"התדמית שנוצרה כאילו צה"ל מבזבז תדרים - מופרכת"

כך לדברי ראש ענף תאלמ"ג (תאימות אלקטרומגנטית) בצה"ל, סגן אלוף א' ■ דני רוזן: "מצוקת התדרים של החברות הסלולריות אמיתית ומחייבת פתרון מהיר"

דני רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, מזהיר מפני השלכות שליליות על ענף התקשורת במידה ומשרד התקשורת לא יפעל במהירות לטפל בכל נושא הספקטרום של מדינת ישראל. רוזן אמר את הדברים בכנס מקצועי שנערך על ידי העמותה להנצחת חללי חיל הקשר ועוד מספר גופים אתמול.

רוזן מציע לגשת לשורש הבעיה שהוא היעדר תכנון לטווח ארוך של תחום הספקטרום, ולכן ממליץ שלא להוציא כרגע מכרזי תדרים עד שלא יתבצע סדר חדש בתחום. לדבריו, ענף הסלולר נמצא במצוקה רצינית של מחסור בתדרים שמאיימת על יכולתו לספק שירות באיכות טובה.

לדבריו, בישראל מוקצים 212 מגה הרץ לחברות הסלולריות, בהשוואה ל-1,500 מגה הרץ באירופה וארה"ב, אלו יחסים לא סבירים לדבריו. הוא הדגיש כי על ידי תכנון לטווח ארוך ושינוי במדיניות משרד התקשורת ניתן לפנות מספיק תדרים.

באותה הזדמנות קרא רוזן לשיתוף פעולה בין משרד הביטחון, האוצר ומשרד התקשורת כדי להביא לכך שצה"ל יפנה את התדרים שכבר הסכים לפנות, אך התמורה נמצאת כרגע במחלוקת בינו לבין האוצר.

במשרד התקשורת אמרו בתגובה לדבריו של רוזן כי קיים קושי לאמץ את ההצעה שלו משום שזה בעייתי לחייב את פלאפון וסלקום לפנות את תחומי התדרים שבהן הן נמצאות היום ואשר בהם הן מפעילות את רשתות הדור השלישי שלהם בתחום ה-850 מגה הרץ, לטובת ה-1,800 מגה הרץ, משום שיצרני הציוד בעולם לא פתחו מערכות דור שלישי בתחומי תדרים אלה, ולכן ספק אם ניתן לחייב את שתי החברות להזיז מיליוני לקוחות לתחומים שבהם אין ציוד תומך.

ראש ענף תאלמ"ג (תאימות אלקטרומגנטית) בצה"ל, סגן אלוף א', אמר "הספקטרום מהווה את נשמת אפו של צבא טכנולוגי, מתקדם ומודרני. ישנה הגברה של הצרכים - צה״ל הולך לעולם של שליטה ובקרה וקישוריות, הכל בזמן אמת. לדוגמה, לכל טנק יהיה מכ״ם וכיום ישנו מודיעין זמין הזורם כל העת. בנוסף, העורף מהווה זירת ספקטרום לכל דבר. מחסור בתקציב הינו משמעותי ביותר לנושא הספקטרום".

לדבריו, בקרב הציבור ישנו חוסר היכרות עם מערכת הביטחון, באמירות כדוגמת "הצבא לא יעיל בניהול הספקטרום". ישנן חשדות וחוסר אמון למול המערכת הצבאית. הוא קרא להגברת השקיפות, הגברת עיסוק במו״פ, ליוזמות שת״פ עם גופים אזרחיים רלוונטיים (כמו גופי חירום והצלה וחובבי רדיו), שיתוף יכולות והגברת שיתוף הפעולה עם משרד הביטחון.