מסביב לעולם האופנה ב-30 יום: תצוגות חורף בבירות האופנה הגדולות

מעונה לעונה, הופכות הקולקציות המוצגות בשבועות האופנה בעולם מתרגיל ראוותני של שואו-אוף לבגדים לבישים יותר ■ סיור קצר מסביב לעולם עם תצוגות חורף 2013- 2014

עולם כה ארעי כמו זה שבו מתקיימת תעשיית האופנה, מעטים החוקים וכללי הטאבו שאינם נשברים לעולם. ועדיין, הצורך האינסופי בהתחדשות ובמעקב אחר הטרנדים התזזיתיים, מתקיים תחת לוח זמנים קבוע ומוכתב מראש של ארבעה שבועות אופנה מרכזיים המתקיימים פעמיים בשנה, בזה אחר זה. אף שהדבר מעולם לא הוגדר באופן רשמי, הסדר הכרונולוגי הקבוע של עונת התצוגות מסמל גם סוג של היררכיה: הפותחת תהיה ניו-יורק הקז'ואלית והמסחרית, שנייה תהיה לונדון הצעירה והנועזת, מיד אחריה תדגים מילאנו את מהותו של השיק האיטלקי ואת החגיגה כולה תסגור פריז המלכה, מקור מוצאה של האופנה העילית. הפעם, מרכז הכובד של הקולקציות התאפיין בהדפסים מודרניים ויפים בצלליות נשיות ועדינות שהוכיחו שגם מעצבים מודרניסטים ידועים יכולים להאיר באור חדש ובאפיל עתידני את הלך הרוח האופנתי.

הרומנטי: מילאנו

לא פלא שעולם האופנה מחכה לתצוגות החדשות של בירת האופנה האיטלקית המשפיעה הזו בנשימה כמעט עצורה - מערכת המעמדות של שבועות האופנה התנפצה כבר לפני כמה עונות, כשמעצבי האופנה האיטלקים התעלו על עצמם והפכו את שבוע האופנה של מילאנו לשיאה החדש של עונת התצוגות. הפעם, המעצבים הגדילו לעשות וכיסו באלמנטים גרפיים לא רק חלק ספציפי מהבגד אלא את כולו, בדגש על קולקציות שהעניקו פרשנות עיצובית מודרנית לרעיונות רומנטיים מהעשורים המוקדמים של המאה שעברה. הצללית המובילה הייתה ארוכה, מבוססת ברובה על שמלות וחליפות בקווי מתאר נקיים ומינימליסטיים שתמכו בעומס הוויזואלי שנשפך בתוכם.

רוברטו קוואלי / צילום: רויטרס
 רוברטו קוואלי / צילום: רויטרס

הפותח: ניו-יורק

להרבה מאוד מהבגדים שישתקפו מחלונות הראווה שלנו בחורף הבא יהיה קשר כזה או אחר להיצע הצבעוני ופורץ הגבולות שהעלו המעצבים על המסלולים של ניו-יורק. אם לשפוט על-פי שבוע האופנה שהתקיים בחודש שעבר, נדמה כי חלה התעוררות מורגשת בתעשייה האמריקאית המנומנמת וחלק ניכר מהמעצבים האמריקאים נגמלים יפה מהאובר-מסחריות ומהמראה הכול-אמריקאי השמרני, שהעניקו להם מלכתחילה את דימויים הבעייתי. הפעם חזרו המעצבים לשחק בטריטוריה המוכרת של בגדים מרובי הדפסים, אך לא הסתפקו בשחזור רעיונות ישנים והעניקו להדפסים ממד נוסף באמצעות שימוש בחלוקות גראפיות מודרניות, ששיוו לבגדים מראה מתעתע, שהודגש עם ניגוד של צבעים כהים לצד בהירים. בין הקולקציות שהוצגו בלטה זו של טומי הילפיגר, עם פריטים מחויטים שדוגמנו בצורה מעוררת השראה והתצוגה של ורה וונג, שהייתה צעד נוסף בדרך הארוכה שעושה המותג אל עבר השילוב האולטימטיבי בין אופנה גבוהה לבין אופנת רחוב.

