יוצאת לדרך חדשה: תכירו את וולבו V40 קרוס קאונטרי

V40 קרוס קאונטרי, עם גנים פרולטריוניים אבל איכויות של רכב פרימיום, היא דוגמה לניסיון של וולבו להמציא את עצמה מחדש ■ למרות השם, ה"קאונטרי" העיקרי אליו היא מיועדת הוא הקאונטרי קלאב

בעוד שנתיים ימלאו לחברת וולבו השוודית 100 שנה, אבל מנקודת מבטה התקופה הנוכחית היא בגדר לידה מחדש. החברה נקלעה לפני חמש שנים לתאונת דרכים פיננסית קשה, שבעקבותיה נמכרה ב-2010 לקונצרן גילי הסיני. כיום, עם בעל-בית חדש בעל כיסים גדולים ועם תמיכה של ממשלת שוודיה, מנסה וולבו להמציא את עצמה מחדש ולחזור לכביש המהיר.

המצב בהחלט לא פשוט. קיבולת הייצור שלה מוגבלת, עלויות הייצור בסקנדינביה גבוהות והיא קשורה עדיין בכבלים עבותים לבעלת הבית הקודמת, פורד, שמוכרת לה פלטפורמות רכב, מנועים תיבות הילוכים ורכיבים נוספים במחירים לא זולים. גם המשבר הקשה בשוק הרכב האירופאי לא מסייע, וגם לא השחיקה בתדמית המותג.

נכון לרגע זה, המיצוב, שבו בחרה החברה עדיין לא ברור. היא מנסה לשמור על תדמית הפרימיום שלה אך גם לפנות לקהלי יעד רחבים יותר. היא מציעה עיצוב פנים סקנדינבי מינימליסטי עם אופנתיות מוחצנת מבחוץ, ביצועי טורבו מסורתיים ונמרצים לצד תדמית של חיסכון בדלק וידידותיות לסביבה, נוסטלגיה לצד היי-טק עתידני. בקיצור, יורה לכל הכיוונים.

היצירה החדשה ביותר של החברה, הוולבו V40 קרוס קאונטרי, היא דוגמה טובה לקו החדש. למכונית יש ממדים קומפקטיים - היא ניצבת על פלטפורמה משודרגת של פורד פוקוס - אבל היא נראית כמו מכונית גדולה ויקרה הרבה יותר. יש לה חרטום בולט ומודגש נוסח ה-S60, יציבה רחבה על הכביש, פגושים מושחרים מלפנים ומאחור נוסח רכבי שטח קשוחים, מרווח גחון מוגבה, פרופיל עתיר זוויות וכמובן פנסים זוויתיים בזנב שהאופייניים למותג.

זהו גודש אלמנטים, שדורש מבט שני ושלישי כדי להפנים את המכלול. ברחוב הישראלי שוחר רכבי הפנאי, העיצוב הזה מתקבל בחיוב במיוחד בצבעי הזהב-שחור של רכב המבחן שלנו. צבעים מתונים יותר עלולים לעמעם את האפקט.

גם עיצוב הפנים עתיר ניגודים. לוח הפיקוד המרכזי, למשל, מציג עיצוב סקנדינבי דקיק ומינימליסטי, שמוכר לנו מדגמי הדור החדש של וולבו. אבל מעליו מותקן מסך LCD צבעוני וההגה וסביבת הנהג גדושים בשלל מתגים, שדורשים הסתגלות והתמצאות. לוח השעונים מכיל אלמנטים נוסטלגיים כמו מד סל"ד אנכי - נוסח דגמים היסטוריים של וולבו - אבל הוא ממוקם לצד צג מידע דיגיטלי מתוחכם. כך או כך, זהו בהחלט שינוי מרענן ועתיר אופי לעומת השבלונה המקובלת כיום בתעשייה.

להגן על הולך הרגל

המרחב הפנימי סביר במונחים של מכונית האצ'בק עם מרווח סביר לרגליים ולכתפיים מאחור. לעומת זאת תא המטען קטן (335 ליטר) עבור רכב עם ייעוד של פנאי/טיולים.

כמו כל וולבו, גם ה-V40 מרושתת במערכות בטיחות מתקדמות כולל - לראשונה בתעשייה - כרית אוויר קדמית שמתנפחת מהחזית כדי להגן על הולך רגל שבו פגענו זה עתה. לא ניסינו את יעילות המערכת הזו בפועל, תודה לאל, אבל טוב לדעת שהיא שם.

איכות החומרים והייצור לוקחת את המכונית למחוזות הפרימיום. החומרים הרכים והטקסטורות מקבילים לאלה של הדגמים היקרים של וולבו, ההרכבה מרגישה מאסיבית ומהודקת היטב ואם מישהו מחפש רמזים לפורד הוא לא ימצא אותם בתוך תא הנוסעים.

