חברת התיירות הרפואית של הדסה עין כרם גייסה 7 מ' ד'

יונתן קולבר מקרן ויולה, שימונה ליו"ר החברה: "אנחנו בוחנים רכישת פעילויות נוספות לתוך החברה" ■ שוק התיירות הרפואית בישראל מוערך בכ-250 מיליון אירו

קרן ויולה פרייבט אקוויטי מקבוצת ויולה השקיעה 7 מיליון דולר בחברת iMER, שמספקת שירותי רפואה מרחוק ושירותי תיירות רפואית. החברה מומנה עד כה על-ידי מייסדיה, ביניהם הישראלים עדי יעקובובץ' ואילן טמיר, והיא פועלת בישראל, אירופה ורוסיה. הפעילות בישראל מבוצעת בבית החולים הדסה עין כרם, ובית החולים הוא גם בעל מניות בחברה.

החברה לא מסרה את היקף הכנסותיה, אך דיווחה כי היא מטפלת באלפי לקוחות. על-פי הערכות בשוק, שווי החברה לצורך ההשקעה עומד על עשרות מיליוני דולרים.

לדברי יונתן קולבר, שותף כללי בויולה פרייבט אקוויטי: "iMER היא חברת שירות המאופשר על-ידי טכנולוגיה (Technology enabled service company). טרם השקעתנו, לא הייתה בה נוכחות של משקיע מוסדי, ואנחנו מאמינים שבעזרת ההנחיה שלנו והכסף שהשקענו, החברה תוכל לעשות סקייל אפ לעסקיה ולהגיע לצמיחה מואצת. אנחנו בוחנים גם רכישת פעילויות נוספות לתוך החברה".

iMER היא חברה ייחודית בשוק הרפואי משום שהיא משלבת גם רפואה מרחוק, גם שירותי תיירות רפואית וגם את שירותי ההטסה של החולים, במקרה הצורך (כולל אפילו אמבולנס מוטס שבו אינקובטור לשם טיפול דחוף ומורכב בפגים). רוב החברות בתחום עוסקות רק באחד משלושת האספקטים של הטיפול הרפואי מרחוק.

החברה הוקמה ב-2004 מתוך חזון לתת מארג שלם של שירותי רפואה לטיפול מלא באדם החולה במחלה מורכבת, וזאת בעולם שבו רוב המערכות הרפואיות מציעות את השירותים על בסיס התמחות, והחולה עצמו נדרש לאגד ולאחד בין הטיפולים שהוא צורך. רק בהמשך, הושם הדגש גם על הנעת הפציינטים למקום בו ניתן הטיפול הרפואי המתאים.

iMER פיתחה תוכנה שמאפשרת ייעוץ רפואי מרחוק ופענוח מרחוק של בדיקות ותמונות הדמיה, וכן רשומה רפואית אישית משלה המלווה את המטופל בכל המערכות הרפואיות בהן הוא נתקל.

מלבד בישראל יש לחברה משרדים באוסטריה, רוסיה, אוקראינה וקפריסין והיא מעסיקה 55 עובדים. רוב לקוחותיה מגיעים ממדינות ברה"מ לשעבר והבלקן ומטופלים באירופה וישראל.

החברה הוקמה על-ידי צוות רב לאומי. בין מייסדיה הישראלים ומממניה בתחילת דרכה נמצאים היו"ר עדי יעקובוביץ', בכיר במערכי השיווק של החברות HP ישראל ומטריקס והמנכ"ל אילן טמיר, בעבר בכיר בחברות היי-טק וסמנכ"ל כספים בקרן הון הסיכון BRM. אליהם חברו הרופא הבכיר הדרום אפריקאי פרופ' דיויד מייקל לינטון והקפריסאי ג'ורג' גיאורגיו, בעבר אנליסט עבור גורמים פיננסיים כגון מורגן סטנלי וכן עבור חברת ביטוח הבריאות הקפריסאית Universal Life.

טיפולים זולים

תחום התיירות הרפואית הוא תת תחום של עולם שירותי הרפואה ההולך ומתבסס מאוד בשנים האחרונות. כבר שנים רבות שעשירי המדינות המתפתחות מבצעים טיפולים רפואיים במדינות עם מערכות רפואיות מתקדמות יותר, אולם כיום התנועה היא גם הפוכה: עם עליית תוחלת החיים המעמיסה על המערכות הרפואיות במדינות המפותחות, וההתקדמות ברפואה במדינות המתפתחות, החלו החולים ממעמד הביניים במדינות העשירות, לעבור טיפולים זולים יותר במדינות פחות עשירות (למשל, אמריקנים רבים מגיעים לעבור טיפולים בתאילנד).

לעיתים, במדינות המתפתחות גם מאשרים טיפולים ניסיוניים עוד לפני שאלה עוברים את תהליך האישור במדינות המפותחות, וזהו עוד גורם שמניע את תחום התיירות הרפואית.

בישראל התחום הוא פופולרי משום שישראל מציעה רפואה ברמה מערבית, בזול יחסית לארה"ב ובמרחק גיאוגרפי קרוב יחסית למזרח הרחוק ולמרכז ומזרח אירופה. עבור לקוחות מברה"מ לשעבר מדובר בשילוב אידיאלי של קרבה פיזית, מחיר נגיש ולרוב נציגות של דוברי רוסית בצוות הרפואי. בנוסף, לישראל יש התמחויות טיפול ספציפיות, כמו למשל תחום הפוריות וכן טיפולי עור הקשורים לחומרים המופקים בים המלח.

קשה להעריך את היקף שוק התיירות בעולם ובישראל, אולם על פי חלק מן ההערכות, תחום זה מגלגל בישראל כ-250 מיליון אירו.

קרן ויולה פרייבט אקוויטי ממוקדת בהשקעה בחברות בשלות, פרטיות או ציבוריות, הנמצאות בשלבי צמיחה. הקרן היא חלק מקבוצת ויולה, המנהלת כמעט 2 מיליארד דולר. לקרן יש נכסים בסך 164 מיליון דולר, והיא מנוהלת בידי ארבעה שותפים: הראל בית-און, אסנת רונן, סמי תותח ויונתן קולבר. לאחר ההשקעה ב-iMER קולבר ימונה ליו"ר החברה ותותח ימונה כדירקטור. בתחום הרפואי, השקיעה ויולה בחברת הטיפול בפצעים מקרוקיור.