טומי הילפיגר / צילום: רויטרס
 טומי הילפיגר / צילום: רויטרס

שיא האלגנטיות: פריז

אחרי כמעט חודש של תצוגות בניו-יורק, לונדון ומילאנו, ייחתם היום שבוע האופנה הפריזאי המיוחל, שמסמן מדי עונה את יריית הסיום החגיגית של שבועות האופנה בשאר בירות האופנה. המון קולקציות טובות הוצגו בפריז בשבוע החולף, וכמעט בכל אחת מהן ניתן היה למצוא שילוב של שני עקרונות בסיסיים - הראשון, ניסיון למתוח את הגבולות הצורניים והטקסטיליים בתוך תחומי הנשיות, והשני - רמה אחידה וגבוהה של חומרי גלם ועשייה. האלמנט המרכזי שמאפיין את שבוע האופנה בפריז הוא אלמנט של אלגנטיות מתחדשת, בין היתר באופן שבו מעצבים תופשים את הקולקציות - קטנות, ממוקדות ועשירות. כרגיל, גם הפעם בלטו הקולקציות העונתיות שעיצב אלבר אלבז לבית הצרפתי לאנוון, שתמיד מאופיינות בעידון ובתחכום יוצא דופן, מה שהופך אותן לבין המוצלחות ביותר, והקולקציה שעיצב ראף סימונס הבלגי לדיור, שבעשייה כל-כך יקרה, הצליח שוב לרענן את ה-DNA הכל-כך ברור של המותג, בלי לפגוע בו ולו לרגע.

לאנוון / צילום: רויטרס
 לאנוון / צילום: רויטרס

הבועט: לונדון

אין אשליות בקשר ללונדון. שבוע האופנה שאירע בבירה האנגלית, הוכיח שלונדון לא מחקה אף אחד - היא מכתיבה סדר יום אופנתי משלה. לצד מערכות הלבוש שרקחו בתי האופנה המשפיעים בבריטניה, צעירים לצד ותיקים, כמו מתיו וויליאמסון, מרי קטרנזו ויויאן ווסטווד, איסה,הולי פולטון ועוד, נראו הקולקציות של חורף 2013-2014 מרוממות, רוויות בצבע ובעיקר בטקסטורות מקוריות ובחומרים אוונגרדיים מעניינים. שילובים מפתיעים דוגמת צמר ופלסטיק, משי וג'רסי, הבהירו חד-משמעית שהמיזוג בין העוצמות הרגשיות הטמונות בעבודותיהם של המעצבים לבין הקידמה הטכנולוגית שאותה הם ממשיכים לפתח בבגדיהם האסתטיים להפליא, מצליחים לרתק כל פעם מחדש.

ויויאן וסטווד / צילום: רויטרס
 ויויאן וסטווד / צילום: רויטרס

שחר של סטייל חדש

שבועות האופנה ה"משניים" בעולם, הם כר נרחב לגילוי כישרונות המחר

לבד מסימון המגמות המובילות לעונה הבאה, מספקים לנו שבועות האופנה הצצה למתרחש במוחם של גל יוצרים עתידיים ברחבי העולם, שמציגים לרוב את אוספיהם במסגרת שבועות האופנה המשניים המתקיימים סמוך לחודש התצוגות המרכזי. מוסקבה, ברלין, קופנהגן, פקיסטן, מיאמי, שטוקהולם, ברצלונה, אמסטרדם, מלטה, סאו פאולו, טוקיו, שנגחאי, מדריד, מלבורן ולודז' - הם חלק מהרשימה הארוכה של המדינות התורמות את חלקן לרשימת הכישרונות המבטיחים, הודות למדיניות הליברלית-מקומית, המאפשרת ביתר קלות כניסה למעצבים חדשים אל רשימת המציגים. באופן טבעי מהווים שבועות האופנה האלטרנטיביים, הצעירים ביותר ברוחם מבין בירות האופנה, כר גידול לשמות המחר.

Holy Ghost / צילום: רויטרס
 Holy Ghost / צילום: רויטרס