קבלו את שלוש החברות הבולטות בפורטפוליו של הורביץ הבן

חיים הורביץ ממשיך את החזון של אביו אלי הורביץ ז"ל ומשקיע בחברות מדעי חיים בתחילת דרכן

ATI - מרחיבה את האישונים בזריזות

כל מי שעבר בדיקת אישונים זוכר שמדובר בעניין מעיק. הסטארט-אפ ATI מנסה לפשט את התהליך. המוצר של החברה משתמש בשדה מגנטי כדי להרחיב את האישונים, ללא שימוש בתרופה. איך זה עובד? שמים את הסנטר על המכשיר, ולפני שהספקתם להתעניין בשלום הרופא שלכם, האישון כבר מורחב. תוך דקה, אחרי תום הבדיקה, הוא חוזר לקדמותו.

המייסד טומי מנדלסון המציא את המוצר כמעט במקרה. "הייתי סטארט-אפיסט בתחום ההיי-טק.", הוא מספר, "יום אחד הייתי בבדיקת עיניים אצל ד"ר אבי לבנה, שהוא גם ידיד, והוא סיפר לי על הצורך במוצר שיבטל את פרוצדורת הרחבת האישונים. בהתחלה לא לקחתי אותו ברצינות, וסתם עבדתי על הרעיון בתור טובה לחבר. ואז - פתאום זה עבד".

במרץ 2005 החברה הוקמה וב-2006 החלו היזמים להסתובב בין חברות אופתלמולוגיה עם אבטיפוס למוצר, ונתקלו בסקפטיות. בפגישה עם חברת טופקון, הסכימו הבכירים לעבור את הבדיקה. "כשזה הצליח, הם היו מאוד במבוכה כי הודו שלא האמינו לנו בהתחלה. עכשיו אנחנו בקשר מצוין איתם". טופקון אפילו השקיעה השקעה קטנה ב-ATI, אם כי החברה בקשר עם כל השחקנים הגדולים בתחום.

במשך ארבע שנים נוספות השלימה החברה את תהליך הפיכת האבטיפוס למוצר וב-2010 יצאה לניסויים קליניים, שבוצעו ב בסינגפור. נבדקו 30 חולים, כאשר רק אצל 7% מהם המכשיר לא הניב פתיחת אישונים ברמה שדרושה לרוב הבדיקות.

לדברי החברה, האוכלוסייה האסיאתית היא הכי מורכבת מבחינה זו, ולכן בקהלים אחרים עשויה התוצאה להיות טובה עוד יותר.

לחברה כבר יש אישור לשיווק המוצר באירופה. אישור בארה"ב יעלה יותר, ולכן ATI עדיין לא פועלת בכיוון זה. בניגוד לחלק מהחברות האחרות בתחום המכשור הרפואי, ATI מאמינה בשוק הישראלי מאוד ורוצה להפכו הפיילוט שלה.

הרופאים יסכימו שהחולה ישהה בחדר שלהם עוד דקה כדי לחסוך לו אי נוחות בחוץ?

ארז בנדט, יו"ר החברה: "הבדיקה הזו תביא לרופא יותר קהל משום שהחולים כנראה יאהבו אותה יותר. עבור הרופא עצמו זה יוצר שקט. אין מריבות מחוץ לחדר של מי התור ומי היה קודם ורק הלך לאחות. רופא שמפעיל קליניקה משלו בכלל לא צריך להחזיק אחות למטרת הבדיקה הזו".

לאחרונה גייסה החברה מספר מיליוני דולרים ממשקיעים פרטיים, בהם חיים הורביץ ובימים אלה מנסה החברה לגייס עוד 5 מיליון דולר. "אנחנו רוצים לפתח מוצר ביתי למדידת לחץ תוך עיני עבור חולי גלאוקומה. זו בעיה שונה לגמרי, אך יש לנו פתרון", אומר בנדט.

גלמד - מסלקת שומן מהכבד

מחלת הכבד השומני פוגעת באחד מכל שלושה בני אדם. "בעבר היו אומרים למישהו שסבל מהפרעות בתפקודי הכבד: 'יש לך מזל, זה רק כבד שומני'. היום ברור שכבד שומני יכול לגרום לדלקת כבד שמובילה לשחמת כבד, להשתלה או לסרטן".

את הדברים אומר אלן בהרב, מנכ"ל חברת גלמד, שמפתחת תרופה לדלקת הכבד השומני. הכבד אחראי לפירוק השומן בגוף, לאחסון שלו ולסילוק העודפים. כאשר זה לא קורה מסיבות שונות, השומן מצטבר בכבד והרעלת השומן מובילה לדלקת.

