מריחים כבר את חג החירות? קבלו המלצות לחופשות אקזוטיות במיוחד לחג

פסח הקדים את בואו השנה, מה שמזמן אפשרות להחליף את חופשת הבטן-גב המסורתית באגן הים התיכון בהרפתקה משפחתית ■ ג'יפים, מזחלות שלג וספארי - הכול נשאר במשפחה

פסח הוא זמן אידיאלי לחופשה בהרכב משפחתי. אלא שהשנה, חג החירות מקדים את בואו: הוא חל בסוף חודש מארס, כשבועיים לפני התאריך הלועזי שבו חל אשתקד, למשל - ובכך מכתיב מפת יעדי נופש מעט שונה מהרגיל. כלומר, יותר חופשות במזרח ובמערב אירופה ופחות יעדי בטן-גב שמשיים באגן הים התיכון, שכל-כך אופייניים למשפחה הישראלית הנופשת בפסח. "בתי מלון, מסעדות ואטרקציות תיירותיות באגן הים התיכון עדיין סגורים בתקופה זו של השנה והאווירה היא אווירת נכאים, וגם מי הבריכה והים עדיין קרים. לכן, אנחנו רואים זליגה מיעדים ים תיכוניים כמו יוון, קפריסין, רודוס וכרתים ליעדי חורף קלאסיים באירופה", אומרת גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס.

את מקומם של היעדים הזולים והסגורים לפי שעה בלבנט, תופסים יעדים חלופיים במזרח אירופה (כמו פראג, בודפשט) אך גם יעדים יקרים יותר במערב אירופה (פריז, רומא) ובצפון ארה"ב (ניו יורק).

מנגד, עמי כהן, מנכ"ל קווי חופשה, סבור שיוון למשל, דווקא בתקופה זו של השנה, מהנה לטיול. "כיף לקחת אוטו ולטייל במדינה וליהנות בה גם בלי בריכה". עוד לדבריו, הודות לעובדה שעונת התיירות ביוון עדיין לא נפתחה, המחירים נמוכים ומשתלמים יותר לחופשה משפחתית. אילן שלו, מנהל שיתופי פעולה מסחריים בקווי חופשה, מוסיף כי העובדה שפסח נופל השנה בשולי עונת החורף באירופה, מאפשרת לספקי תיירות להציע חבילות משפחתיות במחירים אטרקטיביים יותר הנמוכים בכ-20% מהמחיר בעונת השיא.

"עובדה זו תקפה גם להשכרת רכב, כניסה לאטרקציות ונגישות לבתי מלון מרכזיים, המוזילים משמעותית את החופשה לטסים בהרכב משפחתי", הוא אומר. בונוס נוסף בעיתוי הוא שהתור לאטרקציות קצר יותר.

למי שמחפש חופשה בראש ובמקום אחר, הנה שלוש המלצות לחופשה משפחתית מאתגרת בפסח.

מזחלות שלג בלפלנד

סיפור אגדות על ממלכת שלג רחוקה

פסח הוא אמנם חג האביב, אך מי שרוצה ליהנות מטמפרטורות נמוכות בניכר רגע לפני הלחות והחמסין במחוזותינו - לפלנד המושלגת היא אופציה עבורו. לפלנד הפינית הפכה בשנים האחרונות יעד בעל ביקוש גבוה ומוקד משיכה למשפחות (עם ילדים מגיל 8) הודות לטיסות השכר הישירות לרובניימי הבירה, שמקצרות את משך הטיסה מ-12 שעות ל-5.5 שעות בלבד בעונה.

בחברת אופקים טיולים מאורגנים, המוציאה טיולים מאורגנים ללפלנד, מציינים שלא מדובר רק במוקד משיכה להורים וילדיהם, אלא גם לסבים וסבתות שיוצאים עם הנכדים לטיול הרפתקאות. "המקום נראה לילדים כמו סיפור אגדות על ממלכת שלג רחוקה עם יערות מושלגים שם הם פוגשים, קרוב לוודאי, בפעם הראשונה בחייהם איילי צפון, דובי קוטב צפוניים וכלבי האסקי", אומרים באופקים. מלבד איילים, דובים וכלבים ארקטיים, לפלנד מציעה למבקרים שלל אטרקציות: נסיעה במזחלות שלג רתומות לכלבים; רכיבה באופנועי שלג (שימוש יחיד באופנוע כרוך בתוספת תשלום); דייג באגם קפוא; הליכה באזור המפלים הקפואים; טיול ביער בנעלי שלג; ביקור בחוות איילי הצפון כולל קורס רכיבה; שיט בשוברת קרח; ביקור בארמון הקרח "לומינילה"; צפייה בתופעה הייחודית של הזוהר הצפוני; וכן ביקור בכפר על שמו של סנטה קלאוס, ממנו, כך מאמינים, סנטה יוצא לרחבי העולם לחלק את מתנות חג המולד.

מתי: 26 במארס עד ה-1 באפריל. 7 ימים.

