יישום תפעל לגייס 5 מיליון דולר להשקעה באגרו-ביוטק

ישראל היא מדינה מתקדמת במיוחד בתחום של חקלאות מתוחכמת, רבות בזכות הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית

יישום, חברת המסחור של האוניברסיטה העברית, פועלת לגייס 5 מיליון דולר להשקעה בחברות בתחום החקלאות המתקדמת. לאחרונה סגרה יישום גיוס של קרן בהיקף דומה לתחום הרפואי, וכעת היא מקווה לשחזר את ההצלחה.

באוניברסיטה העברית פועלת הפקולטה האקדמית היחידה בארץ לחקלאות, המעסיקה בין היתר את היזם הסדרתי פרופ' עודד שוסייב, מיזמי החברות קולפלנט, פולכרום, CBD, פאולי קלינטק, T2 Biotech ועומר תרפויטיקה, וכן את פרופ' חיים רבינוביץ', מומחה לפיתוחי עגבניות ואבי עגבניית השרי.

"חקלאות היא המגה-טרנד הבא בישראל. אם משווים את התחום הזה לתחום מוצלח נוסף בישראל, תחום הביומד, הרי שהחקלאות מציעה הזדמנויות כמעט באותו סדר גודל, אך בהשקעה שמקורות המימון בישראל יכולים לעכל, וברמת סיכון נמוכה יותר מאשר בתחום הביומד. בסופו של דבר ניתן להשיג בתחום הזה מכפילים גבוהים יותר", אומר מיכלין. "ההשקעה הממוצעת במוצר חקלאי עד הגעתו לשוק היא 15 מיליון דולר".

בשנים האחרונות קיבלנו כמה דוגמאות לכך, עם שלוש עסקאות שביצעה כאן חברת הזרעים הבינלאומית מונסנטו: הסכם שת"פ בעשרות מיליוני דולרים עם חברת אבוג'ן, רכישת חברת רוסטה ג'רין ב-35 מיליון דולר שלוש שנים בלבד לאחר הקמתה ורכישת חברת Bee0Logics נמכרה בסכום המוערך במעל 100 מיליון דולר, כחמש שנים לאחר הקמתה.

תחום החקלאות כולל פיתוח של צמחים חדשים, אך גם את תחום הוטרינריה והוא משיק לקלינטק בנושאים של שימוש נכון וחסכוני במים והדברה נקיה. בין הפרוייקטים שעשויים להשתלב תחת הקרן, בניגוד לקרן שהוקמה לטובת השקעה בפרוייקטים ברפואה, הקמת חברת פרוייקטים אשר תטפח את המיזמים באמצעות הנהלה משותפת. בין הפרוייקטים המעניינים שמסחרה יישום בשנים האחרונות מתוך המחקרים בפקולטה לחקלאות, ניתן למצוא את: Melodea, חברה חדשה של פרופ' שוסייב העוסקת בייצור ספוגים תעשייתיים ידידותיים לסביבה ממקורות מתחדשים (עיסת עץ), שקיבלה לאחרונה השקעה מחברת הולמן השוודית; חיסון נגד קדחת הקרציות בכלבים שפותח על ידי פרופסור שמעון הרוש ופרופסור גד בנעט, מביה"ס לרפואה וטרינרית בפקולטה לחקלאות; חומוס עם יבול גבוה יותר וערכים תזונתיים מוספים, לשיפור התזונה של האזורים בעולם שתזונתם בעיקרה צמחונית (כמו הודו) - פיתוח של פרופסור שחל עבו וד"ר דוד בונפיל; מורפלורה - טכנולוגיה של החדרת תכונות גנטיות חדשות לצמחים שפיתוח פרופסור אילן סלע ופרופסור חיים רבינוביץ' ועוד.

ביום ראשון הקרוב תערוך יישום כנס בתחום טכנולוגיות החקלאות המתקדמות, בפקולטה לחקלאות ברחובות. בכנס תוצג גם החברה המתוכננת ויפורטו הטכנלוגיות שעשויות להיכלל בתוכה.