תיירות תורמת: איך משלבים פעילות התנדבותית בתוך הטיול?

הדרך לטיול תרמילאים ברחבי העולם לא חייבת לעבור רק בגסט-האוסים של תאילנד והודו, אלא יכולה לשלב גם התנדבות בבתי יתומים ובחוות להצלת זנים נכחדים

פעם, כשארץ ישראל הייתה צעירה ומושכת, כשילדי הפרחים גילו את האהבה החופשית ואת העולם הגדול, היו הקיבוצים בארץ אבן שואבת למתנדבים מכל העולם. בני הקיבוצים של שנות ה-60-70 חייבים הרבה מהאנגלית שלהם למפגש המרגש עם אינגה ועם רוברט. אלה הפכו אחר-כך לשגרירים של רצון טוב ולידידי ישראל בעולם, גם אם התחתנו ונשארו בקיבוץ.

בינתיים גם הארץ שלנו התבגרה, וילדיה יוצאים לחפש את דרכם בעולם. והדרך הזו יכולה לעבור לא רק בגסט-האוסים של תאילנד וגואה, אלא גם בבתי יתומים ובחוות להצלת זנים נכחדים - תיירות אקולוגית היא טרנד חזק וחיובי בעולם, וברוח אהבת האדם והטבע ושמירה על הסביבה יש לא מעט ארגונים בעולם המטפחים "תיירות תורמת".

תכירו למשל את הפינגווין האפריקאי המצוי. הוא ממתין לכם בפורט אליזבת שבדרום אפריקה, כשהוא כוסס את ציפורניו מחשש להכחדה. תוכלו להצטרף לתוכנית להצלת פינגווינים, שיקומם והשבתם לטבע, ובמקביל, תוכלו לטייל בעיר ובאחת משמורות החוף היפות בעולם, לבקר בשמורת פילים סמוכה ולפגוש את ארבע החיות הגדולות של אפריקה. מחיר התוכנית לשבועיים הוא 1,200 דולר (לא כולל טיסות).

אם אתם מעדיפים לעבוד עם ילדים ואתם חובבי גלישת גלים, תוכלו לשלב את הטיול בהתנדבות חברתית. בקייפטאון שבדרום אפריקה פועל מועדון גלישה אתגרי, המשמש כמקום מפגש לילדים משכבות מצוקה. בעזרת שיעורי גלישה ופעילויות נוספות, הילדים זוכים במסגרת תומכת ורוכשים מיומנויות שונות. גם אתם תוכלו לקבל שיעורי גלישה ממומחי המועדון בשעות הבוקר ולעבוד עם הילדים בערב. המחיר לשבועיים - 990 דולר (לא כולל טיסות, כן כולל שהות בבית מתנדבים עם כלכלה מלאה).

יש גם בתי יתומים בנפאל ובסרי-לנקה ועבודה בשימור הסביבה בגלפאגוס, ועוד עשרות תוכניות ברחבי העולם. משך התוכנית ברוב המקרים פתוח ויכול להתמשך, כשהעלות יורדת בהתאם. אם אתם לא קצרים בזמן, מומלץ לשלב את ההתנדבות בתוכניות טיול קיימות.

את המידע על תוכניות התנדבות שונות תוכלו למצוא גם אצל החברה הישראלית גו-אקו (goeco.co.il). את החברה הקימו לפני 7 שנים יונתן טל ויונתן גילבן, והיא מתמחה בתיירות אקולוגית, התנדבות ברחבי העולם וטיולי מודעות סביבתית.

החברה משווקת את חבילות ההתנדבות גם בחו"ל - למתנדבים המחפשים יעדים בעולם וגם למתנדבים המעוניינים לבוא לישראל. כאן הם מצטרפים

לפעילות של שימור הסביבה ועבודה בחוות בצפון הארץ, במצפה רמון וברמת הנגב למשל. היעדים הפופולריים בין הישראלים היוצאים לחו"ל הם דרום אפריקה ואיסלנד.

- זו התנדבות שעוזרת משמעותית או שזה משחק בכאילו?

"זה סוג של תיירות יותר מהתנדבות להציל את העולם", אומר נמרוד גור, יועץ ההתנדבות של החברה. "אבל יש בכך תרומה וגם מגע אמיתי עם הטבע ועם האנשים בכל מקום. אופי הפעילות הוא התנדבותי, אבל זו תיירות במובן זה שהיא כרוכה בתשלום".

