מדוע לא ינאם אובמה בכנסת? בגלל חשש מקריאות ביניים

המוניטין של הכנסת כזירת דיונים פרועים, הכריעו את הכף בעד בנייני האומה ■ בכיר בממסד היהודי בארה"ב: תירוץ שקוף ולא משכנע ■ ביקור בכותל המערבי בוטל בגלל אמצעי הביטחון שהיה צריך לנקוט

החלטת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לשאת נאום בבנייני האומה ולא במשכן הכנסת עוררה תמיהה ואכזבה בישראל ובקהילה היהודית בארה"ב. דווקא על רקע סירובה של וושינגטון למקם בירושלים את שגרירותה בישראל, עד שתושג הסכמה על מעמד הבירה בהסדר סופי עם הפלסטינים, היתה ציפיה שאובמה ינאם בכנסת, סמל הריבונות של ישראל. לאחר הכל, נשיאי ארה"ב לשעבר ג'ימי קארטר, ג'ורג' וו. בוש וביל קלינטון נאמו בכנסת למרות שהמדיניות שממקמת את השגרירות האמריקנית בתל-אביב היתה בתוקף גם בתקופות הכהונה שלהם.

עתה מספק הממשל הסבר להחלטה להימנע מנאום בכנסת: הבית הלבן חושש שנאום של הנשיא שם, שהיה אמור להיות מועבר בשידור חי, ייקטע בקריאות ביניים וצעקות מחאה.

על פי ידיעה שמתפרסמת היום (ה') ב"ניו יורק טיימס", אמר פקיד בכיר בממשל שהבחירה בבנייני האומה משקפת את רצונו של אובמה להושיט יד לצעירים בישראל. אך פקידים ישראליים טוענים שהבית הלבן גם היה מודאג מהאפשרות שנאום הנשיא בכנסת היה משוסע בקריאות ביניים בגלל המוניטין של הכנסת כזירה של דיונים פרועים.

אין ודאות שהסבר זה ישכנע את כל יהודי ארה"ב. בכיר בממסד היהודי האמריקני, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר ל"גלובס", כי הוא אינו מתיימר לדעת כיצד מתקבלות החלטות בבית הלבן, אך אמר שלדעתו החשש מקריאות ביניים הוא "תירוץ שקוף ולא משכנע" ולו רק בגלל העובדה שקריאות ביניים ניתן להשמיע בכל מקום, אפילו בבנייני האומה. לדבריו, ייתכן שאובמה רצה להימנע מכל פעולה שעלולה להתפרש כמאמץ להשפיע על תוצאות המו"מ העתידי על סוגיות המעמד הסופי.

חששות מקשיים באבטחת אובמה גרמו למחיקת שני אתרים מלו"ז הנשיא. פקיד אמריקני בכיר אמר, כי ביקור בכותל המערבי אינו בר ביצוע בגלל גודל רצועת הביטחון שהיתה נדרשת לאבטחת אובמה באתר. אובמה ביקר בכותל בביקורו הקודם בישראל, ב-2008, כאשר התמודד במירוץ לנשיאות.

גם יזמה שאובמה יבקר בטכניון לא תצא אל הפועל מפני שהיא תחייב סטיה לחיפה, לדברי ה"טיימס". סוכנות הידיעות היהודית (JTA) מסרה בשבוע שעבר, שפקידים ישראליים אמרו לעמיתיהם האמריקניים שאבטחת אובמה מעבר לציר תל-אביב - ירושלים תהיה משימה קשה.