הבנקים באירופה יחזירו חצי מההלוואות שקיבלו מהבנק המרכזי

הבנק המרכזי האירופי פרסם אתמול כי הבנקים באירופה יחזירו ב-27 בפברואר 61.1 מיליארד אירו מההלוואות שהעניק להם לפני כשנה ■ סקר של "רויטרס" חזה כי הבנקים יחזירו 130 מיליארד אירו

סוכנות "רויטרס" דיווחה אתמול בערב כי על פי נתונים שפרסם הבנק המרכזי האירופי ביום שישי עולה כי הבנקים ברחבי אירופה יחזירו פחות מחצי מההלוואות שהבנק המרכזי העניק להם לפני יותר משנה, מה שמצביע על כך שרוב המערכת הפיננסית באירופה עדיין תלויה בהלוואות הזולות שהעניק הבנק המרכזי.

נזכיר שלפני קצת יותר משנה השיק הבנק המרכזי האירופי מהלך שנועד לעזור לבנקים ברחבי היבשת להגדיל את היקף האשראי שהבנקים הללו מעניקים ללקוחות שלהם בניסיון להגביר את הצריכה, דבר שיעזור לצמיחה. הבנק המרכזי העניק את ההלוואות הללו - בריבית כמעט אפסית - לבנקים בשני סיבובים: הסיבוב הראשון היה בחודש דצמבר 2011 והשני היה בפברואר 2012 במהלכם העניק הבנק המרכזי הלוואות בהיקף של כטריליון אירו.

ב-30 בינואר השנה, מועד הפרעון הראשון לבנקים שקיבלו כספים בסבב הראשון, דיווח הבנק המרכזי האירופי על החזרת הלוואות בהיקף של 137 מיליארד אירו, מה שהעניק את התחושה שהמערכת הכלכלית בגוש האירו התחילה להתאושש. אך הנתונים שפרסם אתמול הבנק המרכזי החזירו שוב את הדאגה בנוגע למצב של המערכת הפיננסית באירופה.

על פי הנתונים שפורסמו אתמול, 356 בנקים מתוך 800 שקיבלו הלוואות מהבנק המרכזי בסיבוב השני, הסכימו להחזיר סכום כולל של 61.1 מיליארד אירו כשיגיע מועד הפרעון הראשון להלוואות שנלקחו בסיבוב השני ב-27 בפברואר. על פי סקר אנליסטים שערכה סוכנות "רויטרס" הצפי היה שהיקף הסכום שיוחזר היה 130 מיליארד אירו.

"היקף ההחזר הנמוך מהצפי מצביע על כך שהבנקים במדינות הפריפריה, ואולי גם של המדינות שנמצאות במרכז, רוצים להמשיך להחזיק בכספי ההלוואות של הבנק המרכזי בזמן שהגישה לשווקים נותרה עדיין מוגבלת יחסית עבורם ומחשש למשברים עתידיים באירופה", אמר טוביאס בלטנר, כלכלן בחברת Daiwa Securities. "אך עבור הבנק המרכזי האירופי מדובר בחדשות טובות שכן המהלך הזה יפחית את הלחצים האינפלציוניים".