ח"כ משה גפני מנסה להעביר את רפורמת עמלות ההפצה

ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכספים לדון בנושא עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות, אך לא תעסוק בסמכות הפיקוח על דמי הניהול ■ גורם בנקאי בכיר: "זה מחטף. זה לא מה שסוכם"

רגע לפני שהוא מסיים את תפקידו, מנסה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, להעביר את הפחתת עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות. מדובר בעמלות שמשלמים בתי ההשקעות לבנקים בתמורה להפצת קרנות הנאמנות שלהם. ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכספים (שבראשה עדיין עומד גפני), ותצביע בסוגיית עמלות ההפצה, שהוקפאה במשך 4 חודשים בשל הבחירות האחרונות.

אולם, בישיבה הקרובה תועלה לדיון רק היוזמה להפחתת עמלות ההפצה, ולא חלקה השני, שעוסק בסמכות הפיקוח על דמי הניהול. נזכיר כי הבנקים, שהתנגדו לכך נחרצות, ביקשו להתנות את ההפחתה בכך שלרשות ני"ע תהיה סמכות להתערב בדמי הניהול בקרנות הנאמנות. עוד נציין, כי בישיבה צפויים להשתתף חברי כנסת חדשים, שלא היו מעורבים בדיונים בנושא שהתרחשו בכנסת הקודמת.

הבנקים התקוממו, וטענו כי מטרת המהלך היא להפחית את דמי הניהול לציבור, וכי ועדת הכספים הסכימה שהפחתת עמלת ההפצה תלווה גם במתן סמכות ליו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, להגביל את דמי הניהול בקרנות. זאת, כדי לוודא שהירידה בעמלות ההפצה אכן תגולגל אל הציבור, ולא תישאר בקרב בתי ההשקעות. על כך אמר היום ל"גלובס" גורם בנקאי בכיר: "מדובר בלא פחות ממחטף. זה לא מה שסוכם".

"עמלות ההפצה הן כמו מכס"

לעומת זאת, מקורבים לרשות ני"ע טענו כי "אם הוועדה תאשר את ההפחתה ביום שני, המשמעות היא הפחתה מיידית בדמי הניהול. בכל יום שעובר, הבנקים גורפים לכיסם עוד כסף. בנוסף, בגלל שנחתם הסכם בין איגוד קרנות הנאמנות לרשות ניירות ערך, ולפיו מנהלי הקרנות התחייבו להפחית את דמי הניהול במשך חצי שנה, הרי שהאינטרס הציבורי נשמר. הקניית הסמכות אינה עומדת בסתירה לכך, ותמיד אפשר להשלימה בעתיד".

ברשות סבורים כי לאחר חצי שנה התחרות בענף תמנע ממנהלי הקרנות להעלות חזרה את דמי הניהול, ולגרוף לכיסם את ההפחתה. כמו כן, בקרב בתי השקעות טענו היום כי אם הנושא לא יעלה לדיון בשבוע הבא, הרי שהוא ייקבר לעוד זמן רב, שכן יו"ר ועדת הכספים החדש יצטרך ללמוד אותו מההתחלה.

גובה עמלות ההפצה נקבע לאחר רפורמת בכר בשנת 2005. אלא שמאז ועד היום נשחקו דמי הניהול בקרנות הנאמנות בעקבות התחרות, בעוד עמלות ההפצה נותרו ללא שינוי. כך, אם בשנת 2007 נגסו עמלות ההפצה כ-27% מההכנסות של מנהלי הקרנות, הרי שבסוף שנת 2012 הן כבר נוגסות ב-50% מהכנסותיהם.

רשות ניירות ערך מקדמת בשנה האחרונה את הרפורמה להפחתת עמלות ההפצה. כך, בקרנות כספיות יופחתו העמלות מ-0.125% ל-0.1%; בגין קרנות אג"ח וקרנות מנייתיות הן יופחתו ל-0.35%, במקום 0.4% ו-0.8% בהתאמה; ובקרנות שקליות הן יופחתו ל-0.2%, במקום 0.25% כיום. אם הצעה זו תאושר, היא צפויה לפגוע בהכנסות הבנקים בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשנה.

"עמלות ההפצה הן כמו מכס - הן לא מאפשרות להוריד את דמי הניהול", אמר היום ל"גלובס" גורם בענף קרנות הנאמנות. מנגד, בבנקים טוענים כי דמי הניהול בקרנות הנאמנות בארץ גבוהים לעומת הממוצע בעולם, ואילו עמלות ההפצה נמוכות מהממוצע בעולם, ולכן אין הצדקה להפחתתן. עוד טוענים בבנקים כי בעבר ברשות ני"ע הוצעה פשרה של קביעת עמלת הפצה אחידה של 0.45% בכל הקרנות, במקביל להכנסת קרנות זרות. בבנקים הסכימו להצעה, אך בסוף היא ירדה מן הפרק, וכעת מקדמת רשות ני"ע "פתרון כוחני ולא צודק", לדבריהם.

עמלות ההפצה
 עמלות ההפצה