צילומי לוויין חושפים: איראן מייצרת פלוטוניום לקראת פצצת גרעין

בעוד מעצמות העולם מנסות להידבר עם מנהיגי איראן באמצעים דיפלומטיים, נראה כי ברפובליקה האסלאמית לא עוצרים את המרוץ להתחמשות גרעינית ■ תמונות חדשות חושפות כי בצפון המדינה פועלים במרץ על מנת לייצר פלוטוניום ולהפוך אותו לפצצת גרעין

פלוטוניום במקום אורניום? בזמן שבקזחסטן חודשו המגעים הדיפלומטיים בין המעצמות לאיראן, העיתון הבריטי "טלגרף" פרסם הלילה תמונות לוויין אשר מצביעות על ניסיונות איראניים משמעותיים לייצר פצצת גרעין לא רק באמצעות העשרת אורניום, אלא גם בעזרת ייצור פלוטוניום.

בתמונות הלוויין שצולמו לפני כשלושה שבועות נראה עשן כבד מיתמר מעל מתקן הגרעין באראק, שבצפון המדינה. עשן שכזה, אומרים המומחים, הוא עדות ברורה לייצור מים כבדים. המים הללו משמשים לתדלוק הכור, ויצירתם היא השלב הראשון בהפקת פלוטוניום והפיכתו לנשק גרעיני.

עוד חושפות התמונות כי מסביב למתקן המדובר הוצב מערך הגנה נרחב, שטרם נראה כמוהו באיראן, מפני התקפות אוויריות. על פי הדיווח, לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נודע כבר לפני זמן מה על הפעילות החריגה בצפון המדינה.

מה שמחזק את החששות כי איראן רודפת אחר ייצור פלוטוניום היא העובדה כי מזה למעלה משנה סגרו האיראנים את הכור באראק בפני הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. בשבוע שעבר מועצת הביטחון של האו"ם דרשה מאיראן להפסיק את בניית הכור באראק, שהיה אמור להיפתח רק ב-2014.

יום הדיונים הראשון עם איראן: "משמעותי ומועיל"

בצל הדיווחים על המשך ההתחמשות של איראן, חודשו אתמול בקזחסטן השיחות עם טהרן בניסיון להגיע לפתרון דיפלומטי שישים סוף לתוכנית הגרעין. גורמים המעורבים המגעים דיווחו אתמול כי יום הדיונים הראשון היה "משמעותי ומועיל".

המעצמות מחכות כעת לתשובתה של הנהגת איראן, לאחר שאתמול הניחו על שולחנה הסכם חדש-ישן, במסגרתו יוותרו מדינות העולם על חלק מהסנקציות. פרטי ההצעה המדויקים לא נחשפו בפני התקשורת, אך גורמים מערביים אישרו כי בתמורה להקלה בסנקציות תצטרך איראן לסגור את הכור בפורדו, אחד ממתקני הרגעין המרכזיים שלה.

"אנחנו מקווים שהאיראנים יבחנו את ההצעה שלנו בחיוב", אמרה אתמול שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. עם זאת, הדיפלומטים ופרשנים מעריכים כי האפשרות שטהרן תענה להסכם שהוצע לה היא מזערית, במיוחד על רקע הבחירות לנשיאות איראן שיתקיימו בחודש יוני.