יאושר היום: הסכם שיאפשר רכישת דירות לדיור ציבורי בת"א

דירקטוריון חברת חלמיש, בראשות עו"ד רחל תורג'מן, צפוי לאשר היום הסכם שגובש בין החברה המשכנת, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון

האם משרד האוצר שינה את גישתו בשנים האחרונות לגבי הדיור הציבורי? דירקטוריון חברת חלמיש, בראשות עו"ד רחל תורג'מן, צפוי לאשר היום הסכם שגובש בין החברה המשכנת, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון. על פי הסכם זה, שגובש לאחר שנים ארוכות של מחלוקת הנוגעת לחוב של חברת חלמיש למדינה, תיזום חברת חלמיש בנייה חדשה על שטח שנמצא בבעלותה בדרום תל אביב, ומהכסף שתקבל בעקבות מכירת הדירות תרכוש דירות חדשות לדיור הציבורי בתל אביב.

השטח המדובר הוא מתחם הגדנ"ע הממוקם בשכונת נווה עופר בדרום העיר ומשתרע על שטח 17.5 דונם, אותו רכשה חלמיש ב-2007. על מגרש זה ניתן לבנות כ-300 יחידות דיור. בכוונת חלמיש להתקשר עם יזם שיבנה את הפרויקט במסגרת עסקת קומבינציה, כך שחלק מהדירות, כ-100 מהן ככל הנראה, יישארו בבעלות חלמיש. את הדירות תמכור החברה בשוק הרחב והתמורה שתתקבל תשתמש אותה לרכישת דירות המיועדות לזכאי הדיור הציבורי. במקביל, נמסר מחלמיש כי בכוונתה להגדיל את זכויות הבנייה במתחם הגדנ"ע כדי להגדיל גם את מספר הדירות שתוכל למכור. "כיום ממתינים בתל אביב יפו כ-250-300 זכאי דיור ציבורי לפתרון דיור", אמרו היום בחלמיש, "מדובר בשנים רבות מדי של המתנה שנגרמו עקב מחסור בדיור ציבורי. באמצעות הסכם זה תוכל חלמיש לספק להם פתרונות דיור נוספים".

יש לציין שמדובר בהסכם תקדימי מבחינת משרד האוצר משום שעד היום נמנע האוצר מלהצביע על רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי כפתרון אפשרי והעדיף את הסיוע בשכר דירה לזכאים. ההסכם המדובר נוגד למעשה את הגישה הזו בה החזיק האוצר בשנים האחרונות.

במסגרת הסכם הניהול, ישלם משרד הבינוי והשיכון לחלמיש עמלת ניהול לצורך טיפול, שיפוץ נרחב ומעמיק ואחזקה שוטפת של כלל דירות הדיור הציבורי שבאחריותה. עוד ישלם המשרד עבור ביטוחים, ארנונה, טיפול במבקשי סיוע, הקמת מערכת מחשוב חדשה ותיקונים שתבצע החברה בדירות שיכון ציבורי בגינן הוצאו צווי תיקון ליקויים במבנים מסוכנים.

ממשרד האוצר נמסר כי: "משרד האוצר בשיתוף עם משרד השיכון וחברת חלמיש גיבשו הסכם המסיים מחלוקת בת 14 שנים בעניין חוב החברה למדינה. על פי ההסכם שצפוי להיחתם בשבוע הבא, תעביר החברה במספר פעימות מעל 65 מיליון שקל למדינה. הסכום שיועבר יושקע בדיור הציבורי בעיר תל אביב ובתחזוקת הדירות שבניהול החברה. אחד ההישגים המשמעותיים במהלך הינו חתימה במקביל על הסכם ניהול מודרני בין הצדדים, המסדיר את כל סוגיות ניהול הדיור הציבורי ביניהן: העברת כספים בין הצדדים, עמלות הניהול, טיפול ותחזוקת הדיור הציבורי ומתן שירות לתושבים, ועוד. המהלך נעשה תוך התייחסות לכלל הדירות המנוהלות על ידי החברה כדיור ציבורי לכל דבר, והימנעות ממחלוקות העלולות לנבוע משאלת בעלות".

