גילעד אלטשולר: "שלי יחימוביץ' חיה בהזיות, השיטה שהיא מציעה לא הצליחה בברית המועצות"

ראיון מיוחד של אלטשולר למגזין moneytime של "גלובס" ■ "כבר 50 שנה מסממים פה את הציבור עם מדיניות ביטחון חוץ. בתכלס הכל קשקוש בלבוש. מי שיקבע מה יהיה פה מבחינה ביטחונית הם האמריקאים"

"לפני שנתיים", אומר גילעד אלטשולר בראיון מיוחד למגזין moneytime, "שאלו אותי מה אני מאחל לעצמי, אמרתי שנצטיין, עכשיו אני אומר שאנחנו צריכים לקוות לעשות פחות טעויות".

אלטשולר, מנכ"ל משותף ובעלים של בית ההשקעות אלטשולר שחם, הצליח בשנים האחרונות להגשים את הנבואה של עצמו. הוא מיצב את עצמו כאחד ממנהלי ההשקעות יוצאי הדופן בשוק המקומי, כזה שלא מפחד לקחת סיכונים. הוא היה אחד הראשונים שבחר להגדיל את החשיפה לחו"ל על חשבון השוק המקומי ובנוסף - עניין לחלוטין לא מובן מאליו - גילה אומץ נדיר יחסית לקולגות. אלטושלר לא היסס לתקוף את יצחק תשובה בימים שבהם חברת דלק נדל"ן ניהלה משא ומתן לגבי הסדר חוב. "אם יצחק תשובה לא ישלם", אמר אלטשולר, "לא ניתן לו כסף. בלי כסף, אין גז ובלי גז אין תשובה".

לצד הדיבורים, אלטשולר הציג גם ביצועים מרשימים. את שנת 2012 הוא סיים בצמרת טבלת התשואות של אפיק הגמל. הקופות של בית ההשקעות שלו הניבו תשואה של כ-14%, גבוה ביחס לממוצע שהניבו הקופות האחרות בשוק (כ-10%).

הציבור הרחב לא נותר אדיש למספרים האלה - היקף הנכסים שבית ההשקעות מנהל זינק מכ-7.6 מיליארד ב-2007 לכ-35.4 מיליארד שקל כיום. מצבת העובדים יותר מאשר שילשה את עצמה באותן שנים - מ-87 ל-294 בני אדם. אלטשולר, בקיצור, נמצא על הגל.

הסיפור הזה מתחיל בשנת 1990. קלמן שחם וגילעד אלטשולר הקימו באותה שנה את בית ההשקעות שזוכה בחמש השנים האחרונות להישגים נאים. שחם, אגב, פרש מניהול פעיל ואילו בנו, רן שחם, מכהן כיום כמנכ"ל משותף בבית ההשקעות.

הצמיחה של בית ההשקעות מרשימה במיוחד כאשר בוחנים את הנעשה בצמרת. רוב המתחרים צמחו בעזרת מסע של מיזוגים ורכישות (ראו מסגרת) או על ידי גיוס כספים במוצרים פיננסים שמניבים דמי ניהול אפסיים, לרבות קרנות כספיות ומכרזים של גופים גדולים שהמתחרים מוכנים להפסיד בהם.

אלטשולר לא מהסס לצאת נגד המגמה הזו. "כשמנהלים כסף באפס זה ביזיון", הוא אומר, "נהייתה פה תרבות שדמי ניהול הם הייצוג של הכול. אם מגיע אליי מכרז לניהול קרן תפעולית, בדמי ניהול אפסיים, אני זורק אותו לפח. אני לא חלק מהמשחק הזה, אם מישהו מחפש רק את המחיר הנמוך שלא יבוא אליי. האם כשחברת חשמל צריכה עורך דין היא הולכת לזול ביותר? מעניין אותי אם כשמישהו צריך רופא הוא הולך להכי זול. האם אין משמעות לאיכות המוצר?".

- אבל גם לך, כמו לשאר הקולגות שלך, יש קרן כספית עם דמי ניהול אפסיים.

"נכון, יש לי קרן כספית קטנה, של כ-100 מיליון שקל, אבל את כל העמלות שלה אני תורם לקהילה. אין מה לעשות מבחינת ידע של ניהול השקעות עם המוצר הזה, זה שירות ללקוחות שלנו".

