זר פור יו: הפינות הלא מוכרות של הערים הכי מוכרות בעולם - אל תחמיצו

מקומות חדשים ופחות מתוירים בערים כמו ניו-יורק, ברלין, אוסלו ולונדון - מייצרים מפגש חדש ומפתיע בין הזר למוכר

מפסלים שלום באוסלו

לב אבן: גן הפסלים של גוסטב ויגלנד

אל העיר אוסלו מגיעים מטיילים רבים בדרכם אל טיול פיורדים, ורבים מחמיצים חלק ממה שיש לעיר עצמה להציע. בחברה הגיאוגרפית ממליצים לא לדלג על גן הפסלים "האנושי" של גוסטב ויגלנד, פסל נורבגי ייחודי המפסל דמויות אדם מארד ומשחם. הפסלים נראים מוחשיים ואמיתיים, והפסל "מלווה" אותם מרגע לידתם ועד הזדקנותם ו"תופס" אותם ברגעים מרגשים רבים. סביב הפסלים גן ירוק מרהיב ובריכות כאשר במרכז הגן זורם נחל ובו שוחים ברבורים. בקצה המרוחק של הגן המונולית הגבוה בעולם - 18 מטר גובהו - ובו מפוסלות דמויות אדם אחת בתוך השנייה. עיריית אוסלו כל-כך התלהבה מהפסלים עד שחתמה עם האמן על הסכם בלעדיות - ולכן למעוניינים לראות פסליו לא נותרה ברירה אלא להגיע לאוסלו.

איפה: בחשמלית: מספר 12 או 15 מתחנת הרכבת הראשית. באוטובוס: קו 20. vigelandscupturepark.blogspot.co.il

ברלין הפסטורלית

קצת נחת: סיור באגם Schlachtensee

ברלין ידועה בין השאר בזכות חיי הלילה שלה, אבל גם בגזרת הפסטורליה יש לה מה להציע. באתר "למטייל" ממליצים על טיול בטבע לחובבי ההליכה, הריצה או השחייה במיקום מרוחק מעט מהמרכז המוכר: "בשכונת וילות בפרברי ברלין (רובע Steglitz-Zehlendorf בדרום, מערב העיר), שוכן לו אגם Schlachtensee המקסים וסביבו שביל מעגלי באורך של כ-6 ק"מ", מספרים ב"למטייל". "במקום יש גם בית קפה ומסעדה. ההליכה סביב האגם היא כמו צעידה בתוך גלוית נוף: השקט, הברווזים והברבורים במים - שווים את הנסיעה במיוחד. האגם ראוי לשחייה בקיץ ותמצאו לא מעט מקומיים שפושטים את בגדיהם, תולים אותם על עץ ויוצאים לשחייה בעירום במים הקרירים. ממש מעל האגם נמצאת תחנת רכבת הנקראת על שמו של האגם - Schlachtensee. קו S1 מגיע לתחנה זו. פשוט צאו מתחנת הרכבת, רדו אל האגם, נסו לזכור היכן ירדתם כדי שתדעו מהיכן לעלות בחזרה והתחילו לצעוד סביב האגם. מומלץ להתרענן במימי האגם, לקנח בקפה, בירה או בארוחה במסעדה במקום.

