אחיי המיליונרים

יאיר לפיד צריך לצאת מבועת הפייסבוק ולהתחיל לתת תשובות רציניות לבעיות האמיתיות

1.

איננו מתיימרים להבין בפוליטיקה וגם ממש לא מעוניינים בכך, אבל לפחות כמי שצופים מהצד בקרקס הפוליטי, תלינו תקווה וייחלנו ל"פוליטיקה החדשה" של האחים יאיר לפיד ונפתלי בנט, כפי שהם מתהדרים ומשתבחים בה ומשווקים אותה לציבור ללא לאות.

נראה שאנחנו די נאיבים וטיפשים ולא הבנו ש"הפוליטיקה החדשה" כוללת טריקים מאוד עתיקים ונכלוליים של קבלני קולות, חוקרים פרטיים (שנשלחו כנראה על-ידי ראש המפלגה עצמו) וחקירת משטרה, כפי שבאה לידי ביטוי במפלגה של האח נפתלי בנט. גם לא הבנו כיצד "הפוליטיקה החדשה" כוללת ברית יצוקה מבטון בין שני האחים ושתיקה גורפת של לפיד ושל חייליו הממושמעים בכנסת בנוגע לתקציבי ההתנחלויות של האח בנט, שהיו על סדר יומה של "יש עתיד" לפני התגבשות הברית החזקה.

אנחנו גם מלאי התפעלות מהידענות יוצאת הדופן של בנט בחוק הריכוזיות המטופש וברפורמות הצפויות כביכול בחברת החשמל ובנמלים. לפי הלהט בדבריו, אפשר לחשוב ששלושת הנושאים הללו יביאו מזור לכאביו של המשק הישראלי. אה, באמת? או שהלהט הזה מנסה לטשטש את משאבת הכסף של מפעל ההתנחלויות שבנט תומך בו אידיאולוגית.

לגיטימי לתמוך, אבל גם לגיטימי לדרוש מראש מפלגה שמברבר בלי סוף על "שוויון בנטל" לחשוף את התקציבים ואת ההשקעות לנפש בהתנחלויות לעומת יישובים אחרים - מתשתיות ועד חינוך ועד בכלל. הנח את המספרים על השולחן, בנט, ותן לציבור חומר למחשבה. אחר כך תמשיך לברבר על רפורמות, שספק אם אתה מבין את משמעותן לצרכן.

2.

או.קיי, מספיק עם הפוליטיקה, זו באמת הייתה אתנחתא קומית ודי משעשעת, אבל נחזור לדברים שבאמת חביבים עלינו, כמו כלכלה ומספרים, דברים שפוליטיקאים כמו לפיד ובנט בורחים מהם כמו מאש ("שוויון בנטל", עוד קלישאה שתפסה) והם גם יודעים למה.

כדי שהציבור יבין טוב יותר את תפיסותיו הכלכליות של לפיד ועל אילו עקרונות הוא אמור לעמוד, בין אם בממשלה ובין אם מחוצה לה, החלטנו להביא קטעים נבחרים מתוך מאמר שכתב עוד בתקופתו כעיתונאי, בשיאה של המחאה, ביולי 2011.

המאמר, תחת הכותרת "מרד העבדים", פורסם ב"ידיעות אחרונות" ונפרס על פני עמודים 2-3. "אחיי העבדים", כתב לפיד לאחיו העבדים, שלבו יוצא אליהם: "תרשו לי לפתוח ולומר לכם, שלמרות כל מה ששמעתם, ולמרות כל מה שאתם עתידים לשמוע - אתם צודקים.

"אתם צודקים משום שהפכתם לעבדים. הכבלים על-ידיכם שקופים, השלשלאות על רגליכם בלתי נראות, אבל הן עדיין פוצעות אתכם. אתם עבדים למשכנתא, עבדים לשכר הדירה, עבדים למחירי המזון, עבדים למחירי הדלק...

"אתם עבדים לביורוקרטיה המשעבדת אתכם ולפקידות האדישה לגורלכם. עבדים לטייקונים המעבירים זה לזה מיליארדי שקלים, שחלקם נלקחו מכספי הפנסיה שלכם, בלי שיטרחו לשאול אתכם או לתת לכם כל דין וחשבון.

"עבדים לשלטון שהפך למועדון חברים סגור...

