טעם רע? אורח הכבוד באירוע לרגל יום האישה: מוטי מלכה

בארגוני הנשים הופתעו היום לגלות שדווקא ראש עיריית קריית מלאכי, שיודה בהטרדה של שתי עובדות בעירייה, יהיה אורח הכבוד באירוע שייערך מחר בעירו לרגל יום האישה הבינלאומי

יום האישה הבינלאומי הוא תאריך שבו נהוג לקיים אירועים ודיונים על זכויות הנשים ועל המאבק בהטרדות מיניות ובאפלייה, אבל בקריית מלאכי בחרו לציין בהזמנה לאירוע שיקיימו מחר בנושא, שהוא ייערך דווקא במעמד ראש העיר מוטי מלכה, שצפוי להתפטר בקרוב לאחר שיודה בהטרדה מינית של שתי נשים.

באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית דיווחו היום על הגעתן של כמה תלונות על כך שראש עיריית קריית מלאכי הוזמן להיות אורח הכבוד באירוע החגיגי לציון יום האישה הבינלאומי שייערך מחר בעירו.

לפני כחודש הועמד מלכה לדין, ובמסגרת הסדר הטיעון שגיבשה עמו הפרקליטות הוגש נגדו כתב אישום מקל שלפיו הוא יודה ויורשע בהטרדה מינית של שתי נשים ובעבירה על חוקי הבנייה. בתחילה יוחסו לראש העיר עבירות חמורות הרבה יותר - כמה מעשי אונס של עובדות העירייה ותושבות העיר וקבלת שוחד.

באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית הביע תמיהה על ההחלטה להזמין לאירוע דווקא את מלכה. "הזמנה זו לא רק פוגעת ומזלזלת במתלוננות נגד מלכה ואישי ציבור נוספים, אלא שולחת מסר ציבורי בעייתי ומעניקה לגיטמציה לנאשם", הדגישו. באיגוד מרכזי הסיוע קראו היום למארגני האירוע לבטל את הזמנת ראש העיר לאירוע ובמקומו להזמין אישיות שפעלה למען קידום נשים וזכויותיהן.

"הובילו את הנשים האלה נגדי"

עם הצגת הסדר הטיעון והגשת כתב האישום, לפני כחודש, טען מלכה כי מדובר היה בקונספירציה נגדו - "יום בהיר אחד עצרו ראש עיר מצליח במדינת ישראל והאשימו אותו בעלילת דם", הוא אמר אז בראיון לכתב חדשות 2, גיא פלג, "לכלכו את שמו, פגעו במשפחתו ולא בחלו בשום דרך. אני כל יום מנשק בין 30-50 איש - נשים וגברים. ככה אני עובד וזה אני. לא קוראים לי גולדשטיין אלא מלכה. בסיכומו של עניין, אחת או שתיים הרגישה כמו שהרגישה. אני אומר - אם זאת ההרגשה, אני יכול רק להצטער עליה ולהתנצל עליה, אבל אני יודע שלא נעשה שום דבר ברוח מינית".

למרות הדברים הנחושים, קשה להתעלם מההיתממות שהפגין מלכה - במיוחד לנוכח תוכן כתב האישום שממנו עולה כי בניגוד להצהרותיו על אופי היחסים עם אותן הנשים - הרי שלא מדובר בסיפור שכל כולו נסוב על אי הבנה: הוא מגולל איך העניק מלכה מלגה לצעירה ואחר כך ניסה לנשק אותה ואף בכמה הזדמנויות חיבק אותה מאחור בלשכת ראש העיר. כך הוא נהג גם כלפי אזרחית אחרת שהגיעה ללשכה, כדי לקבל עבור בנה הקלה בבחינות נהיגה.

כשנדרש להגיב על אותן האשמות, הסתפק מלכה בתגובה קצרה ולקונית: "חתמתי על הסדר טיעון ואיני יכול לפרט יותר מזה כרגע. אולי בבוא היום". לזעם בקרב המתלוננות נגדו הוא דווקא התייחס: "הייתה קונספירציה שפעלה נגדי. אנשים לקחו את הנשים האלה, תדרכו אותן והובילו אותן. הביאו להם עורכי דין שייצגו אותם. הן לא נמצאות בכתב האישום כי הפרקליטות הבינה שהן שיקרו. אני מעדיף שלא לנגוע יותר בפרשיה הזאת".

מה בכל זאת היה לא ראוי בהתנהלותו מול אותן אנשים? "יכול להיות שהלכתי צעד אחד עם איזשהי בחורה שהייתה לה אובססיה חד משמעית אליי", הוא סיפר - והוסיף: "היא רדפה אחריי, שעשתה לי מארבים בבית והתקשרה בשעות לא שעות. ששלחה לי מסרונים עם רמיזות מיניות מפה ועד להודעה חדשה. היא הלכה לחברים שלי הביתה כדי שייקראו לי בשתיים-עשרה או אחת בלילה כדי שאגיע אליה. יכול להיות שהייתי צריך לגדוע את זה כשזה הגיע לאובססיה, אבל אם הייתי אומר שהבחורה הזאת הטרידה אותי ואנסה אותי - מישהו היה מאמין לי?".

חלק מהסדר הטיעון, אגב, מחייב את מלכה להתפטר מיד אחרי הרשעתו ואף כולל התחייבות כתובה וברורה לכך שלא יתמודד לקדנציה נוספת בלשכת ראש העיר בעוד כמה חודשים. בפרקליטות אומנם רואים בהרחקו מהשירות הציבורי הישג, אבל מלכה עצמו הבהיר שבעתיד - הוא עוד ישוב. העובדה הזו לא הפריעה למארגנים להזמינו לאירוע הזה, דווקא בתאריך הרגיש.

בעיריית קריית מלאכי סירבו להגיב לידיעה.