"אדון ש"ד ישלים את עדותו - ולא משנה כמה צנתורים יעבור"

כך אמר בזמנו עו"ד רועי בלכר, פרקליטו של אולמרט, שחקר את עד המדינה בתיק הולילנד ■ בלכר אף התנגד לבקשת התביעה לצמצם את שעות עדותו של ש"ד ביום ■ יום לפני מותו ש"ד היה אמור לעבור צנתור, אך הוא נדחה מסיבות לא ברורות

מותו בסוף השבוע של ש"ד, עד המדינה במשפט הולילנד, תפס בהפתעה את הפרקליטות ואת הנאשמים והסנגורים הרבים בתיק. זאת, למרות שכבר לפני כשנה הודיעה הפרקליטות לשופט דוד רוזן כי מצבו הרפואי של ש"ד קשה וסבוך, וכי ייתכן והוא לא יוכל להעיד במשך יותר משנה.

ש"ד הלך לעולמו כתוצאה מדום לב, שעות ספורות לאחר שנחקר בחקירה נגדית בבית המשפט על-ידי עו"ד רועי בלכר, פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, המואשם בתיק בקבלת שוחד.

אחרי מותו של ש"ד, נמתחה ביקורת מקרב גורמים בפרקליטות ומקרב בני משפחתו של ש"ד, שגרסו כי קיים קשר בין האופן האגרסיבי שבו חקר בלכר את ש"ד מעל דוכן העדים לבין התמוטטותו של עד המדינה ומותו.

היום (ב') התיר בית המשפט לפרסם את עדויותיהם של כלל העדים שהעידו עד כה במשפט. העדויות הללו ודברים שנאמרו על-ידי הצדדים במהלכן מאירים באור חדש את האופן שבו ראו הצדדים את מצבו הרפואי של ש"ד וחזו את המשך תפקודו.

כך למשל, בפתח הדיון שנערך ב-29 בנובמבר 2012 ביקשה התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, מהשופט להעיד את ש"ד במשך 3-4 שעות בכל יום, לכל היותר, בשל מצבו. "ש"ד עבר צנתור ויש סיפורים אחרים ומחלות נוספות שקיימות, פרופ' בן-יהודה נתן לנו חוות-דעת עליהן", אמרה.

בתגובה לדברי התובעת קם עו"ד בלכר, ואמר: "אני קם ואומר את הדברים לפרוטוקול: פרשת התביעה תסתיים כשהיא תסתיים, לא לפני כן. אדון ש"ד ישלים את עדותו, ולא משנה כמה צנתורים הוא יעבור ובכמה שעות הוא יעיד בכל יום".

גם פרקליטו של ש"ד, עו"ד אילן סובל, העיד באותו היום כי לו ולשותפו לייצוג של עד המדינה, עו"ד אמנון יצחקניא, היה בעבר הרושם שש"ד מפריז בתיאור מצבו הרפואי, בין היתר לצורך דחיית דיונים משפטיים.

"לא לחפור במצב הרפואי"

בתרשומת שערכה אחת הפרקליטות (עו"ד מיכל ברנדשטיין) בעקבות שיחה עם עו"ד סובל, היא כתבה שסובל הציע לה "לא לחפור במצבו הרפואי של ש"ד".

עו"ד סובל נשאל בעדותו במשפט למה הוא התכוון במשפט זה, והשיב: "אני הסברתי בפגישות עם הפרקליטות, בפגישות הראשונות עם משה לדור, שמתרשמים שלצד המחלות האמיתיות (של ש"ד - ח' מ') הייתה מידה של הפרזה מצדו בתיאור מצבו הרפואי, היות והוא נרדף על-ידי נושיו. הכוונה מוסברת פה בעברית פשוטה".

בהמשך העיד סובל: "התפלאת מה הטעם לדקדק בהיסטוריה (הרפואית) שלפני שנים, על מה היה מצבו הרפואי, והצעתי למדינה לקחת מומחים רפואיים שלהם ולאמוד את מצבו היום".

הסוף, כאמור, ידוע.

יום לפני מותו: ש"ד היה אמור לעבור צנתור, אך הוא נדחה מסיבות לא ברורות

יום לפני שעד המדינה בתיק הולילנד, ש"ד, מת מדום לב, הוא אמור היה לעבור צנתור בבית-החולים איכילוב. עדות לכך ניתן למצוא בדברים שאמר פרקליטו של ש"ד, עו"ד אמנון יצחקניא, לחדשות ערוץ 10 ביום שישי האחרון, יום מותו של ש"ד.

"המשפט הזה הרג את ש"ד, הוא היה אמור להיות אתמול בצנתור ולא הלך בגלל המשפט, וזה נדחה ל-14 במארס", אמר עו"ד יצחקניא.

נסיבות דחיית הצנתור של ש"ד ז"ל אינן ברורות. מה שברור הוא שמצבו הרפואי היה קשה מאוד והידרדר עוד יותר באחרונה.

על הרקע הזה ניתן גם לומר כי הביקורת שהופנתה אל כמה מהסנגורים במשפט הולילנד, ובראשם עו"ד רועי בלכר, פרקליטו של אולמרט, כאילו החקירות האגרסיביות שהם ניהלו זירזו את קצו של ש"ד - אינה מספקת את מלוא התמונה בסיפור מותו הטרגי של העד.