רוני מזרחי: "לא תהיה תספורת, אני אחראי אישית לחוב"

לאחר שלא קיבלו את תשלום האג"ח בסוף השבוע שעבר, שמעו היום נושי מזרחי ובניו התחייבות מבעל השליטה

קשיים תזרימיים מאיימים על המשך פעילות חברת הנדל"ן הוותיקה מזרחי ובניו (לשעבר שיכון דיירים). לאחר שלא קיבלו את תשלום האג"ח בסוף השבוע שעבר, התכנסו היום נושי חברת הבנייה הוותיקה במשרדי נאמן האג"ח, הרמטיק נאמנויות, בתל אביב. על סדר היום של האסיפה עמדו מינוי נציגות והסמכתה לבדוק אפשרות להסדר חוב בחברה, וכן בדיקה של מצבה הכספי ויכולתה לעמוד בהסדר החוב המוצע, לרבות חלופת פירוק.

באסיפה היום אמר רוני מזרחי, מבעלי השליטה ומנכ"ל משותף בחברה, כי "לא תהיה תספורת, אני אחראי אישית לחוב". מזרחי אף סיפר כי הוא מנהל מו"מ עם גופים לשיעבוד המרכז המסחרי "בת-ימון" בבת-ים כנגד הלוואה של 50 מיליון שקל.

ביום רביעי שעבר הודיעה חברת הנדל"ן כי עקב כישלון הנפקת אג"ח, שאמורה הייתה למחזר את החוב הקיים (32 מיליון שקל), היא לא תוכל לעמוד בתשלום האג"ח במועד. כישלון ההנפקה בלט על רקע גל מוצלח במיוחד של גיוסי אג"ח על-ידי חברות נדל"ן מקומיות בחודש שעבר - ובהן בלתי מדורגות - ולמרות ריבית גבוהה של כ-9% שהוצעה למשקיעים בהנפקה.

בקופת המזומנים של החברה נותרו מאות אלפי שקלים בלבד, ועל פי הדיווח שלה לבורסה היא "פועלת להשגת מימון, ונמצאת במו"מ עם תאגידים בנקאיים וגופים פיננסיים". עוד נמסר בדיווח, כי רוני מזרחי יכניס את היד לכיסו "אם תידרש הזרמת כספים על מנת להשלים את הסכומים לביצוע תשלום האג"ח".

סנונית ראשונה?

ערב כישלון ההנפקה נסחרו האג"ח הקיימות של מזרחי ובניו בתשואת זבל של עשרות אחוזים, למרות שלמחזיקים ניתנו שעבודים על עודפים מפרויקטים, בהיקף שמוערך על-ידי החברה ביותר מ-100 מיליון שקל. את האג"ח הנפיקה ב-2007, בהיקף של 90 מיליון שקל, והקרן הייתה אמורה להיפרע בין השנים 2010-2013, מדי תחילת מארס.

לא מן הנמנע כי על רקע הקושי למחזר חובות בבנקים, והסלקטיביות אצל הגופים המוסדיים, מזרחי ובניו היא רק סנונית ראשונה בקרב חברות נדל"ן בעלות פרופיל פיננסי חלש, העלולות להיקלע בשל כך למשבר תזרימי קשה.

משיחות עם גורמים בשוק ההון עולה, כי מזרחי ובניו תיאלץ להעניק ביטחונות נוספים, ו/או להעניק פיצוי למחזיקי האג"ח על אי-תשלום החוב במועד. ממצגת שפרסמה החברה ערב ההנפקה עולה, כי ראשיה אופטימיים לגבי הפרויקטים שבהם היא מעורבת, ומעריכים כי הללו ייצרו הכנסות של 734 מיליון שקל - מהרבעון האחרון של 2012 ועד סוף 2015.

בעלי השליטה בחברה, משפחת מזרחי (האב אלי והבנים רוני ואברהם), לא חילקו דיבידנדים מקופתה של מזרחי ובניו בשנים האחרונות, ולא ביצעו עסקאות בעלי עניין חריגות. עם זאת, עד 2011 נהנו שלושת הבכירים ממשכורת גבוהה, של 145 אלף שקל כל אחד (סה"כ יותר מ-5 מיליון שקל בשנה לשלושתם). ב-2011 קיצצו השלושה את עלות העסקתם ב-60%, לפחות מ-60 אלף שקל בחודש כל אחד.

מזרחי ובניו פועלת כיום בלא מעט פרויקטים, ומעורבת בבניית 962 יח"ד, מתוכן 422 יח"ד כבר בביצוע, בעיקר בבת ים, בחולון ובנתניה. לחברה יש גם מעט נדל"ן מניב - 44% מהמרכז המסחרי "בת-ימון" בעיר בת ים: 38 אלף מ"ר של מסחר ומשרדים בשווי של 71 מיליון שקל (חלקה של החברה), המאוכלסים ב-84%.

החברה עוד לא פרסמה את תוצאותיה לסיכום 2012. את ינואר-ספטמבר סיימה החברה עם הכנסות של 57 מיליון שקל, ירידה של 42% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2011, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 5.2 מיליון שקל, ירידה של 65%. נתון מעודד הוא תזרים מזומנים חיובי של 31 מיליון שקל מפעילות שוטפת, אך מנגד נרשם גירעון של 58 מיליון שקל בהון החוזר.

צמחה וגם הסתבכה בבת ים

קבוצת מזרחי עוסקת בייזום ובהקמה של פרויקטים למגורים זה 50 שנה. מזרחי ובניו היא הזרוע הציבורית היחידה בקבוצה, ומניותיה מתחלקות באופן שווה בין אבי המשפחה, אליהו מזרחי, לשני בניו - רוני ואברהם, המשמשים בה כמנכ"לים משותפים.

קבוצת חברות הנדל"ן נוסדה ב-1963, ובנתה מאז אלפי יחידות דיור בישראל. פרויקטים רבים, ובמיוחד במגרש הביתי - הערים בת ים וחולון - הביאו ליצירת מוניטין טוב, ובאתר האינטרנט של הקבוצה מוזכר בכמה מקומות "הגב החזק של קבוצת מזרחי" כשיקול ברכישת דירה. אלא שמבחינת רוכשי האג"ח של מזרחי ובניו, איתנות הקבוצה טעונה הוכחה, על רקע אי-תשלום החוב בשבוע שעבר.

על המוניטין של בעל השליטה, רוני מזרחי, העיבו כמה פרשות. הראשונה היא סכסוך עם ראש עיריית בת ים לשעבר, אהוד קינמון. ב-2002 הורשע רוני מזרחי בין היתר בניסיון לקבלת דבר במרמה, בקשירת קשר לביצוע פשע, בהפרעה לבחירות ובפרסום לשון הרע.

מתשקיף ההנפקה של מזרחי ובניו עלה, כי הבסיס להגשת כתב האישום היה הפצת עלון דמוי עיתון, ערב הבחירות המקומיות בבת ים, שבו נכתב כי אחד המועמדים לראשות העיר הורשע בקבלת שוחד. במסגרת הערעור שהגיש מזרחי הגיעו הצדדים להסכמה, שבמסגרתה ריצה מזרחי שישה חודשי עבודות שירות, ושילם קנס כספי.

אשתקד הורשעו רוני מזרחי וחברת נאות מזרחי בעבירות על חוק התכנון והבנייה, בשל חריגות בנייה בפרויקט החברה בשכונת "סביוני כרמל" בחיפה. במסגרת עסקת טיעון נידון מזרחי לשלושה חודשי עבודות שירות, ואילו על החברה הוטל קנס בסך של 2 מיליון שקל.