בבורסה לא התרגשו מקפריסין: עליות קלות בסיום המסחר

חשש באירופה כי הטלת המס על הפקדונות הבנקאיים בקפריסין יוביל לאפקט דומינו ■ המדד המשולב למצב המשק בחודש פברואר עלה ב-0.2% ■ יש ממשלה: לפיד שוקל לבטל התקציב הדו-שנתי

המסחר בבורסה בת"א נסגר היום (ג') בעליות קלות לאחר פתיחה מעורבת. נראה כי המשקיעים מתעלמים לעת עתה ממשבר הפקדונות של קפריסין: ציפיית האיחוד האירופי מממשלת קפריסין להטיל מס על הפקדונות הבנקאיים, תוך חשש כי המהלך יוביל את תושבי אירופה "לרוץ אל הבנקים" ולמשוך את הפקדונות שלהם. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות קלות.

אמש, נזכיר, ננעל המסחר בעליות שערים לאור פקודה שגויה ששוגרה לבורסה על נגזרי מדד ת"א 25.

בזירה המקומית, המשקיעים מגיבים להקמתה של הממשלה החדשה, בראשות בנימין נתניהו - מהלך אשר משכך מעט את חוסר הוודאות הפיסקאלית השורר בתקופה האחרונה (אשר לפי התחשיבים, הביא צמצומה לחיסכון של כ-40-100 מיליון שקל בלבד). בגזרה הכלכלית, נודע כי שר האוצר הנכנס יאיר לפיד שוקל לבטל את התקציב הדו-שנתי, אותו הנהיג קודמו בתפקיד השר לשעבר יובל שטייניץ.

בנק ישראל דיווח היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש פברואר עלה ב-0.2%. קצב גידולו של המדד מתחילת 2013 גבוה מזה של הרבעון האחרון של 2012, אך נמוך יותר מקצב גידולו בתקופה המקבילה אשתקד.

בניגוד לגידול המובהק במונחים של תל"ג ותוצר לנפש, המשק הישראלי רושם גידול מתון מאוד במדדים של רווחה ואף ירידה במדד המקובל לבחינת איכות סביבה - כך עולה מפרק מיוחד שפרסם אתמול בנק ישראל, מתוך הדוח לשנת 2012 שצפוי להתפרסם בקרוב.

לפי הנתונים, מדד ההתפתחות האנושית (HDI) עומד רק מעט מעל הממוצע של מדינות ה-OECD, בעוד שמדד התוצר לנפש עומד מתחת לממוצע למרות הזינוק שחל בעשור האחרון. לעומת זאת, מדד ה-EPI שמבטא איכות סביבה, נמצא בישראל בירידה מאז שנת 2007, זאת לאחר עלייה מתונה מאז שנת 2000.

קפריסין תעצור את הראלי?

בעולם, כלכלנים ואנליסטים רבים חוששים כעת שקפריסין עשויה להיות הטריגר שיוביל לגל המימושים הנרחב שיסיים את "תור הזהב" של השוק השורי. קפריסין נדרשת להטיל מס על הפקדונות הבנקאיים של אזרחי המדינה - במטרה לגבות כ-5.8 מיליארד דולר ולזכות בחבילת החילוץ המיוחלת שתחלץ את המדינה מוכת החובות.

אז מה הבעיה? רבים חוששים שהציבור בקפריסין ימשוך את הפקדונות מהבנקים במטרה להימנע מתשלום המס, עניין שעשוי להוביל לקריסתם ול"אפקט דומינו" שיווצר במדינות אחרות בגוש האירו כגון ספרד ואיטליה. ההצבעה על תוכנית מיסוי הפקדונות נדחתה להיום, ובינתיים הממשלה בקפריסין הודיעה היום כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות. בנוסף, הוכרע כי חוסכים שאיבדו כסף בשל המסים הללו יפוצו על ידי מניות בבנקים מסחריים, כאשר התשואות יובטחו מההכנסות העתידיות של תגליות הגז הטבעי. (לסיפור המלא)

"אמינות של מערכת בנקאית היא היסוד החשוב ביותר של כל מערכת פיננסית - את זה יודע כל סטודנט שנה א' בכלכלה ובכל זאת נראה כי באירופה מחליטים לקחת סיכון ולחנך את ציבור החוסכים. סדק באמינות של המערכת הפיננסית, שהיתה סדוקה כולה בשנתיים האחרונות, עשוי מהר מאוד להוביל לקריסה כללית", מזהיר הכלכלן הראשי של אקסלנס, יניב חברון.

מקדימים ההזרמה מ"תמר"

מניות הגז הטבעי ריכזו עניין על רקע הדיווחים על הקדמת הזרמת הגז מ"תמר". נציין את ישראמקו ואבנר.

"נפלה עלינו פצצת אטום ואין לי כסף; מבקש פריסה של התשלומים", אמר לבעלי האג"ח של חברת חבס , בעל השליטה בחברה הרצל חבס - אשר פנה אתמול רשמית לנושים לבקשת הסדר חוב. "לצערנו הידרדרנו לפתרון SOS. ההלוואה של יעקב שחר לא תואמת את נוהל העסקים הרגיל שלנו", אמר.

כלל ביוטכנולוגיה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2012 ולשנה כולה, לפיהן היא עברה להפסד של 93.6 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של כ-87 מיליון שקל ב-2011. הכנסות החברה הסתכמו בכ-52 מיליון שקל לעומת הכנסות של כ-329 מיליון שקל ב-2011. במקביל החברה הודיעה היום כי בכוונתה לגייס הון בהיקף של 200 מיליון שקל באמצעות הנפקת זכויות. "גיוס ההון נועד לתמוך בתוכנית הרב שנתית של החברה אשר במרכזה הרחבת פעילות החברה והחברות המוחזקות שלה", לשון ההודעה. לאחר ההודעה מניית החברה מתממשת בכ-8%.

פרוטליקס במוקד לאחר שרשויות הבריאות בברזיל אישרו את התרופה שלה ושל פייזר לטיפול במחלת הגושה, אלליזו, כך הודיעו אתמול החברות. התרופה אושרה במאי 2012 על ידי ה-FDA, ובספטמבר 2012 על ידי משרד הבריאות בישראל. (לסיפור המלא)

פלוריסטם ריכזה עניין לאחר שבבית ההשקעות לידר שוקי הון העלו את מחיר היעד של מניית החברה ל-5 דולר מ-4.2 דולר בהמלצת "קנייה", פרמיה של 62% על מחיר הנעילה בסוף השבוע בוול סטריט.

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום זה 17 שנה, צבר הון כולל בשווי של 138 מיליון שקל לפחות (ברוטו, לפני מס) - כך עולה מבדיקת "גלובס". פרוטרום, שנסחרת לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל, נמנית על עשר החברות המובילות בעולם בתחום הטעמים וחומרי הגלם הייחודיים.

חברת התוכנה סאפיינס חתמה על חוזה אסטרטגי בשווי של עד 15 מיליון שקל (3.3 מיליון דולר) עם חברת Bright Grey לביטוח חיים. Bright Grey נמנית על תאגיד הביטוח רויאל לונדון, המנהל כ-4 מיליון לקוחות בתחום ביטוח חיים ופנסיה בהיקף של כ-50 מיליארד פאונד.

מג'יק הודיעה כי Agricultural Bank of China, הבנק השלישי בגודלו בסין בחר בפלטפורמת ה-AppBuilder של החברה לשם פיתוח מערכות הליבה העסקית. הפלטפורמה משמשת את הבנק לפיתוח אפליקצייה עסקית חדשנית שתיפרס בכל 24 אלף סניפי הבנק.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]