אגף התקציבים באוצר בוחן העלאה נוספת בשווי השימוש ברכב צמוד: "שכירי המאזדות" עלולים לשלם עד 4,000 ש' בחודש - במקום 3,250 ש' כיום

מקורות באגף: שווי השימוש במתכונת הנוכחית יוצר עיוות מתמשך עם עלות כבדה למדינה ■ רשות המיסים מתנגדת: "זו פגיעה במעמד הביניים"

אגף התקציבים בוחן אפשרויות להעלאת שווי השימוש ברכב צמוד, כך נודע ל"גלובס".

בכירים באגף התקציבים אומרים כי השיטה הנוכחית, שמחושבת כאחוז קבוע (2.5%) ממחיר המחירון של הרכב ושאינה מפנימה את העלויות המשתנות של הדלק, מעודדת את מקבלי הרכב הצמוד לעשות בו שימוש עודף, שאינו למטרות העבודה. הנהנה מההטבה של רכב צמוד רואה לנגד עיניו עלות שולית אפסית, שכן הוא אינו משלם עבור הדלק.

לעומת זאת, עלות המדינה של הנסיעה העודפת, שכוללת בין השאר נזקי זיהום אוויר ותרומה לפקקים, נאמדת במיליארדי שקלים לשנה.

באגף התקציבים אומרים כי המטרה אינה בהכרח להגדיל את הכנסות המדינה אלא לתקן עיוות רב שנים - תיקון שאפשר לבצע עם ממשלה וכנסת בעלת אג'נדה חברתית-סביבתית כמו זו הנוכחית.

בטיוטת חוק ההסדרים האחרונה, שנחשפה ב"גלובס" בחודש אוקטובר אשתקד, הגיש אגף התקציבים "הצעת מחליטים", שכללה הוספת מרכיב נפרד שמשקלל את עלויות דלק לשווי השימוש.

אולם לאחר חשיפת הטיוטה זכתה ההמלצה להתנגדות נרחבת מכיוון שרים ומכיוון חברי כנסת. ככל הידוע, כיום מנסים באגף התקציבים למצוא פתרון שונה, שיכלול ככל כנראה העלאה של אחוז ממחיר הרכב, שלפיו מחושב שווי השימוש.

כיום משלמים עובדים שמקבלים רכב צמוד משפחתי בשווי 130 אלף שקל, שווי שימוש של כ-3,250 שקל בחודש. העלאה נוספת של 0.5% עשויה לייקר את העלות החודשית בכ-750 שקל.

מנגד, ברשות המסים מתנגדים בתוקף לכל סטייה מהמתווה הקיים והמוסכם של שווי השימוש, שגובש בזמנו עם המעסיקים בשנת 2008. מקורות ברשות המסים טוענים כי העלאת שווי השימוש תביא לפגיעה נוספת במעמד הביניים, שממילא נושא כיום בעיקר נטל המס. כמו כן טוענים ברשות המסים כי הדבר יביא לתסיסה ביחסי העבודה במשק.

בכירים ברשות המסים טוענים כי שווי השימוש הנוכחי משקף נאמנה את שווי השימוש הריאלי ושעל כן אין הצדקה כלכלית לשנותו. הכנסות המדינה מגביית מס שווי השימוש לבדו, שמהווה חלק ממס ההכנסה, נאמדות בכ-5 מיליארד שקל בשנה.

דובר משרד האוצר מסר בתגובה כי "המדיניות הכלכלית וסדרי העדיפויות בתקציב המדינה ייקבעו על ידי הממשלה החדשה לכשתקום".