הגעגועים לש"ס יתפוגגו מהר

נתניהו ילמד שיש דברים גרועים יותר מממשלה כמו שרוצה הציבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא הכריע. הוא הרי לא חזק בהכרעות, נתניהו הוכרע. המציאות ניצחה אותו. חודש ימים ניסה נתניהו להנדס את המציאות לצרכיו הפוליטיים, ובסוף היא הנדסה אותו. ספק היה אם פעם מנהיג שתיעב כל-כך את הממשלה שהוא עצמו עומד בראשה, וזה עוד לפני שהיא קמה.

ההחלטה המסתמנת שלו, להקים קואליציה עם יאיר לפיד ונפתלי בנט מסמנת את תחילת סופו של התמרון העקר והמיותר שניהל בששת השבועות שחלפו מאז הבחירות.

נתניהו כשל שוב בהבנת הציבור הדתי-לאומי, ויותר מכך בעמידה מפוכחת על אופייה של ההנהגה החדשה אשר מובילה כעת את הכיפות הסרוגות. ראש הממשלה, שכמעט כל מקורביו ובכירי לשכתו חובשי כיפה סרוגה, הלך שבי אחרי קונספציות מופרכות שמכרו לו מקורביו ושהוא עצמו רצה להאמין בהן. ממש כשם שבמערכת הבחירות ניהל קמפיין ארסי נגד בנט, שלא תרם קולות לליכוד וגרם להקטנת גוש הימין כשהעביר מתלבטים לצד לפיד. גם כעת מודיעין לקוי והנחות שגויות הכשילו אותו פעם נוספת מול המגזר הדתי-לאומי שתמיד היה פרוס לרגליו.

שלא תהיה טעות, המו"מ הקואליציוני לא נגמר כעת; למעשה, הוא רק מתחיל. בזמן הארוך שנתניהו השתעשע בניסיונות להמציא את המתמטיקה מחדש, ישבו אנשי יש עתיד וניסחו שורת תביעות ותוכניות עבודה. בפעם הבאה שיגיעו חברי צוות המו"מ של הליכוד לחדר הדיונים כדי להתחיל לדבר תכל'ס עם נציגי לפיד, הם יפגשו חבר'ה שעשו שיעורי-בית.

הצוות של יש עתיד מתכוון לצלול במו"מ לכל סעיף בכל קריטריון זכאות לדיור שמיטיב עם חרדים, ולכל הקלה בתשלום ארנונה שמקבל אברך חרדי.

מדהים להיווכח עד כמה דל ההספק שהניבו עד כה השיחות הקואליציוניות. קחו לשם השוואה את "יש עתיד" מפלגה "שולית" עם 19 מנדטים. בחודש האחרון התקיימו רק שלושה מפגשים בין הליכוד ל"יש עתיד" (נוסף על מספר קטן של שיחות לא-פורמליות). במצטבר הם ישבו ביחד שש-שבע שעות. פחות מיום עבודה של פקיד-קבלה בבנק. זה כל מה שהם עשו בחודש שלם.

מצד שני, מה כבר אפשר לעשות. הרי על ראש הממשלה להואיל לקבל ולהפנים קודם את תוצאות הבחירות, ורק אחר-כך, בלית ברירה ובחוסר התלהבות אפשר להרכיב עבורו את הקואליציה שרוב מכריע בציבור מעוניין שתקום.

שטיקים של הרגע האחרון

מעניין אין ייראה נתניהו בתמונה שתצטלם בבית הנשיא בעוד כשבועיים. תארו אותו לעצמכם יושב שם, שמעון פרס לצדו, ומעליו עומדים; לפיד מצד אחד ובנט מצד שני. לבי-לבי על הצלם שייאלץ להוציא ממנו חיוך במעמד כזה. אל תצפו ממנו להתאהב או אפילו לחיות בשלום עם הקואליציה שנאלץ להרכיב. באינסטינקט הטבעי שלו הוא עוד עשוי להקדיש את היום-יומיים הקרובים לשטיקים של הרגע האחרון בניסיון נואש לפתות את שלי יחימוביץ' ולהציל את הברית ההיסטורית עם החרדים.

זה כנראה לא יעבוד. השותפות עם לפיד ובנט נכתבה בקלפים שחולקו לאחר הבחירות ונתניהו ייאלץ ללמוד לחיות איתה. מוטב לו שיתעודד; יש דברים גרועים מהרכב קואליציוני שעונה על רצון הציבור. מי יודע, הוא עוד עשוי להתאהב מהר משציפה בקונסטלציה שנקלע לתוכה.

בזמנו, כשר אוצר בממשלת אריאל שרון נטולת החרדים, נתניהו הזכיר ילד שקיבל כרטיס חופשי ללונה-פארק. הוא חתך בקצבאות הילדים ובתשלומי ההעברה בלי הפרעות מהח"כים החרדים אלי ישי או יעקב ליצמן. כעת נקרית לו ההזדמנות לנצל את ההרכב הקואליציוני הנדיר שנכפה עליו לרפורמות שלא יכול היה לבצע עם השותפים הטבעיים.

ממילא, מיד אחרי שייכנס נתניהו לדיוני התקציב ויתחיל לחפש מאיפה לקצץ וממה לחתוך, יעברו לו הגעגועים לחברים הוותיקים מש"ס ומיהדות התורה.

הכותב הוא הכתב הפוליטי של ערוץ 10