דנקנר ומחזיקי האג"ח קנו זמן

עד שייחתם הסדר ב-IDB לפנינו עוד ספינים, ויכוחים ופיצוצים

נוחי דנקנר, הטייקון ב-ה' הידיעה, מי שנחשב בשנים האחרונות לאיש העסקים מספר 1 בישראל, סיכם אמש את מתווה הסדר החוב באי.די.בי אחזקות. מדובר בהסדר חוב הכולל תספורת של מאות מיליוני שקלים לחוב האג"ח של החברה. בכך מצטרף דנקנר רשמית למועדון הבלתי-יוקרתי שבו חברים כבר יצחק תשובה, יוסי מימן ואילן בן-דב - שלוו סכומי עתק מהציבור, ולא הצליחו לעמוד בהתחייבויותיהם.

מתווה הסדר החוב באי.די.בי אחזקות איננו סוף פסוק במשבר שבו נתון הקונצרן של דנקנר, שאמנם הרוויח זמן יקר, אבל טרם יצא מ'הבור' שבו הוא נתון. גם לא מדובר בהישג למחזיקי האג"ח, שחווים תספורת משמעותית.

הוסיפו לכך את האי-ודאות של הוצאת ההסדר לפועל - הזרמת הון מיידית התלויה בלעדית ברצונו הטוב של צד ג' (אדוארדו אלשטיין), הזרמות עתידיות, שכרגע לא ברור מאין יגיעו, והנפקת אג"ח חדשות, שכלל לא ברור אם החברה תוכן לפרוע אותן - וקבלו מתכון למה שעשוי להפוך בעתיד להסדר חוב נוסף.

נוחי דנקנר שורד, לפי שעה, את המאבק על המשך השליטה בקבוצת אי.די.בי. הוא ויתר שותפיו לשליטה באי.די.בי - משפחות מנור ולבנת, וכן המשקיע אלשטיין - זוכים ל"גרייס" נדיב מהנושים, שנאלצו להשלים עם כך שלבעל הבית אין יותר הרבה מה לתת להם.

לקראת מהלך מכירות בקבוצה

אבל גם ל"גרייס" יש סוף. החל מעוד שנתיים תידרש אי.די.בי - על-פי תנאי ההסדר - להזרים לנושיה תשלומי מזומן נוספים (או להעביר להם מניות בחברה), נוסף על תשלומי האג"ח החדשות שתנפיק (בהיקף של 1.6 מיליארד שקל). כל זאת כשקופתה ריקה, וההחזקה היחידה שלה - אי.די.בי פתוח - ניצבת בפני אתגרים אדירים, בשל הר החובות שלה לנושיה הלוחמניים. כל זה אומר שבזמן שדנקנר הרוויח, הוא יצטרך להוביל מהלך משמעותי למכירת חלק ניכר מנכסי הקבוצה, כשעכשיו הוא עומד בפני מאבק קשה אף יותר בנושי החברה-הבת, אי.די.בי פתוח.

את היכולת לסגור הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח חייב דנקנר בעיקר ל"אביר הלבן" שלו, אדוארדו אלשטיין (שמתווה ההסדר תלוי בכסף שיזרים לגנדן), אבל גם לשילוב אינטרסים שלו ושל חברי הנציגות, על רקע לוח הזמנים הלוחץ.

האינטרס של דנקנר היה ברור: לשמור על השליטה באי.די.בי אחזקות (וליהנות מפטור מתביעות עתידיות). מהצד השני ידעו בנציגות מחזיקי האג"ח כי אין להם יותר מדי אלטרנטיבות. ויתור על הצעתו של דנקנר, המבטיחה כאמור החזר של כמחצית מהחוב, משמעה הליכה לפירוק, וקבלת כ-10% מהחוב בלבד (הכסף שנותר בקופה), כשגם חבירה לנציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח לא מבטיחה החזר גבוה.

דנקנר והנציגות עברו את המשוכה העיקרית בפני אישור הסדר החוב, וביטול ההבנות ביניהם דורש רוב של 75% באסיפות מחזיקי האג"ח שתכנס החברה. אבל הצדדים עדיין צריך לסגור דברים חשובים, כמו דרך ניהול הקונצרן, המעסיק כיום שורה ארוכה של מנהלים במשכורות עתק ומתנהל ממשרדים מפוארים במגדלי עזריאלי בתל אביב.

בסביבת הנציגות רוצים הישגים גם בהיבט זה, בעוד שבהנהלת החברה ישמחו לשמור על הקיים. זה אומר כנראה שלפנינו עוד לא מעט ספינים, ויכוחים ופיצוצים במגעים, עד שיגיעו להסדר חוב מוסכם ביניהם.