תע"א תסב מטוסים בברזיל תמורת 250-400 מיליון דולר

במסגרת עסקת הענק של התעשייה האווירית, המטוסים ישמשו למשימות תדלוק אווירי של מטוסי הקרב הברזילאים, כמו גם לפינוי של נפגעים מאזורי אסון; הובלת מטענים כבדים והובלת כוחות לאזורי לחימה

התעשייה האווירית (תע"א) תסב מטוסי נוסעים מסוג בואינג 767-300 לשימושים צבאיים של חיל האוויר הברזילאי. בתצורתם החדשה, המטוסים ישמשו למשימות תדלוק אווירי של מטוסי הקרב הברזילאים, כמו גם לפינוי של נפגעים מאזורי אסון; הובלת מטענים כבדים והובלת כוחות לאזורי לחימה.

במכרז שבו זכתה התעשייה האווירית התמודדו עוד חברות ביטחוניות גדולות מאירופה ומארה"ב, שמתמחות בין השאר בהסבה של כלי טיס. בתע"א סירבו לנקוב היום בהיקף הכספי של העסקה. עם זאת, מומחים בתחום התעופה העריכו בשיחות עם "גלובס" את העסקה ב-250-400 מיליון דולר - מה שהופך אותה לאחת העסקאות המשמעותיות של תע"א בברזיל.

בהודעה שפרסמה התעשייה האווירית נאמר כי בשבועות הקרובים ראשי החברה ילבנו את הפרטים הסופיים של החוזה עם נציגי הממשלה וחיל האוויר של ברזיל. גורמים שמעורבים בעסקה אמרו כי על פי החוזה, חלק ניכר מעבודות ההסבה של מטוסי הנוסעים ייעשו במתקנים של חברות מקומיות בברזיל - שיהיו קבלני משנה של תע"א.

בשלב ראשון, התעשייה האווירית תסב בעבור חיל האוויר של ברזיל שלושה מטוסים, ובסופו יוחלט על הסבה של מטוסים נוספים. תקופת ההתקשרות הצפויה לפרויקט מוערכת בכמה שנים. המטוסים שיותאמו לדרישות של חיל האוויר הברזילאי, יימסרו לו לאחר שהתעשייה האווירית תנהל גם את תהליך הרישיון שלהם - הליך שנחשב מסובך ומורכב.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי העסקה החדשה בברזיל מהווה דריסת רגל באחד השווקים הצומחים בעולם, שהושם מבחינת החברה במפת היעדים שלה לשנים הבאות. "בעבר היו לנו עסקאות עם ברזיל, אך זו אחת המשמעותיות", אמר וייס. "אנחנו עושים מאמצים רבים כדי להתבסס בברזיל וכעת בוחנים מעורבות במיזמים נוספים".

בעוד כשלושה שבועות תיפתח בריו דה ז'נרו שבברזיל תערוכת הנשק LAAD, ובמסגרתה מתכוונים נציגי תע"א לחשוף חלק ממערכות החברה, כמו גם יכולות מתקדמות בתחום התדלוק האווירי.

התעשייה האווירית כבר הסבה בעבר מטוסי בואינג 767-300 למטוסי תדלוק במסגרת עסקה שעשתה עם חיל האוויר של קולומביה. החלק השני של העסקה עם קולומביה כלל גם מכירה של מטוסי קרב מסוג כפיר, שיוצרו בתע"א ושימשו בעבר את חיל האוויר הישראלי - וזאת לאחר שעברו במתקני תע"א בישראל פעולות השבחה מקיפות במערכותיהם השונות.