רשמית: שחקני הכדורסל הישראלים הכריזו סכסוך עבודה

המשמעות: השחקנים יוכלו להשבית את הליגה תוך 15 ימים; מינהלת הליגה: צעד תמוה, כוונת ארגון השחקנים היא לפגוע במהלך התקין של הליגה ללא סיבה

ארגון שחקני הכדורסל הכריז היום (ה') באמצעות ההסתדרות על סכסוך עבודה מול מינהלת ליגת העל בכדורסל. מבחינה ספורטיבית, המשמעות העיקרית של העניין היא אפשרות ריאלית להשבתת הליגה תוך 15 ימים מהיום, במידה וארגון השחקנים והמינהלת לא יצליחו להגיע להסכמות בנושא שיתוף השחקנים הישראלים וכמות הזרים בליגה.

כפי שפורסם ב"גלובס", ביום שני האחרון נפגשו הצדדים למו"מ במשרדי המינהלת. בתום הפגישה הוציאו המינהלת וארגון השחקנים הודעה משותפת על החלטה להיפגש פעם נוספת ב-10 במארס.

במהלך הפגישה האחרונה דרשו ראשי המינהלת לעצור את הליך העתירה לבג"ץ, בעניין שיתוף שחקנים זרים בכדורסל הישראלי. כזכור, ארגון השחקנים פנה למשרד התמ"ת, משרד הפנים ורשות ההגירה, כהליך ראשוני לפני הגשת בג"ץ שמטרתו לקבוע קריטריונים לבחינת נחיצות הבאת שחקנים זרים לכדורסל הישראלי. הצדדים אף הסכימו שלא שהארגון ימנע מהכרזת סכסוך עבודה בשלב זה, עד לפגישה ב-10 במארס.

אלא שביום שלישי, לטענת ארגון שחקנים, קיבל יו"ר הארגון ניר אלון הודעה ממנכ"ל המינהלת עדלי מרכוס, לפיה "המינהלת אינה מאשרת את ההסכמות וחוזרת בה מהכתוב בפרוטוקול", כך נכתב בהודעה שהוציא היום ארגון השחקנים. "בעקבות הודעת המינהלת", נכתב בהודעת הארגון, "וההחלטה לחזור בה מהסיכומים שהושגו בפגישה, החליטו בארגון השחקנים להכריז על סכסוך עבודה".

מינהלת הליגה מסרה בתגובה: "ביום שני האחרון התקיימה ישיבה בין ארגון השחקנים ונציגי המנהלת אשר בסופה היה סיכום להמשך המשא ומתן ב-10 במארס. אי לכך תמוה שאחרי פגישה אחת כאשר נקבעה פגישת המשך, ארגון השחקנים הכריז על סכסוך עבודה והשבתה בעקבות טענת שווא אשר מופיעה בהודעתם 'סירוב המעסיקים והמנהלת לנהל מו"מ לחתום על הסכם חדש' ברור לכל כי כוונת ארגון השחקנים היא לפגוע במהלך התקין של הליגה ומשחק האולסטאר וזאת ללא כל סיבה ובתוך תקופת הסכם שמסתיימת בסוף העונה, דבר המצביע כי ארגון השחקנים לא מקיים את ההסכמים שלו עם המנהלת. אנו רואים בחומרה רבה את הצעד החד צדדי של ארגון השחקנים וקוראים לארגון לקחת חזרה מיד את הכרזת הסכסוך ולהמשיך להיפגש לשיחות כפי שנקבע בין הצדדים בפגישה השבוע".

כאמור, סעיף המחלוקת העיקרי כרגע הוא סוגיית הישראלים והזרים בעונות הבאות. הדרישה של השחקנים כרגע היא לשלושה שחקנים ישראלים לפחות בחמישייה, בעוד שהמינהלת מעוניינת להשאיר את המצב הקיים. האופציה הנראית כרגע לעין כריאלית ביותר וזו שתמנע את השבתת הליגה היא חזרה ל"חוק הרוסי" כבר בעונה הבאה, כלומר שני ישראלים לפחות בכל רגע נתון על המגרש.

נכון לעכשיו קבעו הצדדים, בכל מקרה, להיפגש ב-10 במארס. ייתכן כי לאור המצב החדש שנוצר, יעשו המינהלת וארגון השחקנים ניסיון להקדים את הפגישה על מנת לאפשר מרווח זמן גדול יותר למצות את המו"מ לפני אפשרות של השבתת הליגה.