סיוט: 187 משכורות לדירת 5 חדרים, 128 משכורות ל-4 חד'

לידיעת שר השיכון הנכנס: נדרשו כמעט 11 שנות עבודה לרכישת דירה ממוצעת בישראל ב-2012 - ללא שינוי לעומת 2011 ■ היכנסו וראו כמה משכורות צריכים האמריקאים, ההולנדים, האנגלים, האירים והצרפתים כדי לקנות דירה

לידיעת שר השיכון הנכנס: מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירה ממוצעת בישראל עומד על 131 - כמעט 11 שנות עבודה נטו, ללא הוצאות אחרות. כך עולה מנתוני סיכום 2012 בענף הנדל"ן, שפרסם היום (ב') משרד הבינוי והשיכון.

נתון זה זהה למספר המשכורות שנדרשו לרכישת דירה ב-2011 וגבוה בלא פחות מ-28 משכורות מאותו הנתון לפני 5 שנים, אז נדרשו משכיר ישראלי 103 משכורות בלבד לרכישת דירה ממוצעת.

העובדה שמספר המשכורות לרכישת דירה ממוצעת לא ירד בשנה האחרונה מעידה על כך שמאמצי הממשלה לטפל בעליית מחירי הדירות אינם נושאים פרי, וכי מצוקת יוקר הדיור מונחת לפתחה של הממשלה החדשה, ללא הנחות.

שכר חודשי
 שכר חודשי

מקור: נתוני מכון גזית גלוב לחקר נדל"ן במרכז הבינתחומי הרצליה

במקביל, בפילוח הנתונים על-פי גדלי דירות והפרדה בין דירות חדשות לדירות יד שנייה ניתן לזהות שביב של תקווה בכל הקשור ליכולת הרכישה של השכיר הישראלי. כך, מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירת 4 חדרים יד שנייה ממוצעת בישראל ב-2012 עמד על 128 משכורות לעומת 129 משכורות ב-2011 ומספר המשכורות לרכישת דירת 5 חדרים יד שנייה ממוצעת עמד ב-2012 על 187 משכורות לעומת 188 משכורות ב-2011. אמנם מדובר בירידה של משכורת אחת, אולם נתונים אלה עדיין רחוקים מאוד ממספר המשכורות שהיו דרושות כדי לרכוש דירה בשנים 2010, 2009 ו-2008.

לעומת הדירות הגדולות שכאמור מספר המשכורות הנחוץ לרכישתן ירד, דווקא בדירות הקטנות בנות 3 חדרים, נרשמה עלייה בנתון זה. בשנת 2012 נדרש שכיר ישראלי לחסוך לא פחות מ-89 משכורות כדי לרכוש דירת 3 חדרים יד שנייה. מדובר בעלייה של 4 משכורות ממספר המשכורות ב-2011 ועלייה של 22 משכורות מאז 2008. הסיבה לכך שדירות אלה מעידות על מגמה הפוכה היא המחסור בדירות 3 חדרים בשוק הדיור, מחסור שנובע מהעובדה שקבלנים לא בנו דירות בגודל זה בשנים האחרונות. יש לציין שגם דירות 3 חדרים שנבנות כעת ומשווקות על-ידי קבלנים נחשבות לדירות מיוחדות ובחישוב למ"ר אף יקרות מהדירות הגדולות יותר.

בזמן שמספר המשכורות הנדרש לרכישת דירה עדיין גבוה, גם מחירי הדירות ממשיכים במגמת העלייה. כך, ברבעון האחרון של 2012 הגיע מחיר דירה ממוצע לכ-1.18 מיליון שקל, גבוה בכ-5% מהרבעון המקביל אשתקד אולם ונמוך בכ-1% ביחס לרבעון קודם.

בפילוח בין דירות חדשות לדירות יד שנייה מראים הנתונים כי מחיר דירה חדשה ממוצעת גבוה ב-3.3% ברבעון הרביעי של 2012 לעומת הרבעון המקביל אשתקד (עלייה ריאלית של 1.7%), ומחיר דירת יד שנייה ממוצעת ברבעון עלה ב-3.7% מהרבעון המקביל אשתקד (עלייה ריאלית של 2.1%).

עוד על-פי הנתונים, את המחיר הממוצע הגבוה ביותר של דירה חדשה ניתן למצוא במחוז תל-אביב, כ-2.1 מיליון שקל, סכום הגבוה ב-48% מהממוצע הארצי. במחוז צפון המחיר הנמוך ביותר של דירה חדשה, כ-970 אלף שקל, מחיר הנמוך ב-32% מהממוצע הארצי.

בכל הנוגע למחירי דירות יד שנייה, את המחיר הממוצע הגבוה ביותר של דירה בשוק זה ניתן למצוא במחוז ירושלים, כ-1.57 מיליוני שקל, גבוה ב-45% מהממוצע הארצי. במחוז צפון המחיר הנמוך ביותר, כ-629 אלף שקל, נמוך ב-42% מהממוצע הארצי.

לכל מי שממתין לירידות מחירים, לא נראה שהיצע הדירות צפוי לצמוח משמעותית בקרוב. התחלות הבנייה ב-2012 רשמו ירידה של כ-13% לעומת השנה שעברה. גם בכל הקשור להיתרי הבנייה נרשמה ירידה כאשר ב-11 החודשים הראשונים של 2012 עמד הנתון על כ-29.6 אלף היתרי בנייה (ביוזמה הפרטית), ירידה של 17% בהשוואה לאותה התקופה ב-2011.

אחת מהסיבות לירידה בהתחלות הבנייה ובהיתרים שניתרו היא מצוקת האשראי איתה מתמודד ענף הנדל"ן. במסגרת הסיכום השנתי מתייחסים במשרד הבינוי והשיכון גם לנושא זה. על-פי בדיקה שנערכה לאחרונה במשרד בתחום זה נראה כי תמונת המצב איננה משתפרת: "מגבלת האשראי בענף עודנה קיימת, ואף מתרחבת, למרות הורדת הריבית על-ידי הבנק המרכזי אשר הייתה צפויה להקל במתן אשראי.

"מדובר בכמה היבטים ובהם קושי בגיוס אשראי בשוק ההון, מחסור בהון עצמי לקבלנים עקב התייקרות ערך הפרויקטים, עמלה חדשה בגין אי-ניצול אשראי, ייקור עמלת ליווי בנקאי ועמלת חוק המכר והעלאת מרווח ריבית האשראי הבנקאי לקבלנים וליזמים. כך נוצר ייקור יחסי של עלויות הבנייה, וקטנה הכדאיות לגשת למכרזים".

בתגובה לנתוני משרד השיכון אמר היום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס: "הנתונים שפרסם משרד השיכון אינם מפתיעים, לא ניתן לנהל את המלחמה על ייצוב מחירי הדיור בתקשורת לבדה. יש לזכור שמשרד השיכון הוא רק שחקן אחד במערכה כולה. כששחקנים אחרים פועלים באיטיות אנו נתקלים כעבור מספר חודשים, בנתונים הלא מעודדים. אינני צופה בשורה בשוק הדיור לשנת 2013 מאחר וגם תקציב המדינה, יאושר רק בעוד מספר חודשים. דהיינו, לא יתחילו לטפל ברצינות בשוק עד לחודש ספטמבר בשנה זו. הירידה בקצב התחלות הבנייה, בשילוב עם מגבלת אשראי ודרך כוח אדם מספק בענף, ימשיכו להעיב על סוגיית ההיצע וכמובן אינה תומכת בירידת מחירי הדיור אלא דווקא דוחפת אותם כלפי מעלה".