"הקונסולידציה היא קטסטרופה"

מפת בתי ההשקעות בישראל השתנתה בחמש השנים האחרונות ללא היכר. תהליך הקונסולידציה (רכישות ומיזוגים), שעדיין נמצא בעיצומו, הביא למחיקתם של עשרות בתי השקעות קטנים, שנרכשו על ידי השחקנים הגדולים, בעידוד הרגולטור. גם אלטשולר שחם ביצע מספר רכישות, ב-2007 רכש את קופות נתיבות של בנק מזרחי שניהלו 1.9 מיליארד, ב-2008 מוזגו לתוכו קופות הגמל של פרפקט בהיקף של 2.7 מיליארד שקל וב-2010 נרכשו התיקים והקרנות של רמקו בהיקף של 1.2 מיליארד שקל, אולם כל הרכישות בוצעו בהיקפים לא משמעותיים. במקביל, רוב הצמיחה של בית ההשקעות נזקפת לפעילות אורגנית.

המיזוג בין בתי ההשקעות דש ומיטב שהחל לקרום עור וגידים לפני כמעט שנה, מציב דילמה בפני בתי ההשקעות הבינוניים, בהם אלטשולר שחם, אנליסט, אי.בי.אי, הדס ארזים והלמן אלדובי.

- מה אתה חושב על המגמה?

"זה אסון לשוק ההון. מבחינתי זה אידיאלי לכאורה כי יש פחות מתחרים, אבל מבחינת השוק זו קטסטרופה. מספר השחקנים פוחת ויש פחות דעות ופחות מפגשים. אני לא אוכל ליישם אסטרטגיה שאני חושב עליה כי מחר השוק יהיה צר יותר. מול מי אני אסחור ? זה אסון למחזורי המסחר, בטח באג"ח קונצרניות. זה פחות בעייתי במניות הגדולות, שם נראה חזרה של זרים בעתיד, אבל בשורה התחתונה הצרכן ייפגע כמובן בגלל החוסר בתחרות".

- אתם שוקלים לרכוש או להירכש?

"זה לא כל כך פשוט לעשות מיזוג. מדובר על תהליך ארוך וכואב ואני לא בטוח שאנחנו מוכנים לעבור תהליך כזה שיכול ליצור כאוס אצל העובדים שלנו. האווירה בחברה טובה ואני רוצה שהיא תמשיך להיות כזו. חשוב לנו לשמור על הייחוד שלנו, ולכן הסיכוי למפגש כזה או אחר עם גוף חיצוני, יחסית קטן".

"יחימוביץ' חיה בהזיות"

אלטשולר הוא דור שלישי בארץ, מצד אביו. בני משפחתו היו ממקימי העיר רחובות ועד היום המשפחה מחזיקה בבעלותה פרדסי הדרים בעיר. גילעד גדל במשפחה רוויזיוניסטית והוא גאה לספר שאביו נכלא בכלא לטרון, כאשר היה בן 16, בעוון חברותו בארגון האצ"ל.

"בפוליטיקה של היום", הוא אומר, "ישר מחפשים את האשמים, זה נהיה ספורט לאומי לעשות ועדות חקירה מבלי לגעת במהות. כל שני וחמישי עולה הכותרת 'שודדים את הפנסיה שלנו'. שלי יחימוביץ' מדברת על זה, ואני רוצה לדעת למה היא לא נותנת לעובדות לבלבל אותה. בחמש השנים האחרונות לא שדדו פה אף אחד. אני מאחל לכל העולם לעשות מה שעשינו, יש פה פופוליזם שהשתלט על שוק ההון".

- יחימוביץ' מובילה אג'נדה סוציאל דמוקרטית.

"יחימוביץ' חיה בהזיות, השיטה שהיא מציעה לא הצליחה בברית המועצות. זה לא עובד. צריך לאפשר ליזמות הפרטית להתבטא. היא לא מבינה את המערכת, היישום של הרעיונות שלה לא הצליח ברמה של מדינה. אני לא יכול להצביע בשבילה (הראיון נערך לפני הבחירות). אני מגיע מבית רוויזיוניסטי לחלוטין ועם השנים התמתנתי, כל השנים הצבעתי מחל באופן אוטומטי, היום כבר לא.

"כבר חמישים שנה מסממים פה את הציבור עם מדיניות ביטחון חוץ. בתכלס הכל קשקוש בלבוש, היה אולי ראש ממשלה אחד שלא החזיר שטחים, יצחק שמיר. מי שיקבע מה יהיה פה מבחינה ביטחונית הם האמריקאים, ולכן צריך להתרכז במדיניות חברתית. הבעיה היא שכל מי שצועק 'מהפכה חברתית' - נדבקת בו תווית שמאלנית".

*** הראיון המלא - במגזין moneytime