כיום, אין טיפול למחלה, מלבד להפחית את צריכת השומן ולשנות את אורך החיים לפעיל יותר. גלמד מפתחת תרופה לפירוק וסילוק השומן מהכבד שמונעת או מרפאת את הדלקת. מדובר על שוק של 30 מיליון בני אדם בארה"ב בלבד. במרוץ לפיתוח התרופה נותרו גלמד ושתי מתחרות נוספות, כולן באותו שלב פיתוח (IIb), לאחר ששתי חברות מובילות הפסיקו לאחרונה ניסויים בתחום.

גלמד נמצאת בשטח לא מעט זמן. חברות אחרות, צעירות ממנה, הגיעו לניסויים מתקדמים, אבל גלמד פועלת אחרת. למשל, היא כבר דואגת לנושאים כמו השפעת תהליך הייצור שלה על איכות הסביבה, תכנון הייצור כך שלא יתרחש מצב של הפסקה ברצף הייצור, וכן היא כבר מייצרת את המוצר בדיוק באותה הצורה שהוא אמור להגיע לשוק. בהרב: "לחברות קטנות אין בדרך כלל את הפריבילגיה הזאת והן רוקחות את המוצר ידנית, ברמת מעבדה. כשמגיעים לניסוי שלב III, הדורש ייצור על בסיס מסחרי, הדחיסות של הטבליה משתנה למשל, גודל של החלקיקים משתנה ואז - אופס! נכשלים בשלב III. אבל היו תוצאות כל כך טובות בשלב II - אז איך המוצר נכשל בשלב III? אנחנו מנסים למזער את הסיכונים מסוג זה".

פרופ'רן אורן, ראש היחידה לגאסטרואנטרולוגיה בהדסה, המשמש כחוקר ראשי בניסוי, מוסיף כי החברה תצטרף לפתח גם כלים דיאגנוסטיים פשוטים לזיהוי המחלה ויעילות הטיפול בה. לשם כך יזמה גלמד שיתופי פעולה עם חברות מובילות בתחום, בפיתוח בדיקות בלתי פולשניות לדלקת הכבד - כיום היא מאובחן רק באמצעות ביופסיה של הכבד.

- עוד לא ראיתי דגש כה גדול על הפרטים האלה אצל חברה בשלב II של הניסויים.

בהרב: "חיים לימד אותנו לחשוב כמו חברת תרופות גדולה. ההתעכבות על הפרטים הללו אפשרית גם בזכות המבנה הייחודי של חברה, המבוססת על משקיעים פרטיים".

תרהקואט - מטפלת בסרטן השלפוחית

גיל חכים, מנכ"ל תרהקואט, מחזיק בקבוקון. הוא עומד לבצע קסם. הוא מראה לנו שבקבוקון שוחה במי קרח, ובתוכו נוזל שקוף. הוא נוטל את הבקבוקון בין ידיו ומחמם אותו. בהדרגה הופך החומר למוצק. נוזל בקור ומוצק בחום? זה חדש וזה הבסיס של הטכנולוגיה של theracoat.

המוצר של תרהקואט נולד דווקא מתוך הצורך ולאמ הטכנולוגיה. הוא הומצא כדי לתת מענה לכך שתרופות לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, נשטפות החוצה על ידי השתן, רק כמה דקות לאחר שהן מוחדרות אל השלפוחית.

המוצר של תרהקואט הוא פולימר שמכיל את אותן התרופות כימותרפיות. מחדירים אותו כנוזל, כשהוא קר. כשהוא מתחמם הוא מתמצק ומכסה את דופן השלפוחית, אך הוא גם מסיס במים, והשתן מקלף ממנו שכבה אחר שכבה.

"כימותרפיה פוגעת בתאים מתחלקים, אבל לא כל התאים הסרטניים מתחלקים כל הזמן", אומר חכים, "אנחנו, שפועלים שש שעות רצוף, תופסים יותר תאים בזמן החלוקה שלהם, עם אותו מינון".

תרהקואט הוקמה ב-2005 בחממת יוזמות גרנות. היזם שלה, ד"ר אשר הולצר מספר: "ראיתי שתחום סרטן השלפוחית לא התחדש כבר 30 שנה ואף אחד לא מרוצה. החולה לא מקבל טיפול טוב. חברות הביטוח לא מרוצות, כי הטיפול יקר. גם חברות התרופות לא מרוצות, כי התרופות לא נמכרות".

למוצר של החברה כבר יש אישור שיווק באירופה, אך היא מבצעת כעת שני ניסויים כדי לשכנע את הרופאים בכדאיות השימוש. בארה"ב תצטרך לרשום את המוצר במסלול 505b2, מסלול מקוצר לתרופות שכל רכיביהן מוכרים לרפואה. "המטרה שלנו היא לחתום על שת"פ אסטרטגי במהלך 2013. מהלך כזה יקפיץ את החברה", אומר חכים.