3.7 מיליארד שקל זרמו לאפיק הקונצרני מתחילת השנה

גיוסים גבוהים גם בקרנות הכספיות ■ רפי ניב, מנכ"ל קרנות הנאמנות במיטב והמגייס הגדול ביותר בפברואר: "תם עידן קרנות המק"מ" ■ ענף תעודות הסל גייס בחודש שעבר 3.3 מיליארד שקל - קסם היא המגייסת הגדולה ביותר

נמשכת הצמיחה בתעשיית קרנות הנאמנות ותעודות הסל. עליות השערים בארץ ובעולם הובילו את המשקיעים להמשיך ולהגדיל את חשיפתם לנכסי סיכון גם בפברואר. בחודש שעבר גייסו קרנות הנאמנות ותעודות הסל כ-4.5 מיליארד שקל וכ-3.3 מיליארד שקל, בהתאמה, וכיום מדובר בענפים שמנהלים כ-184 מיליארד שקל וכ-78 מיליארד שקל - שיא של כל הזמנים.

בהמשך למגמה שנרשמה בינואר, גם בפברואר נהרו המשקיעים לקרנות האג"ח הקונצרניות. קרנות אלה גייסו בפברואר כ-1.8 מיליארד שקל, בדומה להיקף הגיוס שרשמו בינואר.

כניסת הכספים העצומה, שמתווספת למיליארדי השקלים שהציבור כבר הזרים לאפיק זה בחודשים האחרונים, עלולה להתגלות כבועה, ויש שכבר מתריעים מפניה: "אנחנו ערים לכך שבעקבות העליות של החודשים האחרונים המרווחים באפיק הקונצרני מצטמצמים. בחלק מהמקרים אף הקטנו אחזקות באג"ח כאלה, שבהן התשואה לא מצדיקה את הסיכון", אומר רפי ניב, מנכ"ל קרנות הנאמנות של מיטב.

"זה לא אומר שהאפיק הזה לא ימשיך לעלות. מובן שיש תלות בהתנהגות השווקים בארץ ובעולם, ובעיקר בביקוש והיצע באג"ח הקונצרניות. בכל אופן, אם הביקושים לקרנות הקונצרניות יימשכו, בהחלט ייתכן שגם העליות יימשכו - אבל אז גם רמת הסיכון של ההשקעה באפיק זה תגדל".

"שינוי טעמים בקרב המשקיעים"

גם בפברואר נרשמו גיוסים גבוהים בקרנות הכספיות - כ-2.4 מיליארד שקל (למרות שמדובר בירידה של כ-45% בגיוסים בהשוואה לחודש הקודם). מגמה זו, נזכיר, נובעת בעיקר מרפורמת בנק ישראל, שלפיה החל מתחילת 2013 קיים פטור מדמי משמרת על החזקת מק"מ וקרנות כספיות (שמעלה את התשואה הכוללת למשקיעים באפיק בכ-0.4% בממוצע).

"תם עידן קרנות המק"מ", מצהיר ניב, שהיה המגייס הגדול של החודש - 1.6 מיליארד שקל, מהם כמיליארד שקל בקרנות הכספיות. "אין ספק שיש שינוי טעמים בקרב המשקיעים. הקרנות הכספיות הפכו למוצר אטרקטיבי ורווחי יותר, גם ללקוחות וגם למנהלים, הודות לרגולטור, שיצר להן יתרון מובנה. זה בהחלט בא לידי ביטוי בשטח, ואני מאמין שהמגמה הזאת תימשך".

מבחינתו של ניב, הצמיחה בקרנות הכספיות לא באה על חשבון אפיקים אחרים בענף: "זה כסף חדש, שככל הנראה יוצא מפיקדונות. בשונה מבעבר, כבר לא מדובר במצב של הגדלת נתח השוק על חשבון הרווחיות. המרווח אמנם מאוד קטן, אבל לא מדובר בהפסד".

נמשכים הפדיונות בכלל פיננסים

לצד מיטב בלטו לחיוב גם אלטשולר שחם ומגדל, שגייסו בחודש החולף 522 מיליון שקל ו-460 מיליון שקל, בהתאמה. מנורה מבטחים וילין לפידות גייסו בפברואר כ-390 מיליון שקל כל אחד.

אחד האפיקים המדשדשים בענף קרנות הנאמנות הוא האפיק המנייתי, שגייס החודש 134 מיליון שקל בלבד (5% מגיוסי הענף), תוך שהוא מניב תשואה ממוצעת של 4%. "אנו בהחלט מזהים כניסה של כסף לאפיק המנייתי, אם כי לא בהיקפים גדולים", אומר ניב. "אני מניח שאם המומנטום החיובי בשווקים יימשך נראה גידול בגיוס, במיוחד אם הרפורמה להורדת עמלות ההפצה תאושר, ובכך תגדל אטרקטיביות האחזקה במוצר".

בקרב מנהלי קרנות הנאמנות בלט לשלילה בחודש החולף כלל פיננסים, שאיבד 300 מיליון שקל, מהם 200 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. השחקן השמיני בענף ממשיך לסבול מפדיונות (שמסתכמים לכ-400 מיליון שקל מתחילת השנה), כשברקע המיזוג הצפוי עם הראל, השחקן השני בגודלו בענף, שהצליח לגייס החודש 330 מיליון שקל.

עוד ברשימת הפודים בפברואר: אקסלנס (108 מיליון שקל), ואי.בי.אי (24 מיליון שקל). פדיונות קלים, של 12 מיליון שקל, נרשמו בקרנות דש. האחרון צפוי להתמזג בשבועות הקרובים עם מיטב, לגוף שיהפוך לשני בגודלו בענף וינהל קרנות נאמנות בהיקף של כ-18 מיליארד שקל.

פסגות מוביל הגיוס בתעודות מנייתיות

גם ענף תעודות הסל נהנה מגיוס גבוה יחסית. בחודש החולף הוא גייס כ-3.3 מיליארד שקל, אולם כ-1.4 מיליארד שקל (כלומר כמחצית מכלל הגיוסים בענף בפברואר) גויסו בתעודות פיקדון, שמהוות כעת כ-22% מסך נכסי הענף.

בהקשר זה נזכיר לטובה את פסגות סל, שבניגוד למגמה גייס החודש בעיקר בתעודות מנייתיות (קרוב לחצי מיליארד שקל). בחודש החולף עקף פסגות את מיטב בסך הנכסים המנוהלים, והפך לשחקן השלישי בגודלו בענף, עם נתח שוק של 15%. לפני כשבועיים, נזכיר, פורסם כי פסגות רוכש את מיטב סל - מהלך אשר יגדיל את נתח השוק שלו ל-30%, בדומה לשחקן השני בגודלו בענף, תכלית.

תעודות הסל בפברואר
 תעודות הסל בפברואר

קרנות הנאמנות בפברואר
 קרנות הנאמנות בפברואר