"אתם עבדים מפני שעבדות היא מצב שבו אתה עובד ומישהו אחר מרוויח. אם הקוטג' עולה יותר, הדלק עולה יותר, שכר הדירה עולה יותר, התשלומים לבריאות עולים יותר, אבל אתם מרוויחים אותו דבר או פחות - אז מישהו אחר מרוויח. מישהו מקושר, מסודר, שחוקי המשחק נכתבו בשבילו...

"אם רוב מוחלט של מוצרי יסוד הוא יקר בהרבה מאשר באירופה או באמריקה, אז זוהי עבדות מודרנית. איש אינו מצליף בנו בשוטים בשדרות הכותנה, אבל גם לא צריך, אנחנו כבולים אל האדמה הזו לא פחות....

"... אנחנו לא סוציאליסטים אחיי העבדים, אבל אנו יודעים לזהות אי-צדק כשאנו רואים אותו. מעמד הביניים הישראלי משלם על מי שמתחתיו, וזה בסדר, ועל מה שמעליו וזה מאוד לא בסדר...

"הוא משלם על העניים... ואין לנו כל כך תלונה. כל חברה אנושית צריכה לדאוג לחלשיה. אבל איך קרה שהוא משלם גם על מי שמעליו? איך קרה שהכסף שאמור היה לאפשר לעבדים החדשים לגמור את החודש הלך לקבוצת אינטרסים חזקות ממנו...

"... מדוע השלטון מרשה לכל אלה להצטרף לשורת המכים? מפני שהוא יודע שנשתוק. העבדים הרי תמיד שותקים. אם הם מתחילים לצעוק ולכעוס, השלטון רק צריך לחכות... משהו כבר יגיע... המלחמה הבאה, פינוי המאחז הבא...

"... זו תכונתם המובהקת של העבדים, הם בלתי נראים... השלטון אינו זוכר רוב הזמן שהם קיימים...

"... עבדים אינם מתים, הם רק מתחלפים..."

3.

מאמר נוקב כתב לפיד, אין ספק, אבל דפוסי ההצבעה ל"יש עתיד" וללפיד מציבים אותו בפני דילמה קשה, כפי שניתן לראות בטבלה שצורפה למאמר הזה. מתברר שאחיו המיליונרים של לפיד תמכו בו בצורה די גורפת ביישובים ובשכונות היוקרתיות - מכפר שמריהו, דרך סביון ועד צהלה וצפון ת"א. נוספו להם אחיו העבדים ממעמד הביניים (שניים-שלושה העשירונים העליונים), אבל ככלל נעדרו מהתמיכה בלפיד אחיו העבדים מהשכבות החלשות ומהעשירונים הנמוכים.

להתנגשות הזאת ולפערים הללו בין אחיו המיליונרים של לפיד לאחיו העבדים יש משמעויות כלכליות רחבות מאוד, כפי שנפרט, במגוון תחומים ובהיקפים עצומים, כך שכל פסטיבל ה"שוויון בנטל" שלפיד וחבריו ארגנו מתגמד לעומתם. ראוי גם שלפיד ייתן עליהם את הדעת ויפסיק להסתגר בתוך בועת הפייסבוק והפוסטים שלו או לחלופין בתוך ערימת צמר הגפן המתוק שחבריו בתקשורת עוטפים אותו בה (שימו לב, מאז ההישג האדיר בבחירות, פתאום לפיד מתקשה בדיבור. פשוט נעלם ונאלם).

שכר העבדים

לפי נתוני הלמ"ס, שכרם הריאלי הממוצע של העובדים נותר תקוע לאורך העשור האחרון, אולי טיפוס של אחוז מצ'וקמק, לא יותר. אם מנטרלים את הקבוצות החזקות של העובדים (בנקים וחברות ממשלתיות) הזוכות לתוספות שכר מדי שנה ("הטייס האוטומטי"), שכרם הממוצע של שאר העובדים (אחיו העבדים של לפיד) במשק נשחק ריאלית ונשחק באופן משמעותי מאוד - כמה אחוזים לפחות. במקביל, ההוצאות הלכו ותפחו, באופן ריאלי - מדיור ועד דלק, ארנונה, מים וקניות בסופר.