ההסכם המדובר גובש בגיבוי מלא, בעידודו ובתמיכתו של שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס, יחד עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון מרדכי מרדכי, סגן החשב הכללי באוצר, אושיק בן עטר, מנכ"ל עיריית תל אביב-יפו, מנחם לייבה ויו"ר הדירקטוריון, עו"ד רחל תורג'מן.

רחל תורג'מן, יו"ר דירקטוריון חברת חלמיש: "זה הסכם היסטורי וחשוב, שישפיע בצורה ניכרת על קידום הדיור הציבורי. לאחר שנים ארוכות מדי של מחלוקות מיותרות עם המדינה, הגענו להסכם מצוין שבאמצעותו חברת חלמיש תוכל לממש את יכולותיה להקמת פרויקט מגורים חדש שיתרום להשגת פתרונות דיור נוספים במחירים סבירים בתל אביב יפו, יסייע לצעירים לרכוש דירה בתל אביב במחירים שפויים ויתמודד מול הזינוק המתמשך במחירי הדירות בישראל ".

שר הבינוי והשיכון ח"כ אריאל אטיאס: "מדובר בצעד נוסף ומשמעותי ברשימת ההישגים לטובת הדיור הציבורי בשלוש השנים האחרונות, ביניהם הגדלת מלאי הדיור הציבורי ורכישת למעלה מ-250 דירות והכפלת הסיוע בשכר דירה לזכאים הממתינים לדירה עד 3,000 שקל לחודש"

ראש העיר ת"א-יפו, רון חולדאי: " אני שמח שנמצא שותף בממשלה להחלטה אמיצה המסיימת מחלוקת כספית רבת שנים בין החברה למדינה. ההסכמה מאפשרת שימוש בכספים להגדלת היצע הדיור הציבורי ומתן פתרון לעוד עשרות משפחות נזקקות בעיר"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מרדכי מרדכי: "אני שמח כי לאחר 14 שנים של דיונים ומחלקות הגענו להסכם מוצלח בין משרד הבינוי והשיכון ובין חברת חלמיש לטובת הדיור הציבורי. ההסכם החדש מבטיח עמידה בסטנדרטים מחייבים וגבוהים של שירות. זאת, לצד השגת מטרות חשובות של הגדלת מלאי הדיור הציבורי ושיפוץ הדירות הקיימות בעשרות מיליוני שקלים".

סגן בכיר לחשבת הכללית, אושיק בן-עטר ציין כי "הסכם הניהול עם חברת חלמיש מתווסף לסיכום בדבר סיום מחלוקת רבת שנים בין המדינה לבין חלמיש באשר לחוב שנטען על ידי המדינה. כולי תקווה שההסכמים החדשים יעבירו את החברה והממשלה ממצב של עימות מתמשך למצב של שיתוף פעולה, וזאת לטובת הלקוחות המשותפים שהם דיירי הדיור הציבורי".

הסכם זה, שעתיד להיחתם רשמית ביום ב' הבא, מגיע לאחר מחלוקת ארוכת שנים בין האוצר לחברה בנוגע לחוב של חלמיש למדינה. חלמיש פעלה עד היום מבלי שהגדילה את מלאי הדיור הציבורי וללא קבלת תקציבים מהמדינה למימון ותחזוק הדיור הציבורי, והוציאה עשרות מיליוני שקלים במהלך השנים ללא קבלת החזר ממשרד השיכון, מה שהביא אותה לגירעונות כבדים.

נזכיר כי חלמיש היא חברה בבעלות משותפת של עיריית תל אביב (50%) והמדינה (50%) והיא מנהלת כ-2,000 יחידות דיור עבור הדיור הציבורי בתל אביב. במקביל פועלת החברה למען הסכם לפינוי בינוי ושיקום כפר שלם, קרקע של כ-150 דונם שנמצאת בבעלותה ומיועדת לבניית למעלה מ-2,000 יחידות דיור חדשות.