הפלסטינים מאיימים בתביעה נגד נותני החסות למרתון ירושלים

"ניו-יורק טיימס": עורך דין המייצג גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית שלח מכתב אזהרה לחברת ניו-בלאנס ולרשת אינטרקונטננטל עקב מתן חסות למרתון ירושלים

עורך דין המייצג גופים רשמיים ברשות הפלסטינית מאיים על יצרנית ההנעלה הספורטיבית ניו באלאנס בבוסטון, ועל רשת בתי-המלון אינטרקונטיננטל, בחרם ובצעדים משפטיים - אם הן לא יסירו את חסותן ממרתון ירושלים, שמתוכנן להיערך ב-1 במארס.

על-פי ידיעה שמתפרסמת היום (שבת) ב"ניו-יורק טיימס", האיומים נכללים במכתבים ששלח השבוע עורך הדין לשתי החברות. במכתבים נאמר כי המרתון הוא "הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי, מפני שמסלולו עובר במזרח ירושלים. הפלסטינים, ועמם מדינות רבות, לרבות ארה"ב, רואים במזרח ירושלים שטח כבוש.

"היות שהמרתון אינו משרת את צרכי האזרחים הפלסטיניים ואינו משרת שום מטרה צבאית, הוא מהווה פעילות בלתי חוקית במזרח ירושלים הכבושה לפי החוק ההומניטרי הבינלאומי", נאמר במכתב, שנשלח מטעם הוועד האולימפי הפלסטיני, הפדרציה האתלטית והמועצה העליונה לנוער ולספורט.

המכתב מזכיר את החלטות או"ם על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, את אמנת ז'נווה הרביעית ואת בית הדין הבינלאומי לצדק, ומזהיר: "אם החברה שלך לא תסיר מיד את חסותה מפעילות בלתי חוקית זו, ייאלצו מרשיי לנקוט צעדים משפטיים בסוגיה זו".

המכתב אינו מזכיר במפורש את החלטת העצרת הכללית מ-29 בנובמבר אשתקד, שבה שודרג מעמד הרשות באו"ם למדינה משקיפה בלתי חברה, אך גורם בכיר ברשות הפלסטינית אמר ל"טיימס" כי החברות עלולות לשמש מטרה לתביעה משפטית בבית הדין הבינלאומי, אם מנהיגי הרשות יחליטו לנצל את המעמד החדש שהקנתה העצרת לרשות. אפשרות אחרת היא פעולה של הליגה הערבית.

אשתקד הודיעו 22 מדינות הליגה על הטלת חרם על אדידס, מפני שהיא נתנה חסות למרתון 2012.

דובר של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, מסר בתגובה כי הפלסטינים "מנסים לרתום את המרתון לעניין פוליטי". לדבריו, "זו אינה פוליטיקה - זה ספורט, זו תרבות. זה אירוע בינלאומי גדול בעיר בינלאומית גדולה".

דובר של ניו באלאנס לא הגיב. דוברת של אינטרקונטיננטל מסרה כי הרשת אינה מודעת למתן חסות למרתון. לדבריה, החסות ניתנה על-ידי מלון קראון פלאזה בירושלים, זכיין של הרשת.