ברננקי: "רכישות האג"ח יימשכו עד שנראה שיפור באבטלה"

לאחר שפרוטוקולי הפדרל ריזרב רמזו כי ה'פד' עלול להפסיק ההרחבה הכמותית, מצהיר הערב ברננקי כי רכישות האג"ח יימשכו ■ "בסביבה הכלכלית הנוכחית, היתרונות של רכישות האג"ח ברורים" ■ וול סטריט מגיבה בעליות

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שולח הערב (ג') מסר מרגיע לשווקים, בעודו מבהיר כי תוכניות ההרחבה הכמותית של ה'פד' יימשכו כמתוכנן, עד אשר מצב האבטלה בכלכלה האמריקנית יראה שיפור משמעותי.

"רכישות האג"ח יימשכו עד שנראה שיפור משמעותי באבטלה", הבהיר ברננקי, בעדות שנשא בקונגרס האמריקני שנפתחה היום ב-17:00 (שעוננו), וצפויה להימשך גם מחר.

ברננקי העניק למשקיעים את שציפו, כאשר שלל הפסקה או האטה של תוכנית רכישות האג"ח, במסגרתן הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות בהיקף כולל של 85 מיליארד דולר (במסגרת ה-QE3 ו"אופריישן טוויסט") - וזאת, לאחר שרמזים למהלכים כאלה ניתנו בפרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב לחודש פברואר.

"בסביה הכלכלית הנוכחית, היתרונות של רכישות האג"ח ברורים", הבהיר ברננקי, אשר נאומו מושך תשומת לב מיוחדת, לאור הפרוטוקולים, כאמור, מהם עלה כי נציגי ועידת השוק הפתוח של ה'פד' שוקלים לבצע שינויים מהותיים בתוכנית ההקלה הכמותית הנוכחית - אשר ייתכן וייכנסו לתוקף כבר בפגישתם הקרובה בחודש מארס.

רעיונות רבים הועלו בפגישה, ביניהם קיצוץ של הסכום הנרכש מדי חודש, או סיום התוכנית לפני שירשם שיפור משמעותי בשוק העבודה תוך ירידה דרמטית בשיעור האבטלה. אחד מהרעיונות החדשים שהועלו היה שה'פד' יחליף את רכישות האג"ח בהבטחה שלא למכור אג"ח לתקופה ארוכה יותר מכפי שנראה כיום. עם זאת, בכירים אחרים ב'פד' ציינו כי סיום התוכנית מוקדם מדי יפגע בכלכלה.

ברננקי המשיך ואמר: "המדיניות המוניטארית מעניקה תמיכה חשובה להתאוששות, תוך שהאינפלציה נשמרת ביעד ה-2% של ה'פד'. יש לציין, כי שמירה על הריביות לטווח-ארוך ברמה נמוכה, סייעה להתאוששות בשוק הנדל"ן והובילה לגידול במכירות של כלי רכב ומוצרים בני-קיימא אחרים".

עוד התייחס ברננקי לסוגיית "המצוק הפיסקלי 2" - שורת קיצוצים רוחביים בהיקף של כ-110 מיליארד דולר שתיכנס לתוקף באופן אוטומטי ב-1 למארס - וקרא לבית הלבן והקונגרס למנוע את אותם הקיצוצים, במדיניות הכוללת הקטנה של הגירעון באופן הדרגתי לטווח הארוך.

"ל'מצוק' (sequester) תהיה השפעה שלילית משמעותית על הצמיחה, בהתחשב בקצב התאוששות הכלכלה הנוכחי", הזהיר וסיכם.