מעוז: "הגופים הגדולים משקיעים במקום אחד וגובים דמי ניהול"

כך מבהיר הכלכלן שלמה מעוז, יו"ר הון-ליין, בשיחה עם "גלובס" על אלטרנטיבות השקעה בקופות גמל וקרנות השתלמות

"לגופים הפיננסים הגדולים אין אינטרס לעודד מעורבות יתר של הלקוחות בנעשה בתיק ההשקעות שלהם. אתה חושב שבאמת יש להם כוח אדם מספק כדי לענות לשאלות של ציון מבאר שבע לגבי נייר מסוים, או את היכולת האמיתית לשבת עם כל לקוח ולקוח ולהסביר לו מה קורה בתיק שלו או לחלופין לבחון את הצרכים הפרטניים שלו להרכיב לו תיק ייחודי משלו? הרבה יותר נוח לשים את כולם בסל אחד ולגבות על זה דמי ניהול", כך מבהיר הכלכלן שלמה מעוז, יו"ר הון-ליין, בשיחה עם "גלובס" על אלטרנטיבות השקעה בקופות גמל וקרנות השתלמות.

"אל תשכח שככל שאנו רחוקים מהכסף, כך בדרך כלל גם נהיה פחות מודעים לגובה דמי הניהול שאנו משלמים עבור הניהול שלו. מבחינת הגופים הגדולים - הבורות של הציבור היא יתרון. כדי לאפשר ניהול אישי עליהם להיערך באופן משמעותי בהגדלת כוח אדם, וכמובן להפחית את דמי הניהול, מה שיגבה מהם מחיר כבד בשורת הרווח", אמר מעוז, בהתייחסו לאלטרנטיבת ניהול הכספים בתוכנית IRA - המאפשרת ניהול אישי של הכסף על ידי העמיתים.

"רוב מקומות עבודה עובדים עם סוכנויות הסדר כי ככה התרגלנו לאורך השנים, למרות שזה מנוגד הרבה פעמים לאינטרס הכלכלי של העובדים. וכך, כאשר אדם בא לבקש לעבור לתוכנית IRA, פעמים רבות הוא ייתקל בקשיים בירוקרטים מיותרים שמערימים עליו בכוונה סוכני הביטוח", המשיך. "חשוב לזכור שלכל אחד מאיתנו הזכות לקחת אחריות על הכסף ואסור להיכנע ללחצים של גורמים אינטרסנטים בדרך שעלולים להפסיד את העמלה השמנה שלהם על חשבון העצמאות הכלכלית שלנו".

בחודש האחרון עלה שלמה מעוז לכותרות בעיתונות הכלכלית, לאחר שהתייחס למצבה של האוכלוסייה המבוגרת בישראל . האם מודלי הפנסיה באמת הולכים לעמוד איתן, בשנים הבאות, לנוכח הגידול המשמעותי בתוחלת בחיים במדינות מערביות?

מעוז מסביר כי "הגידול בתוחלת החיים בעשורים האחרונים הפך לבעיה כלל עולמית. מצד אחד הטכנולוגיה והרפואה מאפשרים חיים ארוכים יותר, אך מן הצד השני כלל המערכות, כמו זו הפנסיונית עדיין לא התאימו את עצמן לאריכות הימים של בני האדם".

במצב זה, מבהיר מעוז, "אנחנו נראה יותר ויותר אנשים מבוגרים יורדים מתחת לקו העוני עם הגיעם לגיל זקנה. זה מצב שהחברה אינה צריכה לסבול. המדינה חייבת לייצר מנגנון פנסיוני וקצבתי שיאפשר לדור הבא להזדקן בכבוד".