לכאורה, המצב הזה מוזר. המשק הישראלי משגשג, צומח באופן בריא, יש ביקוש לעובדים, יש לכאורה תוספת במקומות העבודה, אז איך זה ששכר אחיו העבדים של לפיד רק הולך ונשחק? לפיד ענה על זה בעצמו: "עבדות היא מצב שבו אתה עובד ומישהו אחר מרוויח. מישהו מקושר, מסודר, שחוקי המשחק נכתבו בשבילו... איך קרה שהכסף שאמור היה לאפשר לעבדים החדשים לגמור את החודש הלך לקבוצת אינטרסים חזקות ממנו...?"

אה, אבל קבוצת האינטרסים החזקה מהאחים העבדים של לפיד היא בדיוק האחים המיליונרים שהלכו שבי אחריו בקלפי. אז איך הוא מתכנן לגשר על הפערים הללו? הרי לאחיו המיליונרים יש אינטרס מאוד ברור ומאוד חזק שאחיו העבדים ימשיכו להרוויח כמה שפחות כדי שהם ירוויחו כמה שיותר.

בועת הדיור לעבדים

שוק הנדל"ן פורח ומשגשג, זה לא סוד גדול. גם אחיו המיליונרים של לפיד יודעים זאת היטב. גם אלו שלא נולדו לתוך שוק הנדל"ן. כמעט כל אחד במילייה העסקי שולח ידו בביצת הזהב הזאת - מצטרף לפרויקט כזה או אחר, שותף בקבוצה רוכשת כזו או אחרת ועוד ועוד. כל הארץ נדל"ן ולכל רוקמי העסקאות יש אינטרס מאוד ברור וחזק - שבועת מחירי הדיור תמשיך לרחף בסטטוספירה, שאחיו העבדים של לפיד ימשיכו לשלם מחירים מופקעים על דירות סטנדרטיות, שימשיכו להיות עבדים למשכנתא ולשכר הדירה, כפי שלפיד כתב במאמרו.

אם תעירו, למשל, את נשיא התאחדות הקבלנים משנתו באמצע הלילה, המשפט הראשון שהוא ישחרר לאוויר העולם, באופן אוטומטי, הוא "מחירי הדירות ימשיכו לעלות", בלי לדעת בכלל מי השואל ועוד לפני שהוא שמע את השאלה. ובועת הדיור הזאת, שאחיו המיליונרים של לפיד רוצים מאוד לשמר, הופכת גם את אחיו העבדים למשכנתא של לפיד לעבדים צייתנים יותר במקום עבודתם - בגלל המרדף כל החיים אחרי תשלומי משכנתא מנופחים.

"זוהי עבדות מודרנית, איש אינו מצליף בנו בשוטים בשדות הכותנה, אבל גם לא צריך, אנחנו כבולים אל האדמה הזו לא פחות...", כתב לפיד והוא צודק. השאלה היא אם הוא יפנה עורף לאחיו המיליונרים בשוק הנדל"ן.

יתרה מכך, אולי כדאי שלפיד וחבריו הכלכלנים ב"יש עתיד" יפשפשו בנתוני מסי הנדל"ן שגובה מדינת ישראל מהשוק הכי חם במדינה. ובכן, בשנת 2012 צנחו מסי הנדל"ן בכ-20% ל-5.9 מיליארד שקל. כיצד זה קרה? כיצד זה השוק פורח והמסים יורדים? כיצד קרה שמספר העסקאות בדירות חדשות וישנות עלה באופן משמעותי והמסים דווקא ירדו?

בשנת 2012 נמכרו כ-102 אלף דירות, מתוכן כ-79 אלף דירות יד שנייה וכ-23 אלף חדשות לעומת כ-86 אלף עסקאות ב-2011 (אמנם חלק מהמסים נשאבים מקרקעות, אבל זה עדיין לא מסביר את הפערים). ובכן, מר לפיד, לנו יש תחושה חזקה מאוד שהתשובה לכך היא... שחור-שחור-שחור, זה הכסף השחור שמתגלגל (גם) בענף הנדל"ן, וטריקים לא חסרים. משחור שכלל לא מדווח בעסקאות בין אנשים פרטיים ועד עסקאות שנרשמות בערך נמוך יותר מערך השוק לצורכי דיווח ואי תשלום מסים והשאר משולם בשחור. ולכולם, כמובן, יש אינטרס ברור מאוד שהשיטה תישמר.

