יועצי השקעות - מה הלקח שעל אירופה ללמוד מיפן?

"אירופה הסתבכה ב"עשור אבוד", בסגנון היפני היא חייבת לפתור את הבעיות הפוליטיות קודם למציאת פתרון למשבר הכלכלי"

האם המשבר הכלכלי בגוש האירו הוא הבעיה המרכזית אותה יש לפתור? לא בטוח. יתכן ויש בעיות אחרות באירופה אותן יש לפתור קודם לכן.

"אני חושב שאירופה חווה עשור אבוד במובן הפוליטי, ואיני יודע כמה מהר הם יוכלו לשנות את המצב", אמר אמש (ד') צ'רלס ביזלי, מנכ"ל חברת הניהול "ניקו", בראיון ל-CNBC.

השקפתו של ביזלי עולה בקנה אחד עם יו"ר הבנק המרכזי, מריו דרגי, הסבור שגוש האירו זקוק ליותר אחדות, בעוד שהבחירות באיטליה הראו לנו שדעת הקהל נוטה דווקא לכיוון ההפוך. "הכוחות הפוליטיים פועלים באופן צנטרפוגלי", אמר ביזלי. "ומה שמריו דרגי אמר הוא שהפתרון לטווח הרחוק הוא ריכוזיות. אני סבור שזה הקונפליקט שאנחנו רואים עכשיו", הוא הסביר.

ביזלי הוסיף ואמר שאירופה הסתבכה ב"עשור אבוד", בסגנון היפני. הוא אמר שהיא חייבת לפתור את הבעיות הפוליטיות קודם למציאת פתרון למשבר הכלכלי.

"בעוד שרוב הפוקוס מתמקד בכלכלה, המצב הפוליטי לא משתנה למשך כעשור", ציין ביזלי. הוא אמר שיפן יצאה מהמשבר, ובניגוד למתרחש באירופה, המפלגה השלטת זכתה ברוב גדול, מה שאפשר לה ליישם רפורמות ומדיניות מוניטרית ופיסקלית.

"אני חושב שמה שקורה ביפן, הוא מאוד מעניין. האוכלוסייה אומרת במפורש: 'אנחנו עייפים מהמדיניות הישנה. אנחנו רוצים שינוי', וכרגע יש במדינה קונצנזוס לכך שיש לעשות משהו", אמר ביזלי. עם זאת, הוא התייחס ללוח הזמנים ואמר: "יש לזכור...בדמוקרטיה זה לוקח זמן רב".