גור הצטרף לגו-אקו לפני כשנה, לאחר שהתנדב באמצעותה בהקמת פסטיבל מוזיקה באיסלנד. "זה אירוע מיוחד שקורה רק פעם בשנה, בקיץ. התנאים מאוד בסיסיים אבל המקום סוריאליסטי והאירוע היה מסעיר. איסלנד היא מדינה בת 350 אלף איש, עם מודעות סביבתית ערה, והם מאוד רוצים לעודד תיירות. יש בה נופים מדהימים ותופעות טבע ייחודיות, גייזרים ואגמים גיאותרמיים. החברה מוציאה לשם משלחות צילום במסגרת תיירות אקולוגית".

אחת מתוכניות ההתנדבות של החברה כוללת עבודה בספא אקולוגי - במשהו שנשמע כמו תיאור מספרה האחרון של מרגרט אטווד, "שנת המבול", שבו היא מספרת על גן הירק שמספק את צורכי המטבח והטיפולים הקוסמטיים בקרמים אכילים. תמורת מגורים ועבודה לשבועיים בחממות של מרכז הבריאות האורגני באיסלנד תשלמו 590 דולר.

- מה זה אומר, ספא אקולוגי?

"הנושא של בריאות אלטרנטיבית מאוד מפותח באיסלנד ומתוקצב בכספי ממשלה. מרכז הבריאות יושב באי יפהפה, והמזון בו טבעוני מגידול מקומי. כל מי שנוסע אומר שהאוכל שם כל-כך בריא שאפשר למות מזה", אומר גור. "המתנדבים עובדים בחממות ובשירותי המרכז, קבלת קהל, עבודות קלות ומטיילים באזור". פה ושם הם גם טובלים בבריכה טבעית או זוכים במסאז'.

- בנסיעות לאפריקה באמת פוגשים פינגווינים ואריות, או שיותר מסתכלים עליהם כתיירים?

"יש פארק בדרום אפריקה שמאפשר אינטגרציה רבה עם בעלי החיים ויש טיפול באריות וטיגריסים. הם נקראים החתוליים הגדולים, ועד גיל שנה פחות או יותר מותר לבוא איתם במגע. יש תוכנית לשימור כרישים, יש טיפול בפינגווינים ובקופים".

החברה מציעה שני פורמטים של נסיעות: ליחידים או למשלחות, שפעילות יותר בתיירות אקולוגית ועבודה עם ילדים בבתי ספר או בבתי יתומים ועוד. אחת התוכניות מיועדת להשתלמות רופאי שיניים למרגלות ההימלאיה.

"בתוכניות ההתנדבות משתתפים אנשים שהגיעו מכל העולם. יש להם משהו משותף בתפיסת העולם שהביאה אותם למקומות הללו, וזו חוויה מאוד גדולה ומגבשת, שאחריה אנשים שומרים על קשרים וכיום זה קל מאוד", אומר גור.

מחירי החבילות המיועדות לקבוצות למשלחות מתומחרות מראש עם עלות הטיסות והטיולים הנלווים. לעומת זאת, מחירי תוכניות ההתנדבות האישיות, כוללים את הלינה, הכלכלה והסעות בחלק מהמקרים. "אנחנו גורם מקשר בין ארגונים בינלאומיים, שמנהלים את התוכניות לבין הקהל. אנחנו עובדים בעיקר עם ארגונים שמוכיחים את עצמם לאורך זמן ודבקים במטרות שאנחנו מזדהים איתן", מדגיש גור.

על עלות התוכניות מעמיסה הטיסה מישראל, שמייקרת כל נסיעה. אך אם אתם מטיילים ממילא, תוכלו לשלב את המטרות התיירותיות שלכם במטרות נשגבות לא פחות, ולהתעשר בתמורה בחוויה לחיים.

איסלנד, למשל, נחשבת ליעד יקר יחסית, בגלל הבידוד הגיאוגרפי ורמת החיים הגבוהה. ההגעה לשם תעלה בין 700 ל-1,000 דולר. "מי שחושב לנסוע לאיסלנד צריך לזכור שקר שם כל השנה. בדרום אפריקה האקלים סובטרופי ובחורף, שמתחיל עוד מעט, קריר ויבש. יותר חם מאיסלנד בקיץ".

לדברי גו-אקו, שתי קבוצות הגיל המשמעותיות היוצאות דרכן הם צעירים לפני או אחרי צבא ומבוגרים סביב גיל 50. "יש גם פנסיונרים, ויש תוכניות המתאימות למשפחות או לבני נוער, כמו טיפול בדובי פנדה, שיקום הסביבה במפלי ויקטוריה, צלילה ושימור סביבתי בפיג'י ואחרות", מוסיף גור.