לא משנה מי יהיה שר החוץ?

האמנם אין הבדל בין לפיד ובנט בשיחת ארבע עיניים עם אובמה

אז מי יהיה שר האוצר או שר החוץ? יאיר לפיד? יאיר לפיד מה? אוצר או חוץ? או שמא נפתלי בנט יהיה... מה? אוצר? חוץ? נראה שלאף אחד זה לא ממש משנה. כלומר, זה משנה במובן של הרכבת הקואליציה, אבל לא במובן האישי. שאלת ההתאמה האישית לתפקיד זה או אחר בכלל לא עולה. אני לא מתכוון רק לכישורים, אלא בעיקר למטען הערכי והאידיאולוגי, שכל אחד מביא איתו לתפקיד. לכל תפקיד.

ניקח את שר החוץ. אין הבדל בין בנט ללפיד? שניהם יבצעו את התפקיד על פי אותה מדיניות? אפילו בערך? נעבור למשרד האוצר. בנט ייתן תקציבים לאותן מטרות שלפיד חפץ ביקרן? לשאלה מי מהם יהיה מה יש משמעות מכריעה על דמות המדינה בתחומים שעליהם יהיו מופקדים.

שני הפכים מחפשים תפקיד

אין שום הבדל בין לפיד שנכנס לשיחה בארבע עיניים עם נשיא ארה"ב לבין אותה שיחה בה שתי העיניים הישראליות שייכות לימני הקנאי ביותר בנט? איך אפשר לדבר על השניים רק במובנים של הרכבת קואליציה? כאן לא מדובר בכישורים בלבד; גם לא בהבדלי אידיאולוגיה רגילים. כאן מדובר בהבדלים שביניהם תהום. שני הפכים גמורים בנושאים רבים מאוד. אז זה לא משנה מי מהם ימלא איזה תפקיד?

אני מציע לנבחרינו לעשות משהו שהם בחיים לא יעשו: לעצור רגע ולחשוב. לא רק איך לסיים את הרכבת הממשלה, אלא איך הם רוצים שמדינת ישראל תתפקד ותיראה. אני, למשל, מעדיף שהעולם יראה את מדינת ישראל באמצעות דמותו ואישיותו של יאיר לפיד. אני רוצה להציג לעולם ישראל ליברלית, מתונה, נושאת פנים, פתוחה להקשיב וגם להתפשר. זה יאיר לפיד. זה בשום פנים ואופן לא בנט, שפניו אמנם מאירות, אבל מאחוריהן מסתתרת לא רק איילת שקד, אלא גם לא מעט חשיכה אידיאולוגית.

מבין בנט ולפיד, האחד שממתין לו תיק שנראה כמו תפור למידותיו הנאות הוא לפיד ומשרד החוץ. הוא אמנם לא נבחר כדי להיות קישוט במסיבות קוקטייל, אלא כדי לסייע למעמד הביניים, אבל נדמה כי המעמד הזה ימצא לעצמו דרך להסתדר גם בלעדיו, ומכל מקום, אל לנו לבוא אליו בטענות על ש"נטש" את המעמד הביניימי למען המעמד הדיפלומטי. אנחנו רק נרוויח מכך.

לפיד - חוץ; בנט - אוצר; ליברמן - משפט

אה כן, ליברמן. איזה מנהיג חוץ מנתניהו מאפשר לדמות רפאים, לעבריין בפוטנציה, להכתיב לו גם את הרכב הממשלה וגם את מועד הרכבתה. מספיק כבר עם השטות הזאת. ממשלה, ובעצם כל דבר, מרכיבים עם מה שיש, ולא עם מה שאולי יהיה. הממשלה הכי נכונה, גם מבחינת היכולות והכישורים, ממש מזדקרת לעין. לפיד - חוץ; בנט - אוצר; ליברמן לבית המשפט. מה פה הבעיה?