר, אמר הייגל ב-9 באפריל 2010, בהרצאה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ראטגרס, בניו-ג'רזי, כי מדינת ישראל הולכת ונעשית מדינת אפרטהייד וכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא "רדיקל".

בחשיפה החדשה נאמר, כי הייגל האשים את ישראל בהפרת החלטות או"ם וקרא לשתף את חמאס בכל מו"מ עתידי לשלום. המידע מיוחס לקנת וואגנר,שמתואר כפעיל פרו-ישראלי. וואגנר מסר ל"פרי ביקון" אי-מייל שהוא שלח לאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, בעיצומה של הרצאת הייגל. המסרון נושא את התאריך 9 באפריל 2010, שעה 11.37 בבוקר.

במסרון נאמר: "אני יושב בהרצאה של צ'אק הייגל בראטגרס. הוא אומר למעשה, שישראל הפרה כל החלטה של או"ם מאז 1967, שישראל הפרה את כל ההסכמים שלה עם הקוורטט, ושנשקפת לה סכנה שהיא תיהפך למדינת אפרטהייד אם היא לא תתיר לפלסטינים להקים מדינה משלהם. הוא אמר שההתנחלויות מתקרבות לנקודה שמעבר לה מדינה פלסטינית רציפה לא תהיה אפשרית".

"הייגל אמר, כי לדעתו נתניהו רדיקל וכי אפילו ציפי לבני, אשה תקיפה, סבורה שנתניהו רדיקלי מדי ולפיכך היא לא תצטרף לקואליציה שבהנהגתו", נאמר עוד במסרון. (כאמור מדובר ב-2010).

בראיון ל"פרי ביקון" אמר וואגנר, כי דברי וואגנר היו "מדהימים למדי". כדבריו: "הופתעתי מאוד מהיחס שלו, מפני ששמעתי פוליטיקאים מדברים על המצב במזה"ת ועל יחסי ישראל - ארה"ב במשך 20 שנה. קרוב לוודאי שזו היתה ההתבטאות השלילית ביותר (על ישראל) ששמעתי אי פעם מפי פוליטיקאי". וואגנר לא הסביר מדוע לא העביר את המסרון הזה לסנטורים ריפובליקניים לפני השימוע שנערך להייגל בוועדת השירותים המזוינים של הסנט, בינואר.

קודם לכן ציטט "פרי ביקון" התבטאות אחרת של המועמד, מ-2007, שלפיה משרד החוץ האמריקני הוא "שליש" (adjunct) של מדינת ישראל. מקור הציטוט הזה הוא דו"ח שכתב תומך של הייגל אחרי הרצאה, אף היא בראטגרס. מכל מקום, אחרים שנכחו בהרצאה ב-2007 הכחישו שהייגל השמיע הצהרה כזו.

כך או כך, בעקבות החשיפות החדשות שלחו הסנטור לינדסי גרהאם,והסנטורית קלי איוט, שניהם רפובליקנים, מכתב להייגל ובו דרשו הסבר לדברים שמיוחסים לו. הליגה נגד השמצה קראה אף היא להייגל להסביר את הדברים והוועד היהודי אמריקני אמר שצריך לבון את המועמדות בכובד ראש לפני שניגשים להצבעה.

תשובת הייגל: "אינני זוכר שהשמעתי הצהרות כאלה, או דומות להן. אני מתנער לחלוטין מהדברים שמיוחסים לי".

במכתבם לאובמה, שבו הם קוראים לו למשוך המינוי, אומרים 15 הסנטורים, כי אישורו של הייגל לתפקיד יהיה "נטול תקדים" בגלל התנגדות כמעט אחידה של הסיעה הרפובליקנית בסנט למינויו. "ב-50 השנים שחלפו, לא אושר מינוי של שר הגנה אם הצביעו נגדו יותר משלושה סנטורים. אדם שממלא את התפקיד הקריטי הזה צריך להיות מישהו שאינו שנוי במחלוקת ואינו פלגני".

ובינתים מדווחת הבלוגרית הימנית ג'ניפר רובין ב"וושינגטון פוסט" על יזמה ראשונה של ארגון פרו-ישראלי נגד מינוי הייגל. מדובר בארגון "נוצרים מאוחדים למען ישראל". מנהל הארגון צוטט בבלוג של רובין כך: "די, נמאס. ממשל אובמה שוב אינו יכול לטעון שהוא אינו יודע על הבוז שרוחש הייגל לישראל או על העיניים העצומות שהוא מפנה כלפי איראן. למען האומה שלנו, אובמה חייב למשוך את המינוי".