הרפואה השחורה לעבדים

אפשר להניח שבין אחיו המיליונרים של לפיד, תושבי השכונות היוקרתיות, יש לא מעט רופאים, מומחים לתחום כזה או אחר, שעושים קופה משוגעת מתעשיית ביטוחי הבריאות, מתעשיית הניתוחים הסטנדרטיים הפרטיים הגובה מדי שנה מאחיו העבדים של לפיד אלפי שקלים יותר רק בגלל פשיטת הרגל של הרפואה הציבורית.

השיטה פשוטה מאוד וברורה מאוד, שיטת הרפואה ה"שחורה" החוקית למהדרין: הרופאים הציבוריים מדרבנים ודוחפים חולים להוציא כספים (ביטוחים משלימים ופרטיים) על שירותים שהם ממילא צריכים לקבל במסגרת הרפואה הציבורית. לאחים המיליונרים של לפיד יש, אם כן, אינטרס מאוד ברור וחזק "לאלץ" את החולים לפנות לקליניקות הפרטיות ולשירותי השר"פ של בתי החולים כדי לגזור את הקופונים השמנים. קלי קלות. מדובר בסכומים עצומים: כ-10 מיליארד שקל נשאבים מדי שנה מהצרכנים לטובת הרפואה הפרטית ולטובת קבוצה מצומצמת יחסית של רופאים.

במקביל, מערכת הרפואה הציבורית הולכת ומידרדרת, הולכת ונעשית מוזנחת, הולכת ונשחקת. את המחיר משלמים מי שלפיד מתעקש להתעלם מהם לחלוטין. לא אחיו המיליונרים כמובן, לא אחיו העבדים ממעמד הביניים, אלא אחיו העבדים האמיתיים, אלו מהשכבות הכי נמוכות, חסרות הישע.

אה, וכמובן שיש תופעת "השחור" הסטנדרטי אצל חלק מאחיו המיליונרים מקבוצת הרופאים של לפיד: קח טיפול, תן סטפות. ישר לכיס, בלי מסים בכלל.

חברות הארנק על חשבון העבדים

אם לפיד מעוניין לעשות היכרות עם תופעת "חברות הארנק", כדאי שיישב לקפה עם יעקב פרי, חברו לסיעה, שמנהל עתה מאבק משפטי חסוי עם רשות המסים על חבות המס שלו בחברת הארנק שבבעלותו.

ובעצם, במחשבה שנייה, נראה לנו שלפיד כבר עשה היכרות אישית עם התופעה הזאת. לפיד הרי עבד בשורה של מקומות עבודה במקביל (פרזנטור, עיתונות וערוץ בטלוויזיה) ובוודאי פתח חברה כזו בעצת רואה החשבון שלו. ובכן, חברות ארנק הן מתכנוני המס הנפוצים ביותר בקרב אחיו היותר "כבדים" של לפיד. שכירים בעלי שכר מפוצץ מקימים חברה ו"כאילו" מספקים דרכה את שירותי הניהול המשובחים שלהם באמצעות חשבוניות מס. כך הם חוסכים בתשלומי מסים משמעותיים וכן בתשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות (כן, הכול חוקי למרבה האבסורד).

על-פי הערכות, יש כ-100 אלף חברות כאלו בישראל, והן גורעות מאות מיליוני שקלים מדי שנה מקופת המדינה. רגע, רגע, זה לא הכול. במצוות רואי החשבון, לפחות חלקם, תכנון המס הזה משתכלל והופך ללא-חוקי לחלוטין. על החברה מועמסות כל מיני הוצאות שונות ומשונות כדי להקטין את חבות המס. פתאום הוצאות פרטיות הופכות להוצאות של ה"חברה". זה מתחיל בטלפונים הניידים של הילדים ונגמר בהוצאות כבדות י ותר כמו רכישת ציוד לבית.

מעניין אם לפיד ידרוש בכל תוקף מרשות המסים לחסל את התופעה המכעיסה הזאת הנפוצה בקרב אחיו המיליונרים או שהוא כבר הבין את השיטה, כפי שהוא עצמו כתב: "מדוע השלטון מצטרף לשורת המכים? מפני שהוא יודע שנשתוק. העבדים הרי תמיד שותקים...". ושוב, השאלה היא אם לפיד, כחלק מהשלטון (אם יצטרף לממשלה) יהיה חלק מ"שורת המכים" שבונה על השתיקה של העבדים.

