יואב צפיר: "'כוכב נולד' זה מותג; יש מקום להרבה תוכניות"

צפיר בתוכנית "קלוז-אפ" בגלובס TV: "אנחנו מאוד משתדלים שלא יהיו משפחות שבאו ל'בית-ספר למוסיקה' כדי שאחר-כך הילד ידפוק הופעות בחתונות"

נדמה שכולם שרים בטלוויזיה שלנו בזמן האחרון. ילדים, מבוגרים, במזרחית ורוק - הפריים-טיים שלנו מזמר. אחד מאבותיו של הז'אנר הזה בטלוויזיה הישראלית היא הבמאי, היוצר והעורך יואב צפיר. כבר יותר מעשור הוא האיש שמאחורי הקלעים ב"כוכב נולד", ובשבוע הבא הוא יוביל אל מסיבת הסיום את ילדי המחזור השני של "בית-ספר למוסיקה".

- על פניו, מאוד ברור סוד ההצלחה של התכנית הזאת, נכון? לקחתם ילדים חמודים, נתתם להם לשיר, זה עובד.

צפיר: "זה לא מדויק. זה לא כזה פשוט ומובן מאליו. נכון שילדים זה דבר מתוק ומקסים, אבל מאוד קל ליפול לאיזו שבלונה. היו תוכניות בעולם עם ילדים, ולא כל תוכנית עם ילדים שעולה לאוויר מצליחה.

"אנחנו הצלחנו פה, היה איזה שהוא סוד קסם. לקחנו ילדים, אבל שמנו אותם בתוך בית-ספר, נתנו להם מורים, ונתנו להם לשיר את הקלאסיקות הישראליות הישנות ביותר, את נכסי צאן הברזל הגדולים שלנו, ואז נוצר איזה שהוא קסם לצופה שלוקח אותו לילדות של עצמו. אתה נזכר בילדות של עצמך, שאהבת את השירים, ושישראל הייתה יותר תמימה, וכמובן אתה מתאהב בילדים האלה, וחושב גם על הילדים שלך, למי שיש ילדים".

- אחת הביקורות על התוכנית היא שלוקחים ילדים רכים, שלא בשלים עדיין לפריים-טיים, ובאיזה שהוא מקום אולי מנצלים אותם בשביל רייטינג.

"הילדים האלה עוברים חוויית בית-ספר. אני חושב שתפרנו את החליפה הזאת של התוכנית באמת כל-כך מדויק, כדי לדאוג לילדים האלה. כמובן חשבנו על זה אלף פעם, איך אנחנו נשים אותם ככה בתיבה הזאת, הכל-כך עטופה יפה, בלי לגעת בציפור נפש שלהם.

"גם ההורים וגם הילדים, אפילו של המחזור הראשון של התוכנית, שעברה שנה כבר מאז, מדווחים על חוויה עצומה שהילדים האלה עברו, על שיפור, אפילו בהישגים בבית-הספר האמיתי. זה לא 'כוכב נולד', הם לא באים להיות כוכבים".

- ואם יש משפחה שהיא פושרית מדי, אתם מדברים איתה? אתם לא תכניסו אותה?

"אנחנו מדברים איתה. אנחנו מאוד משתדלים שלא יהיו משפחות שבאות כדי שאחר-כך הילד ידפוק הופעות בחתונות. זה באמת לא המטרה של הדבר הזה. זה בית-ספר למוסיקה. בסוף יהיה גם תלמיד מצטיין אחד, אבל זה שולי, זה לא העניין. זה לא כמו ב'כוכב נולד'".

- מה עם "כוכב נולד"? היא עדיין אקטואלית בעיניך? יש לה עדיין למקום, למרות "The Voice"?

"גם 'ידיעות אחרונות' היו פעם לבד, והיום יש 'ישראל היום'. אז זה בסדר, מתמודדים עם תחרות, ויש מקום להרבה תוכניות. 'כוכב נולד' היא 'כוכב נולד', היא המותג הראשון שעשה את הדבר הזה שנקרא תחרות שירה, ולגלות אנשים מהפריפריה, ולהביא אותם למסך, ועובדה שאנשים עדיין באים לדבר הזה. אנחנו מודעים לכך שאחרי 10 שנים של הצלחה כל-כך גדולה צריך לשנות ולחדש".

- איך תחדשו? מה למשל יהיה שונה?

"לא כאן המקום לגלות את הסודות".

* צפו בראיון המלא עם יואב צפיר בתוכנית "קלוז-אפ" בגלובס TV.