"תוכנית ההתנתקות" (הכלכלית) של מינהלת הליגה מהאיגוד

מבקשת להפסיק העברת 2 מיליון שקל בעונה לאיגוד עבור "תפעול הליגה", ובנוסף להפחית תשלומי אגרות המסתכמים בעוד 250 אלף שקל לקבוצה בעונה

מינהלת הליגה בכדורסל פתחה בשורה של צעדים שנועדו לצמצם את המחויבות הכספית שלה ושל קבוצות ליגת העל לאיגוד הכדורסל. במסמך שהכינה המינהלת ועליו חתום המנכ"ל עדלי מרכוס ומיועד למנכ"ל איגוד הכדורסל יעקב בן שושן, מבקשת המינהלת לדון בהפסקת התשלומים שהיא מעבירה לאיגוד הכדורסל. מדובר בתשלום שנתי של כ-2 מיליון שקל שמעבירה המינהלת מדי שנה לאיגוד, מתוקף ההסכם ההיסטורי במסגרתו נתן איגוד הכדורסל למינהלת את המנדט בשנת 2002 לנהל את ליגת העל.

בין היתר מציינת המינהלת במכתב, כי עם חתימת הסכם החסות עם הטוטו, ביקש הטוטו מהמינהלת שלא להעביר כספים מההסכם לאף גוף חיצוני מלבד קבוצות הליגה, לרבות איגוד הכדורסל. במכתב טוענת המינהלת כי אין סיבה להעביר לאיגוד דמי ניהול עבור הליגה, בין היתר בגלל שחלק מהכספים שמעביר הטוטו לאיגוד הכדורסל מוגדרים ככספים שנועדו לתפעול הליגה. במינהלת מציינים כי בשנים האחרונות זינק סכום התמיכה של איגוד הכדורסל מהטוטו ביותר מ-100%, אל סכום של למעלה מ-12 מיליון שקל, כאשר חלק מסכום זה מיועד לתפעול הליגה - סכום ממנו לא רואות המינהלת או הקבוצות כלום.

יש לציין כי סכומים אלו (כ-2 מיליון שקל בעונה) אותם מעבירה המינהלת לאיגוד אינם כוללים עוד כ-3 מיליון שקל אותם משלמות 12 קבוצות הליגה (כ-250 אלף שקל לקבוצה) בעבור אגרות רישום שונות, שיפוט ומזכירות, וגם את הסכום הזה מעוניינת מינהלת הליגה להפחית. בסך הכל, על-פי תחשיב שערכה המינהלת, בחלוקה ל-12 קבוצות הליגה - כל אחת מהקבוצות מעבירה למעשה לאיגוד הכדורסל כ-416 אלף שקל בעונה, עבור תפעול הליגה.

במינהלת מבקשים מאיגוד הכדורסל לדון בבקשה, "לאור הקשיים הכספיים בהן נתונות הקבוצות". יש לציין כי הבקשה נעשית בין היתר על רקע הירידה המשמעותית בהכנסות המינהלת העונה, ובשל הפסקת החסות הראשית של מפעל הפיס. כפי שפורסם ב"גלובס", הפיס, שהיה נותן החסות הראשית בעונה שעברה והעביר תמיכה ישירה של כ-13 מיליון שקל למינהלת, החליט השנה לתמוך ב-650 אלף שקל בלבד.

במינהלת הליגה אף מסתמכים על חוות דעת משפטית פנימית שקיבלו מהיועץ המשפטי של הארגון עו"ד חגי אשלגי, ממשרד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל. עו"ד אשלגי מגלגל את ההסכמים בין המינהלת לבין איגוד הכדורסל מאז נחתם ההסכם הראשון ב-2002. בחוות הדעת מציין אשלגי כי ההסכם האחרון בין האיגוד לבין מינהלת הליגה נחתם במארס 2008 ובו נקבע כי המינהלת תעביר לאיגוד בארבע העונות הבאות את הסכומים הבאים - 1.8 מיליון שקל לעונת 2008/09, סך של 1.9 מיליון שקל לעונת 2009/10, סך של 2 מיליון שקל לעונת 2010/11 ו-2.1 מיליון שקל לעונת 2011/12.

אי לכך, טוען אשלגי כי ההסכמה הפורמלית האחרונה בין הצדדים פקעה בתום עונת 2011/12. עו"ד אשלגי ממליץ במכתבו כי "היום, בחלוף 11 שנים מהקמת המינהלת, טובת המינהלת היא שככל שניתן הדבר, ישונה ויעודכן הסכם המינהלת-איגוד גם בנושא העמלות (ולא רק בו)".

מונה רו"ח ל"בדיקת עומק" שגרתית של איגוד הכדורסל

עניין אחר שקשור לאיגוד הכדורסל, הוא מינויו של רו"ח רם אלחנתי לבצע "בדיקת עומק" של ההתנהלות של איגוד הכדורסל. יש לציין כי מדובר בבדיקה שגרתית לחלוטין שנעשית על-פי הנחיית החשב הכללי במשרד האוצר, ושעוברת כל עמותה נתמכת אחת לכשלוש שנים.

מאיגוד הכדורסל נמסר בתגובה: "עד למועד זה לא הגיע כל מכתב ממינהלת ליגת העל בנושאים הקשורים ליחסי איגוד הכדורסל ומינהלת ליגת העל. איגוד הכדורסל לא ידון באמצעות התקשורת בנושאים מנהליים וכספיים הקשורים למינהלת ליגת על. האיגוד רואה במינהלת כחלק חשוב ובלתי נפרד מענף הכדורסל ולכן אם יועלו בקשות כאלה ואחרות הן ידונו בכובד ראש ובתיאום הראוי".