מחיר: 2,180 אירו לאדם ו-1,980 אירו לילד (עד גיל 12) שלישי או רביעי בחדר

חברה מארגנת: אופקים טיולים מאורגנים

טיול ג'יפים בפירנאים הספרדיים

אדרנלין ואקשן ומפגש עם המקומיים

טיולי ג'יפים הפכו מזמן דרך אטרקטיבית לחוות ולראות נופים, אוצרות טבע ומפגשים עם מקומיים מזווית אחרת, מתובלת באדרנלין ובאקשן. ואכן, לא מעט ישראלים - בעיקר זוגות אך גם משפחות - בוחרים לתור חבל ארץ זר מעבר לים ב-4X4. סוכני נסיעות טוענים שאחד היעדים האטרקטיביים למשפחות, ובמיוחד בעונה זו של השנה, הוא הפירנאים הספרדיים. הרי הפירנאים, המשתרעים על פני שטח של 450 ק"מ מהאוקיינוס האטלנטי במערב ועד לים התיכון במזרח ומשמשים כגבול טבעי בין צרפת וספרד, מתנשאים לגובה של 3,404 מטר.

בחברה הגיאוגרפית, אחת מבין מגוון סוכנויות המוציאות טיולי ג'יפים ליעד זה, אומרים ש"טיול שם הוא כמו לנסוע בתוך ארצו של דון קישוט, רק את הסוס מחליף ג'יפ".

בחברה מציינים שטיול ברכס הפירנאים בחבל קטלוניה שבצפון ספרד מתאים למשפחות, כי הוא מפגיש את המטיילים לא רק עם נופים אלפיניים, אגמים, נחלים ומפלים שוצפים ומקומיים שפיתחו פולקלור, מנהגים ושפות ייחודיות כיאה למי שחיו חיי ניתוק בשל הקושי לצלוח את ההרים והאגמים - אלא גם כי הטיול טומן בחובו בילוי לכל המשפחה בזכות אטרקציות שונות המתאפשרות באזור כמו: פארק חבלים באנדורה (מגיל 6), רפטינג בנהר הפיירסה (מגיל 11), סנפלינג במעוק (מגיל 9) ורכיבה במזחלת הרים (הקטנים על המבוגרים) ב"סנט ג'וליה" - אתר הסקי של אנדורה. ואם אחרי כל זה לבני המשפחה עוד נשארו אנרגיות ומרשרשים בכיס - מומלץ להמשיך באופן עצמאי ליומיים-שלושה בברצלונה.

מתי: יציאה ב-24 במארס, חזרה ב-30 במארס

מחיר: 1,622 אירו לאדם (המחיר לא כולל ביטוח נסיעות ומטען)

חברה מארגנת: החברה הגיאוגרפית

ספארי בטנזניה

מומלץ בפסח, קניה פחות

טורפים כמו אריות, נמרים וברדלסים, לצד נטרפים כמו זברות, גנו ואנטילופות - הם רק חלק קטן מרשימה ארוכה של בעלי חיים הנודדים בסוואנות ובשמורות הטבע של טנזניה (tanzaniaparks.com).

המדינה משופעת בנופים ובעושר חי, ומתאימה לחובבי טבע, אבל לא רק. בחברת אקו טיולי שטח, המוציאה טיולי ספארי מאורגנים לאפריקה, מציינים שטנזניה אטרקטיבית יותר לטיול בין החודשים דצמבר-מאי, ולפיכך מומלצת בפסח. לעומת זאת, קניה, המתחרה האולטימטיבית בנישת הספארי, אטרקטיבית יותר לטיול ספארי בחודשים יולי-אוקטובר - חודשי השיא בנדידת הפרסתנים בשמורת הסרנגטי.

בנוסף להנאה הצרופה מעולם החי המובטחת לילד ולמבוגר כאחד, הטיול בטנזניה חושף גם עולם אנושי הולך ונעלם. למעשה, כל טיולי הספארי במדינה משלבים מפגש עם מקומיים בני שבט כזה או אחר, דוגמת ההדזבה והמסאי, ששמרו על מסורותיהם השבטיות כרועי בקר וכציידים.

באקו מסבירים כי המפגש עם השבטיים מחדד אצל המטיילים, ובעיקר אצל ילדים ובני נוער, את השונות התרבותית, עוני, פרימיטיביות מול מודרניזציה ונותן פרספקטיבה השוואתית על החיים כילדים בישראל מול חיי הילדים ביבשת השחורה.

המבוגרים מסתכלים על הפן האנתרופולוגי ועל הדילמות שבין מסורת וקידמה, בעוד שהילדים מנסים לפענח וללמוד את מושגי היסוד ופערי התרבות שבין החברה האפריקאית לתרבות המערבית. ויש שיאמרו, שגולת הכותרת של המפגש היא דווקא ביציאה לציד משותף עם השבטיים. משפחה המעוניינת לראות את בעלי החיים ממעוף הציפור יכולה להזמין טיסה בבלון פורח.

מתי: יציאה ב-24 במארס, חזרה ב-2 באפריל.

מחיר: 3,785 ד'; 3,185 ד' לילד מתחת לגיל 12. לא כולל ביטוח רפואי ומטען. בלון פורח - בתשלום נוסף.

חברה מארגנת: אקו טיולי שטח