"תכנוני מס מוגזמים עולים למדינה מיליארדי שקלים בשנה"

משה אשר בטקס חילופי מנהלי רשות המסים: "יצירתיות מוגזמת בתכנוני המס יוצרת חוסר צדק וחוסר שוויון בקרב יתר משלמי המסים, שאינם נוקטים בדרך זו"

"אנו עדים ליצירתיות מוגזמת מצד מייצגים מתוחכמים, אשר לעיתים מביאים בדרך של פרשנות יצירתית לתוצאות מס קיצוניות וקשות, שלא אליהן כוון המחוקק. העלות לתקציב המדינה נאמדת במיליארדי שקלים ויוצרת חוסר צדק וחוסר שוויון בקרב יתר משלמי המסים שאינם נוקטים בדרך זו, ובקרב ציבור השכירים", כך אמר מנהל רשות המסים הנכנס, משה אשר, בטקס חילופי מנהלי הרשות שנערך היום (ג').

גם מנהל רשות המסים היוצא, דורון ארבלי, שהשלים קדנציה בת שנה וחצי בהצטיינות, סימן את רואי החשבון ועורכי הדין המבצעים תכנוני מס אגרסיביים כיעד של רשות המסים.

בקריצה לשר האוצר הבא, יאיר לפיד, אמר אשר כי בכוונתו "להגביר את האכיפה, להגביר את הגבייה, להגביר את ההרתעה ובעיקר להגדיל את השוויון בנטל".

"מינוי עם חבלי לידה"

שר האוצר היוצא, יובל שטייניץ, בירך את אשר והתייחס למאבק שניהל מולו על עצם מינויו: "המינוי שלך היה עם חבלי לידה. אתה בר-סמכא במיסוי. אתה מוכר כאחד מהאנשים הטובים בסוגיות הכי מורכבות במיסוי. ניתן לומר כי מעז יצא מתוק וכל עכבה לטובה. בית המשפט אמר את דברו, יש שופטים בירושלים. מצאנו את הפשרה הנכונה והמאזנת. אין לי ספק שאתה תצליח בתפקיד הלא פשוט הזה".

נזכיר כי ועדת האיתור למנהל רשות המסים, בראשות המנכ"ל דאז חיים שני, בחרה במשה אשר לתפקיד, אך לא הותירה לשר האוצר אופציית בחירה. שטייניץ מצדו החליט שלא לקבל את המלצת ועדת המינוי.

אשר לא ויתר, ובצעד חסר תקדים פנה לבג"ץ וליועץ המשפטי ודרש כי הוא ימונה לתפקיד. כפשרה הוצע שארבלי, המנהל היוצא, יכהן במהלך שנה וחצי כמנהל, ואשר יתלווה אליו כמשנה למנהל.

מי שזכה למירב השבחים בטקס החילופים בצמרת היה ארבלי. "בשנה וחצי התגלית כמנהל מוכשר, כמנהיג טבעי וכעילוי מבחינת מנהיגות והובלה", אמר שטייניץ לארבלי. סגן שר האוצר היוצא, איציק כהן, הוסיף: "אסור שהמגזר הציבורי יאבד מנהל מוכשר שכמוך".

מלחמה בהון השחור

אשר נכנס לתפקידו בעיצומה של המלחמה המוצהרת של רשות המסים בהון השחור. בדצמבר האחרון אמר ארבלי כי רשות המסים התבקשה על-ידי שר האוצר לקבוע אסטרטגיה למיגור ההון השחור.

"יש כל מיני יודעי דבר שזורקים כל מיני מספרים לגבי הון שחור, וכל המרבה מצליח. אנו קבענו את האסטרטגיה של איך נלחמים בהון השחור. האסטרטגיה שהצגנו לשר האוצר היא מרחיקת לכת. היא לא מתחילה בכך שיוצאים לשטח. זה חייבים. הכול מתחיל בחינוך. לא השקענו מספיק בחינוך משלמי המס. לא הסברנו מספיק עד כמה זה חשוב. שיעזבו את ספורט העלמת מס", אמר ארבלי.

אשר יצטרך לממש בשטח את ההצהרות הללו של קודמו בתפקיד. אחד השינויים המשמעותיים, שבאמצעותם רוצה אשר לנהל את המלחמה בהון השחור, הוא לחייב את החברות במשק וכן את הנישומים הפרטיים לציין במסגרת הדוחות למס הכנסה, האם הדוחות מבוססים על חוות-דעת מקצועית של יועץ מס, שמבססת תכנון המס בדוח. זאת, במטרה להגביר את השקיפות מצד הנישומים ולאתר ביתר יעילות תכנוני מס בלתי חוקיים.

מדובר בשינוי מהותי, שלאשר חשוב מאוד לעגנו בחקיקה, שכן המצב כיום הוא שמס הכנסה אינו יודע מי מהנישומים קיבל חוות דעת מקצועית, שעשויה להביא לו לחיסכון במס. הרשות גם החלה להיאבק באחרונה במעלימי מס שבעבר לא זכו לטיפול מספק, כמו בעלי דירות להשכרה.