תכנוני המס על חשבון העבדים

מיטב מוחות המס מאכלסים את השכונות היוקרתיות של ישראל; מיטב המוחות יודעים היטב איך לפצח את פקודת המס (שנכתבה, בין היתר, על-ידיהם) ומשתמשים בתכנוני מס חוצי גבולות על גבול הפלילי, כשהם מנצלים את חוסר היכולת של רשות המסים להתמודד איתם ואת קרבתם לבכירים ברשות המסים.

מיטב המוחות הללו, כביכול בחסות החוק (ממש לא, זה מה שהם מוכרים לנו; לפעמים חוות הדעת שהם מגישים בשם תכנוני המס הם פליליים לחלוטין), גורעים מדי שנה מיליארדי שקלים מקופת המדינה. למדעני המס של ישראל ולקוחותיהם (מפרטיים ועד תאגידים), כמו גם לסקטור היהלומנים - ענף שחוגג על השחור, יש אינטרס מובהק לשמר את השיטה, על חשבון אחיו העבדים של לפיד. מעניין אם לפיד ייצא נגדם ויפעל, למשל, לכתיבת פקודת מס חדשה, ברורה יותר, ולא על-ידי הקליינטים של הפקודה (תעשיית מתחמני המס) אלא על-ידי ועדה ציבורית בלי כל האינטרסנטים. או שהוא ימשיך לשרת את אותם אינטרסנטים, שהוא עצמו הגדיר אותם "מועדון חברים סגור".

4.

ספק אם אחיו העבדים של לפיד אהבו את מפגן היהירות והזחיחות שלו במופע הגיטרות והביטלס של "יש עתיד", כשלפיד קורא בקול "ניצחנו". מי בדיוק ניצח, לפיד? אחיך העבדים או אחיך המיליונרים? האם "יש עתיד" היא מפלגת העבדים או מפלגת האלפיון העליון?

ושלא יובן מהטור הזה שפיתחנו שנאה למצליחנים ולעשירים. בהחלט לא. הציבור אכן לא ממש אוהב עשירים ומתקשה לפרגן להם, מכמה סיבות. חלקן מושרשות (קל לשנוא מצליחנים), חלקן טבעיות (הפער ההולך ומתרחב בין עשירים לעניים, העובדה שחלקם התעשרו על חשבון העבדים בזכות קשרים ולא כישורים), חלקן פופוליסטיות ("כולם גנבים"), חלקן נובעות בעיקר במדיניות ממשלתית (תגמלה יותר מדי את ההון ופחות מדי את העבודה), אבל חלקן מוצדקות מאוד (ההתחמקויות ממס, ההתייחסות המחפירה של חלקם לעובדים והכוח והעוצמה שהפכו למשחיתים).

בכל מקרה, כדאי לכולם, גם ללפיד, לשנן את דבריו של וורן באפט: "עושר אינו אלא המחאות זכות למימון פעילויות של אחרים בעתיד. מותר לכם להשתמש בכסף הזה כרצונכם... אבל הרעיון להעביר עושר מדור לדור כדי שמאות מצאצאיכם יוכלו לשלוט במשאבים של אנשים אחרים רק מפני שהם באו מהרחם נכון - מנוגד בעליל לעקרונות של החברה המריטוקרטית... אם תגיעו לגילי ואיש לא יחשוב עליכם טובות, לא אכפת לי כמה גדול חשבון הבנק שלכם - חייכם נחשבים אסון. זה המבחן הסופי של האופן שבו חייתכם את חייכם. הבעיה באהבה היא שאי-אפשר לקנות אותה. אפשר לקנות מין, אפשר לקנות ארוחות הוקרה. אפשר לקנות עלונים שמספרים כמה אתם נפלאים, אבל הדרך היחידה לקבל אהבה היא להיות אהובים. זה מרגיז מאוד אם יש לכם הרבה כסף... ככל שתיתנו יותר אהבה, כך תקבלו יותר...".

יש עתיד
 יש עתיד

eli@globes.co.il