תפסיקו להסתיר ותתחילו לתקן

חוק עידוד השקעות הון הוא רע, יקר, לא יעיל ולא נכון

1. שווי הטבת המס שניתנה לטבע - 3 מיליארד שקל ב-2011 - מתקרב לשווי הכנסה בתוספת 1% מע"מ לשנה לכלל הציבור (24 מיליארד שקל). שווי ההטבה לשנה אחת בלבד, כפי שנחשף אמש (ב') ב"גלובס", שווה לסכום שמתקבל אם מחברים את כל תקציבי משרד הקליטה (1.3 מיליארד שקל), המדען הראשי (1.5 מיליארד) והגנת הסביבה (0.5 מיליארד) ב-2012.

לחילופין, 3 מיליארד השקלים שחסכה המדינה לטבע "שווים" בדיוק לתקציב משרד החקלאות (1.5 מיליארד שקל) ותקציב רשות המים (1.5 מיליארד).

בקיצור, כשנה וחצי של הטבה לטבע "עולה" לנו כמו תקציב משרד הרווחה - כ-5 מיליארד שקל לשנה. 10 שנות הטבה, בהנחה שלא גדלה ולא תגדל עד 2020, מועד סיום המסלול הנבחר בחוק עידוד השקעות הון, שווה למחצית תקציב הביטחון הכבד במיוחד של ישראל.

2. חמור במיוחד כשזה קורה כאשר המדינה, משרד האוצר, מסתיר ומתנגד לפרסם על-פי חוק חופש המידע את מהות ההסכמים בין רשות המסים והתאגידים הגדולים. מה היה שיקול-הדעת ולמה התחייב התאגיד בתמורה. כלומר, מה התועלת שאמורה להיות לציבור בתמורה למיליארדים הרבים, בכל שנה, שכמה שרים ופקידים בכירים מוותרים בשמו ומוסרים לידי כמה בעלים ומנהלים בתאגידים גדולים.

3. טבע לא לבד, אבל היא המובילה והמשפיעה, לטוב ולרע. היא הכי גדולה בפריסה, בהשפעה, בהערכת הציבור, לכן הפכה למוקד הביקורת הציבורית המתגברת. השיח הציבורי החדש איננו רק נגד טבע, לא רק נגד ההסכמים הנדיבים במיוחד עם צ'ק פוינט, אינטל, כיל, ישקר ועוד ועוד.

ב-7 שנים הרוויחה החברה בישראל 12.5 מיליארד דולר, בגינם העבירה מס בגובה 459 מיליון דולר, שהם 3.67%. אינטל, עוד חברת ענק, יצואנית, רב-לאומית, שילמה ב-2009 1.6%.

אפשר לסכם את הפרק העגום הזה בנתון רשמי שנאלץ למסור סגן שר האוצר, יצחק כהן, בכנסת (יולי 2012) בתשובה לשאילתה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ), בעניין המס האפקטיבי בחברות שנהנות מהטבות על-פי חוק עידוד השקעות הון. "שיעור המס הממוצע שמשלם המאיון העליון של החברות המוטבות היה 2.9% בלבד בשנת 2009 ו-3.3% ב-2010".

4. הבעיה כולה היא של מעניק ההטבות המופלגות - המדינה, האוצר התמ"ת. השאלה היא למה נתן, למה נותן ובעיקר: האם המעניק הלאומי הרשמי, זה שלוקח מכיסי הפנים המטושטשות של הציבור ומוסר לכמה שמות ופנים ידועים ומקושרים, אמנם יודע, בודק, שומר ומקפיד על כך שמטרותיה הנאות של הנתינה אכן מתממשות.

הבעיה היא גם הניצול לרעה של ההטבות שעולה מהתנהלות מנהלי תאגידי היצוא הגדולים. כל מספר, כל אחוז מס רשמי וחתום, הופך אוטומטית לרף עליון. חברות עם מפעלים בפריפריה שאמורות לשלם 5%-6% מס, מגייסות צוותי רואי חשבון ועורכי דין בארץ ובעולם כדי לבנות תכנון מס אגרסיבי שיפחית משמעותית את אחוזי המס העלובים ממילא.

5. ישראל היא חלק מתנועה כלכלית-חברתית-מערבית שבודקת ומעריכה מחדש את החלטות העבר שלה. את הפרדיגמות, תבניות המחשבה שהתקבעו בה משך דורות בעניין התחרות בין המדינות על שימוש נדיב בהטבות מס כאמצעי עידוד ותחרות על השקעות למטרות תעסוקה.

בספטמבר 2012 נתן ג'פרי אוונס, מנהל מרכז מדיניות המסים של ארגון ה-OECD, הרצאה שכותרתה הייתה: "Tax Competition: To Welcome or NOT?".

לדבריו, הניסיון שנצבר במדינות הארגון, כמו גם בממצאים של הבנק העולמי וקרן המטבע, מראה כי השיטה של הטבות מס באופן של דחיית מסים לחברות לא הוכחה כיעילה לעידוד השקעות במדינות.

עוד אומר אוונס כי על הממשלות להיות שקופות בכל הקשור לשימוש במסים ככלי לעודד השקעות. לפרסם, לדווח לציבור מהם התנאים הפרטניים למתן הטבות לתאגיד ואיך ההטבות הללו מיושמות בפועל.

הממשלות, לדעתו, צריכות להיות מסוגלות להעריך מהי האפקטיביות של ההטבה ולפרסם את תוצאות הבדיקה באופן שוטף לציבור.

6. נושא לדיון בשולי הפרשה: האם תאגיד שמקבל הטבות מהמדינה, בין אם אלה הטבות מס, סיוע כספי או כל סיוע אחר - מקומי או ממלכתי, אינו מחויב בהקפדה יתרה על שכר המנהלים שלו. במילים אחרות, האם נותן ההטבה - המדינה, הציבור ובעלי המניות - אינם אמורים לקבל כלי פיקוח והכרעה משמעותיים יותר על שכר המנהלים, כל עוד החברה נהנית ונשענת בפעילותה הכלכלית על כספי ציבור.

בחזרה לטבע: 11 המנהלים הבכירים בחברה נהנו ב-2012 מכ-13 מיליון דולר תגמול כספי. וזה בחברה שקיבלה כאמור באותה שנה הטבה של 3 מיליארד שקל, כספי ציבור.

7. "פוליטיקה חדשה" מבית יאיר לפיד, תכף שר האוצר, "יום חדש מתחיל" מצדו של נפתלי בנט, עוד מעט שר התמ"ת, וגם "שוויון בנטל" סיסמת הבחירות של שניהם - מחייבים קודם כל סדר כלכלי-חברתי חדש.

גם העובדה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקדנציה שלישית עם הוותק המצטבר הכי גדול בכיסא, מחייבת לקבוע סדר חדש ובדיקת אחוזי שומן רעיל.

חוק עידוד השקעות הון, גם בנוסח התיקון מ-2011, הוא רע, יקר, לא יעיל ולא נכון. וכמו החור השחור הזה יש עוד כמה וכמה וכמה...