ארה"ב עלולה לקצץ עוד 480 מ' ד' מהסיוע לישראל

השמחה המוקדמת של שטייניץ: קיצוץ גבוה בסיוע לישראל אפשרי ■ שר האוצר בישר מפי "מקורות מהימנים" בוושינגטון שהסיוע יקוצץ ב-150 מיליון דולר בלבד; הוא לא דיווח על הסכנה לקיצוץ 480 מיליון דולר, כל הסיוע לתכניות הטילים של ישראל

שר האוצר, יובל שטייניץ, הזדרז להודיע אתמול (ה') לכתבים, כי "רק" 150 מיליון דולר יקוצצו מהסיוע הצבאי השנתי האמריקני בסך 3.1 מיליארד דולר לשנת הכספים 2013. במקום קיצוץ בשיעור 8%, כלומר כ-250 מיליון דולר, כפי שתוכנן תחילה, יגולחו מהחבילה 5% בלבד. שטייניץ ייחס את המידע ל"מקורות מהימנים בוושינגטון".

עד כאן טוב ויפה. אך שר האוצר לא דיווח מה עלה בגורל חבילת הסיוע לתכניות הטילים נגד טילים שישראל מפתחת יחד עם ארה"ב - "כיפת ברזל", "חץ 3", "חץ 2" ו"קלע דוד" ("שרביט קסמים"). מדובר בחבילת סיוע נפרדת מהסיוע הצבאי השנתי. השנה היתה אמורה ישראל לקבל כ-480 מיליון דולר לתכניות הטילים. נכון לעכשיו, סכום זה עדיין מתנדנד. אין ודאות שישראל תקבלו. אם אכן יונף עליו הגרזן, ייגרע מהסיוע השנתי לישראל סכום בסך כ-630 מיליון דולר (כולל הסכום שיקוצץ מהסיוע הצבאי השנתי). כך לדברי מקורות על גבעת הקפיטול.

הקיצוץ האפשרי הזה מרחף כחלום בלהות על מערכת הביטחון, לדברי מקורות אלה, שמודעים למתרחש בישראל. שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, אמר בשבוע שעבר ל"גלובס": "כבעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב במזה"ת, ישראל מבינה את האתגרים התקציביים הלא פשוטים שאיתם מתמודדים האמריקנים. אנו מוכנים לשאת את חלקנו בנטל, תוך ניסיון לשמור על אותם פרוייקטים חיוניים לביטחונה ולשלומה של ישראל, ביניהם פרוייקט 'כיפת ברזל'".

מדברי השגריר אפשר להסיק שישראל התמקדה במאמצים להציל את המימון ל"כיפת ברזל" ול"חץ", תוך השלמה עם אבדן 150 מיליון דולר מהסיוע השנתי.

נראה שמאמצי ישראל להסיר את רוע הגזירה מתחילים להניב פרי, אם כי, כאמור, הסיוע לתכניות הטילים עדיין רחוק מאוד מחשבון הבנק של ישראל בניו-יורק. בית-הנבחרים בוושינגטון קיבל שלשום (ד') הצעת חוק למימון פעולות הממשל בחצי השנה הקרובה. החוק הנוכחי למימון פעולות הממשל עומד לפקוע ב-27 במארס. יודגש שאין מדובר בתקציב, אלא במה שמכונה בעגה הוושינגטונית "החלטה מתמשכת" (continuing resolution, או CR), שמעתיקה את סעיפי התקציב של השנה הקודמת בדרך כלל בלי שינוי. הסיבה לכך היא הקיפאון הנמשך על גבעת הקפיטול, שמעקר כל פעילות פרלמנטרית ומסכל חקיקה תקציבית נורמלית.

והנה, בהצעת חוק "ההחלטה המתמשכת" של בית-הנבחרים, משלשום, נכללים במלואם כל סעיפי הסיוע לתכניות הטילים המשותפות לישראל ולארה"ב. סעיף 8071 קובע, שסכום של 479,736,000 דולר יוקצב לתכניות אלה לפי הפירוט הבא:

  • 211,000,000 דולר יוקצבו לממשלת ישראל לרכישת מערכת "כיפת ברזל" להגנה מפני טילים קצרי טווח.
  • 149,679,000 דולר יוקצבו לתכנית קלע דוד, לרבות מחקר למניעת התקפות של טילי שיוט. (39,200,00 מסכום זה יוקצבו לפעילויות ייצור של טילים אלה בישראל ובארה"ב).
  • 74,692,000 דולר יוקצבו ל"חץ 3".
  • 44,365,000 דולר יוקצבו ל"חץ 2".

בכל אופן, אין ודאות שהצעת החוק הזו תעבור את משוכת הסנט. גרסת בית-הנבחרים אמנם מפיחה חיים חדשים בסיוע לתכניות הטילים של ישראל, וגם בתקציב משרד ההגנה באותה הזדמנות, אך היא מנציחה את כל הקיצוצים בתכניות החברתיות שיקרות לליבם של הדמוקרטים.

הסנט, בשליטת הדמוקרטים, צריך להצביע על "החלטה מתמשכת" משלו וקרוב לוודאי שהיא תהיה שונה מאוד מזו של בית-הנבחרים. ועדה משותפת של נציגי שני הבתים צריכה לקבל נוסחת שתפשר בין שתי הגרסאות. האם סעיפי הסיוע לתכניות הטילים הישראלים ישרדו? אופטימיסטים אומרים, במידה רבה של צדק, שהתמיכה בישראל גדולה בשתי המפלגות. פסימיסטים אומרים, שבעידן של מצוקה פיננסית ויריבות אידיאולוגית בוושינגטון, פשוט אי אפשר לדעת מה יקרה. בינתיים, הסיוע לתכניות הטילים של ישראל מוקפא.