כיצד תדעו להתאים את מסלול החיסכון הפנסיוני עבורכם?

מהם מסלולי ההשקעה האפשריים בחיסכון הפנסיוני ומהן רמות הסיכון שהם מייצגים?

הליך הבנייה של החיסכון הפנסיוני מלווה אותנו מגילאי העשרים המוקדמים ועד לגילאי השישים המאוחרים.

היכולת לשמור על רמת החיים אשר לה אנו רגילים גם בגיל הפרישה, תלויה בעיקר בסכום שצברנו עד פרישתנו. סכום זה יכול להיות סכום חד-פעמי או שיתורגם לקצבה, בהתאם לתקופת החיסכון, סוג החיסכון, המסגרת החוקית לאורך תקופת החיסכון ורצון החוסך.

ציינו בעבר מספר המלצות להגדלת סכום החיסכון, ובכללן: הקדמת גיל החיסכון ורציפותו, הגדלת תגמולי העובד, אי-משיכת כספי פיצויים והשתלמות לאורך השנים, והתאמת מסלול ההשקעות לפי הצורך.

בטור זה נתמקד בהתאמת מסלול ההשקעה.

- באילו מוצרים ניתן לבחור מסלול השקעה?

כיום ניתן להתאים, לבחור ולשנות את מסלול ההשקעה, בעיקר במוצרי ביטוח שנפתחו משנת 2004 ואילך, בקופות גמל מסלוליות, וכן בחלק מקרנות הפנסיה החדשות.

- מהן האפשרויות העומדות בפני החוסך?

כל גוף מוסדי מנהל מסלולי השקעה שונים המתאפיינים ברמות סיכון שונות. רוב הכספים מנוהלים כיום במסלולי השקעה כלליים. מסלולים אלו הם מסלולי ברירת המחדל. אין בהם התמחות באפיק השקעות כלשהו, וההשקעות נעשות עפ"י שיקול הדעת של הגוף המוסדי, ובכפוף לתקנות דרכי השקעה.

בגרף המצורף נוכל לראות את התפתחות התשואות בשלושה מסלולים נבחרים של אחד מהגופים המוסדיים במהלך 9 שנים (בשנים 2004-2012). המסלולים השונים מייצגים את סקלת רמות הסיכון האפשרויות. מצד אחד המסלול בעל רמת הסיכון הגבוהה ביותר (מנייתי), מצד שני המסלול בעל רמת הסיכון הנמוכה ביותר (אג"ח ופיקדונות 100%), ובאמצע המסלול הכללי, שבו נמצאים רוב כספי החוסכים.

- מה ניתן ללמוד מהגרף?

מי שבחר ברמת הסיכון הגבוהה ביותר לאורך זמן, נהנה מהתשואות הגבוהות ביותר. בכך בא לידי ביטוי הכלל הבסיסי בניהול השקעות, אשר לפיו נטילת סיכון טומנת בחובה סיכוי גבוה יותר.

בכל התקופה המסלול המסוכן הניב תשואה מצטברת של למעלה מ-200% (מי שהשקיע שקל אחד בתחילת התקופה קיבל בסופה יותר מ-3 שקלים). המסלול הכללי הניב תשואה קרובה ל-200%, ואילו המסלול הסולידי הניב תשואה מצטברת של קצת יותר מ-150%.

אולם אם נבודד תקופות מסוימות התמונה משתנה. אם ניקח, לדוגמה, את שנת 2008, שבה חווינו משבר כלכלי, הרי המסלול המסוכן הניב תשואה שלילית של 31%. המסלול הכללי הניב תשואה שלילית של 14%, ואילו המסלול הסולידי הניב תשואה חיובית של 4%.

- האם ניתן ללמוד מהעבר על העתיד?

תשואות העבר אינן מלמדות דבר על מה שיתרחש בעתיד. המשבר של 2008 יצר מציאות של צמיחה איטית, שבה הריביות הארוכות קרובות לאפס, ועל מנת להניב תשואה יש לקחת סיכונים גבוהים יותר.

בחירת מסלול ההשקעות בחיסכון הפנסיוני ארוך הטווח משתנה מחוסך אחד למשנהו בהתאם להעדפותינו האישיות, לנכסים האחרים שברשותנו, לשנים שנותרו לנו עד לפרישה, ולתגובה לירידה חדה בתשואות.

ניהול נכון של טעמים אלו, תוך בדיקה האם מסלול ברירת המחדל הוא המתאים לנו בנקודות הזמן לאורך שנות החיסכון, עשוי להגדיל אותו, וכתוצאה מכך להיטיב את איכות שנות הפרישה.

*** הכותב הוא מנהל המטה המקצועי במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים

מסלולי השקעה בחיסכון פנסיוני
 מסלולי השקעה בחיסכון פנסיוני