מערכת ההנעה, לעומת זאת, מגיעה היישר מבעלת הבית הקודמת. בדגם הבסיס היא כוללת מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 180 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 6 מהירויות. זהו מנוע נמרץ עם מומנט שופע, שמחפה על הנפח הקטן. לחיצה נחושה על דוושת התאוצה דוחקת את המכונית קדימה בקצב מכובד במישור ובעליות והעברות ההילוכים המהירות של התיבה כפולת המצמדים בהאצה משלימות את תחושת המרץ.

ה-V40 תמלא ללא קושי גם את המטלה של נסיעות פנאי/עבודה ארוכות ותכופות תודות לשיוט רגוע מאד במהירויות גבוהות (ומושבים נוחים מאוד). נסיעות בעיר ובפקקים חושפות את הצד הפחות מהוקצע של תיבת ההילוכים ושל מנוע הטורבו המתוח. מצבי עצור/סע עשויים לייצר קפיצות, תגובת דוושה לא לינארית וזינוקים מיותרים בסל"ד.

צריכת הדלק תלויה בסגנון הנהיגה. נהגים נטולי אמביציות לא יתקשו להשיג נתון מרשים של 13-14 קילומטר לליטר. מי שיפליג לעיתים תכופות למחוזות הגבוהים של לחץ הטורבו יצטרך להסתפק בצריכה חד-ספרתית.

למרות הקרבה הגנטית לפוקוס, כיול מתלים של הקרוס קאונטרי הוא כולו וולבו. זוהי מכונית נוחה מאד, שסופגת בקלות שיבושי אספלט עירוניים, מגהצת גלי אספלט בכבישים מהירים ושומרת על נוחות מכובדת גם על דרכי עפר. היא גם מכונית נעימה לנהיגה רגועה אבל לא ספורטיבית במיוחד, בעיקר בשל התחושה המלאכותית של ההיגוי.

עם שם שאפתני כמו קרוס קאונטרי ועם פגושים מאסיביים ניתן היה לצפות ליכולות שטח מרשימות אבל נראה, שה"קאונטרי" העיקרי, שהכלי הזה מתוכנן לצלוח, הוא הקאונטרי-קלאב של רמת השרון. עם הנעה קדמית בלבד ומרווח גחון מוגבל יחסית הכלי שלנו לא התקשה לעבור על דרכי עפר וחצץ משובשות עם שלוליות מים גדולות פה ושם או לרדת לחוף הים - אבל האמת, שאת זה יכולה לעשות כל משפחתית ליסינג. מנגד, למכונית יש יכולת מרשימה מאד של דילוג על מדרכות גבוהות וזה ללא ספק יתרון גדול בג'ונגל העירוני.

וולבו V40 קרוס קאונטרי, עם רמת אבזור סבירה, עולה בישראל 200 אלף שקל. המחיר הזה מציב אותה קצת מחוץ לאזור הנוחות הטבעי שלה, שבו מתמודדים ג'יפונים גדולים יותר, מרווחים יותר ומאובזרים היטב מאזדה CX-5, הונדה CR-V, סובארו פורסטר וכדומה. מנגד, זוהי מכונית זריזה, איכותית ובטוחה, עם נוכחות ואופי של מותג פרימיום, שעדיין יש לו קסם בורגני בישראל. היא ללא ספק תתבלט בשטח וזו - יותר מכל - התכלית העיקרית של הפלח הזה.

חלק מהמתחרות

סובארו XV

הסובארו XV, כמו הוולבו, היא רכב פנאי מוגבה שמבוסס על פלטפורמה של משפחתית-קומפקטית. יש לה הנעה כפולה קבועה שמעניקה לה יכולת שטח לא מבוטלת. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר שמסתפק ב-150 כ"ס. הדגם המפואר עולה 180 אלף שקל

BMW X1

ב-211 אלף שקל, לפני מיקוח, מציעה ב.מ.וו את דגם הבסיס של ה-X1. רכב הפנאי הקומפקטי מבוסס על סדרה 3 של ב.מ.וו ויש לו ממדים דומים לאלה של הוולבו. הוא מציע את האיכויות הגבוהות של המותג ומנוע 2 ליטר בהספק 150 כ"ס

פולקסווגן טיגואן

216 אלף שקל הוא מחירו של הפולקסווגן טיגואן. רכב הפנאי הקומפקטי מצויד בתא נוסעים באיכות גבוהה. במחיר הזה מקבלים מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 180 כ"ס, שבסיוע תיבת DSG מעניק לכלי ביצועים נמרצים

וולוו
 וולוו