קריית אונו: נפסל פרויקט פינוי-בינוי למגדל בן 64 דירות

ניצחון נדיר לעיריית קרית אונו: את התוכנית במתחם "שאול המלך" יזמה חברת מצלאוי ■ המועצה הארצית קיבלה את התנגדות העירייה והתושבים, ופסלה את התוכנית שאושרה במחוזית

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיבלת את עמדת עיריית קריית אונו שלא לבנות מגדל נוסף בן 64 דירות בשכונת "אונו הירוקה". ועדת הערר של המועצה קיבלה את הערר שהגישו העירייה והוועדה המקומית כנגד החלטת הוועדה המחוזית לאשר את המגדל.

מדובר למעשה בהמשך פרויקט "אונו הירוקה" שהקימה חברת מצלאוי במסגרת תוכנית פינוי בינוי הראשונה בישראל. התוכנית קבעה כי מצלאוי תהרוס 174 דירות ישנות ותקים במקומן 513 דירות ב-11 בניינים חדשים. מצלאוי הקימה עד היום 10 בניינים מתוך הפרויקט ונותרו לה זכויות ל-33 דירות. החברה הגישה תוכנית חדשה להוספת זכויותיהם של 6 בתים צמודי קרקע ומבנה מסחרי חד קומתי, כך שיחד עם הזכויות ל-33 הדירות שנותרו לה להקים, יאוחדו הזכויות למגדל בן 16 קומות ו-64 דירות. התוכנית אושרה בחודש יולי 2012 על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לאחר התנגדויות רבות שהוגשו לתוכנית.

בעקבות ההתנגדויות הרבות שהוגשו, שינתה הוועדה המקומית את עמדתה הראשונית לתמוך בתוכנית. במרכז התנגדות העירייה עמד מחסור חמור במבני ציבור. עם מגישי ההתנגדויות נמנו גם דיירי פרויקט אונו הירוקה עצמו, שהצביעו על בעיות תנועה וחניה בשכונה ומחסור בגני ילדים.

באוגוסט 2012 הודיעה גם חברת מצלאוי לראש העירייה יוסי נשרי כי אין בכוונתה לפעול למימוש התוכנית בשל חוסר כדאיות כלכלית וגם בשל כיבוד רצונם של דיירי הפרויקט עצמו. בוועדה המחוזית סברו מנגד כי יש לראות את התוכנית כחלק ממתחם תכנוני שלם, כי המרכז המסחרי וששת הבתים צמודי הקרקע שבמתחם אינם תואמים את סביבת הפרויקט החדש וכי עמדתו של היזם אינה מצדיקה את שינוי התוכנית.

הערר התקבל

ועדת הערר של המועצה הארצית קיבלה את הערר שהגישו עיריית קרית אונו והוועדה המקומית וקבעה כי הוועדה המחוזית התעלמה לחלוטין מבעיות התנועה שנוצרו במתחם, וציפוף נוסף על ידי הפרויקט, יקשה עוד יותר על יכולת הספיגה של הרחובות ובעיקר על התנועה ברחוב שאול המלך.

עוד קבעה ועדת הערר כי הוועדה המחוזית התעלמה מכך שהיזם, חברת מצלאוי, מבקש זכויות בנייה ניכרות עבור מבנה נוסף, שבהגדרה אינו עונה על קריטריונים של פינוי בינוי, ובמקביל מציג עצמו כ"קוזאק נגזל" ומתלונן על כך שזכויותיו בפרויקט נפגעו.

"ניסיון היזם להוסיף עוד זכויות בנייה על הרבות שכבר הועמסו במתחם תקדימי ועלול להיות הרסני", קבעה הוועדה, "מתן תוקף לתוכנית יאותת לכול כי ניתן להתחיל במספר יחידות דיור נמוך ולהגדיל את הבנייה עד אין קץ".

ועדת הערר קבעה כי ניתן להביא להתחדשות שש יחידות הדיור והמרכז המסחרי לאו דווקא בדרך של פינוי בינוי, והחזירה את התוכנית אל שולחנה של הוועדה המחוזית לבחינה מחודשת.

ישראל גל, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מסר כי "מדובר בניצחון לעירייה ולתושבים. תפקידי לאזן בין האינטרס הציבורי לאינטרסים נוספים. מצד אחד אנחנו רוצים לקדם את התחדשות ופיתוח העיר, אולם כאשר התוכנית המוצעת אינה מביאה בחשבון את מכלול הגורמים נוצר עיוות. הערר במקרה הזה התבקש שכן התוצאה שהתקבלה בוועדה המחוזית לא הייתה ראויה, ואני גאה בתוצאתו".