הייגל: ארה"ב תשמור על היתרון האיכותי של ישראל

שר ההגנה של ארה"ב הצדיע לאהוד ברק בפגישתם בפנטגון ■ "הייגל הביע מחויבות חזקה לביטחון ישראל" ■ הערכות: ברק העלה בפגישה חששות ישראל מפגיעה בסיוע הביטחוני בגלל הקיצוץ הרוחבי בתקציב ארה"ב

שר ההגנה החדש של ארה"ב, צ'אק הייגל, שבתהליך אישור מינויו לסנט ספג ביקורות רבות, בעיקר ממחוקקים רפובליקניים, בגין התבטאויות שנתפסו כעוינות לישראל, קיבל היום (ג') בלשכתו בפנטגון את שר הביטחון היוצא, אהוד ברק, והצדיע לו, כנראה כביטוי לעובדה ששניהם היו לוחמים לפני הקריירה הפוליטית שלהם. ככל הידוע זו הפעם הראשונה ששר אמריקני (בניגוד לאנשי צבא) הצדיע לברק בפנטגון.

ברק היה האורח הזר הראשון של הייגל כשר הגנה וההודעה הרשמית של הפנטגון על הביקור הדגישה עובדה זו. יש הרואים בכך מאמץ מודגש של הייגל להפריך את ההאשמות שהוא אנטי-ישראלי שהוטחו בו במהלך השימוע על מינויו בסנט.

בהודעה של דובר הפנטגון, ג'ורג' ליטל, נאמר, שהייגל הביע "תמיכה חזקה בביטחונה של ישראל, לרבות שמירה על הייתרון הצבאי האיכותי של ישראל והמשך התמיכה האמריקנית בתכניות ההגנה מפני טילים, למרות האילוצים התקציביים (של ארה"ב)".

"הייגל וברק הסכימו שהיחסים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב בתקופת ממשל אובמה הם החזקים ביותר אי פעם בתולדות היחסים ביניהן וששתי המדינות יוסיפו לקיים את שיתוף הפעולה ההדוק הזה, שאין לו תקדים", נאמר בהודעת משרד ההגנה.

עוד נמסר בהודעה זו, שהייגל וברק דנו בשורה של אינטרסים ביטחוניים שמשותפים לשתי המדינות, לרבות הצורך שהמשטר בסוריה יוסיף לשלוט במאגרי הנשק הכימי והביולוגי שלו. שני השרים התחייבו להמשיך בתכנון משותף לשעת חירום כדי לסכל איום פוטנציאלי.

הייגל אמר עוד, לפי הודעת הפנטגון, שנשיא אובמה מחויב למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני וכי כל האופציות מונחות על השולחן לסיכול מאמצי איראן. לדברי שר ההגנה, מוסיפה ארה"ב להאמין שעדיין ניתן להמשיך לטפל בבעיה באמצעים דיפלומטיים, אך חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. דברים זהים השמיע אתמול סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בנאומו בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

הייגל הביע שאיפה לבקר בקרוב בישראל וברק השיב, שישראל מצפה לארח אותו בעתיד הקרוב.

על פי הודעה של שגרירות ישראל בוושינגטון, דנו השניים ב"נושאים המרכזיים שמעסיקים את מערכות הביטחון של ישראל וארה"ב ובמרכזם הסוגיה האיראנית".שני השרים "עמדו על החשיבות שבשימור ובפיתוח היחסים המיוחדים בין מערכות הביטחון של ישראל וארה"ב", נאמר בהודעה הישראלית.

לפי הערכות, העלה ברק בפגישה את חששות ישראל מפגיעה בסיוע הביטחוני בגלל הקיצוץ הרוחבי בתקציב ארה"ב. לא היה אפשר לקבל אישור לכך מדוברו של ברק. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, עלול הקיצוץ לגרוע מאות מיליוני דולר מהסיוע לישראל, אך היא מנסה להמתיק את רוע הגזירה ולשמור על הסיוע ל"כיפת ברזל", "חץ 2", "חץ 3" ו"קלע דוד" ("שרביט קסמים"). ישראל תשלים כנראה עם אובדן כ-250 מיליון דולר מהסיוע הצבאי השוטף.

ברק איחל להייגל הצלחה בתפקידו וציין שהוא בטוח בכך שהייגל ימשיך לשרת את אזרחי ארה"ב כפי שנהג לאורך כל חייו הציבוריים. הייגל ציין שלו ולברק היו יחסי עבודה מצוינים כאשר ברק כיהן כראש ממשלה. (הייגל היה אז סנטור).

מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב, שנכח בפגישה, אמר: "עבדתי עם שני שר הגנה וראיתי כיצד היחסים הביטחוניים והצבאיים בין שתי המדינות התחזקו והתהדקו. אני בטוח שיחסים אלה יימשכו ואף יעמיקו בזמן כהונתו של השר הייגל. אנו מצפים לעבוד עמו ועם הנשיא אובמה כדי להתגבר על האתגרים המשותפים שניצבים מול שתי המדינות".