איפה: אגם Schlachtensee, תחנת Schlachtensee רובע Steglitz-Zehlendorf

עושים שוק באמסטרדם

וינטאג' במיטבו: שוק טן קאטה ורח' קינקר

טן קאטה (Ten Kate) הוא שוק קטן, בשכונה המערבית של אמסטרדם, הפתוח בכל יום, מלבד יום א'. זהו שוק המשרת את תושבי השכונה, שבה מתגוררים צעירים, משפחות ואוכלוסייה גדולה של מהגרים. השוק, הנחשב לפחות מתויר, נסתר מעיני התיירים - אולם, כפי שמספרים באתר "למטייל", מדובר באחד המקומות הטובים בעיר כדי לקבל השראה ולאסוף מצרכים לארוחה טובה. הסחורה טרייה ובשפע והשוק נעים ונגיש. גם אם אין בכוונתכם לבשל, בשוק ובסביבתו ישנם מקומות רבים בהם אפשר ליהנות מחטיפי רחוב משובחים. ישנן גם חנויות וינטאג' ויד שנייה מדליקות רבות סביב השוק - לנברנים מובטח שייהנו. השוק נמצא ברחוב טן קאטה, החוצה את רחוב קינקר (Kinker) - כשלעצמו מקום מומלץ לחובבי הקניות. לחנויות רבות, כולל כמה בתי כלבו, יש סניפים ברחוב הזה והם נחשבים צפופים פחות וזולים יותר מאשר במרכז העיר ההומה. אם אתם מחפשים קניות מדליקות בזמן נופש באמסטרדם - זה המקום.

איפה: Ten Kate, ניתן להגיע לאזור בנסיעה של כעשר דקות, עם מספר קווי חשמלית ממרכז העיר (7 או 17 למשל)

ניו-יורק הנחבאת מן העין

הסמויה: ההמבורגרים הטובים בעולם

נועם רון, מנהל השיווק של חברת איסתא, ממליץ על גיחה קולינרית קטנה למוסד קולינרי ותיק: "לא רבים יודעים שבתוך מלון 'לה פארקר מרדיאן' המפואר, מסתתר בר המבורגרים אפלולי הנחשב בעיני רבים ל'המקום', בה' הידיעה, להמבורגרים בניו-יורק, אם לא בעולם כולו. גם מי שיגיע כדי לפקוד את המקום ללא הנחיות מדויקות לא יתאר שבסופו של דלפק הקבלה המסוגנן, מאחורי הווילון הכהה מסתתר מסדרון קטן המוביל לקודש הקודשים של אוהבי ההמבורגרים.

ההזמנות מתקבלות ישירות בבר, אשר מאחוריו מטבחון קטן, ובו גם מוגשים ההמבורגרים בעטיפת נייר על צלחות פלסטיק פשוטות. השילוב הבלתי נתפס בין המלון היוקרתי והמעוצב ובין הבורגר ג'וינט שטעמו נודע למרחקים, הפך את המקום לאטרקטיבי, ולמוקד עלייה לרגל לתיירים ולתושבי ניו-יורק". אל תגידו שלא ידעתם.

איפה: 119 West 56 St, מנהטן; מחירים: כ-7 דולר להמבורגר, ו-4 דולר לצ'יפס

parkermeridien.com

לונדון מזווית היסטורית

זיכרונות: תחנת סנט פאנקראס וגן הדוורים

המאייר דני קרמן, שידוע ברומן המתמשך שלו עם לונדון ובהיכרותו המעמיקה עם העיר, ממליץ על שני אתרים מוכרים פחות. הראשון הוא תחנת סנט פאנקראס המחודשת: "עוד מימי התקופה הוויקטוריאנית היו תחנות הרכבת מבנים מרשימים במיוחד", אומר קרמן ל"גלובס". "המבנה הענק של תחנת הרכבת סנט פאנקראס (St Pancras/ קינג'ס קרוס) שהוא לדעת רבים המבנה המרשים ביותר בלונדון (חוץ מה'טאוור'), עמד במשך שנים מוזנח ודי עזוב. בשנים האחרונות, משהוחלט שהרכבות מאירופה יגיעו לתחנה זו במקום ל'ווטרלו' שופץ המבנה והפך להיות אתר תיירות מושך מאין כמוהו. המבנה הפך למלון אבל בקומת הקרקע יש שחזור תקופתי של מסעדות, פאבים ובתי קפה שהשיטוט בהם הוא חוויה שכמעט אין דומה לה בלונדון". אתר נוסף ובלתי מוכר הוא גן קטן שנקרא "גן הדוורים". "בתוך הגן" אומר קרמן, "סככה קטנה שבה קבועים אריחים. זהו אתר זיכרון לאנשים שהקריבו את חייהם בנסותם להציל אחרים. קיראו את כל הכתוב על האריחים, זהו מסמך מרגש".

איפה: ST Pancras / קינג'ס קרוס גן הדוורים: ליד בית הדואר המרכזי בסיטי בלונדון הקרוב לכנסיית סנט פול