בורסות אירופה סגרו בירידות בציפייה להצבעה בקפריסין

חשש מ"ריצה על הבנקים" בקפריסין - לאור כוונת הממשלה לטיל מס על פקדונות הבנקים ■ הערב יכריע הפרלמנט הקפריסאי בנושא ■ בגרמניה פורסם מדד מכון ה-ZEW: בטחון המשקיעים עלה לשיא של קרוב ל-3 שנים

בורסות אירופה יורדות היום (ג') זה היום ה-3 ברציפות וזאת לאחר שאתמול נמחקו בשווקים הגלובליים כ-500 מיליארד דולר לאור החשש מ"אפקט קפריסין" - אשר צפויה להטיל היום מס על הפקדונות הבנקאיים שלה, במהלך אשר חוששים כי יוביל ל"ריצה אל הבנקים" במדינה. בשעה זו, החוזים בוול סטריט מאותתים על פתיחה יציבה בארה"ב.

בגרמניה פורסם היום מדד מכון ה-ZEW הבודק את בטחון המשקיעים. המדד עלה לשיא של קרוב ל-3 שנים - רמה של 48.5 נקודות במארס לעומת 48.2 נקודות בפברואר. כלכלנים ואנליסטים ציפו ירידה ל-48.1 נקודות.

שר האוצר של קפריסין, מיכאל סאריס, הציע הערב את התפטרותו לממשלה, לפני אישור התוכנית להטיל מס על פקדונות בנקים במדינה, כחלק מתנאי האיחוד האירופי לקבלת חבילת החילוץ בהיקף 10 מיליארד אירו, שאמורה לחלץ את המדינה מוכת החובות. התפטרותו טרם התקבלה.

הבורסות באירופה ירדו לקראת ההצבעה בפרלמנט על תוכנית מיסוי הפקדונות - שנדחתה להיום, ובינתיים הממשלה בקפריסין הודיעה היום כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות. זאת, בעוד הממשלה מייחלת לסיוע בהיקף של 5.8 מיליארד אירו במסגרת תוכנית החילוץ שמיועדת לה. (לסיפור המלא)

"הסיפור בקפריסין מראה כיצד מובילי המדיניות בבריסל (שם נערכות פגישות האירו-גרופ) חושבים", מציין מייקל אוליבן, מנהל השקעות בקרדיט סוויס. "הכל על השולחן, גם עבור מדינות פריפריאליות נוספות - ייתכנו תוכניות מימון מחדש לבנקים. זה יכול לקרות".

חברת AMR ירדה במסחר לאור הודעתה כי מנכ"ל החברה, וורן איסט, יעזוב את תפקידו בחודש יולי. Rio Tinto יורדת על רקע המלצת "מכירה" מגולדמן זאקס.

עליות באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בעליות שערים בהובלת מניות הפיננסיים. מחזורי המסחר היו נמוכים יחסית. בסין דווח על עלייה בהיקף ההשקעות הזרות במדינה, לראשונה מזה 9 חודשים.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, טיפס היום בכ-0.6%, לאחר שאיבד כ-1.9% מערכו אתמול (שיא שלילי תוך-יומי שלא נראה מאז יולי 2012), על רקע החשש מ"אפקט קפריסין" בשווקים הגלובליים. מנגד, יש לציין כי למרות העליות מחזורי המסחר בשוק נמוכים ביחס לממוצע 30 הימים האחרונים, בבורסות הונג קונג, יפן, טיוואן, אוסטרליה ודרום קוריאה.

"המכירה אתמול בשוק הייתה מבוססת, אבל לא בטוח שתימשך זמן רב", אמר נאדר נאימי, מנהל השקעות ב-AMP Capital Investors, המנהל כ-126 מיליארד דולר. "הייתה פאניקה כללית בתגובה לעסקה הקפריסאית אתמול, אבל עכשיו, לאחר שהרוחות נרגעו, המשקיעים מבינים שזה לא מקרה מיוחד ושנוכל להכיל את האירוע הזה".

השווקים באסיה זינקו בתקופה האחרונה, על רקע נתוני המאקרו המשופרים מארה"ב והספקולציות כי ממשלת יפן תכריז על הקלות מוניטאריות נוספות. "אני רואה המשכיות של מגמה חיובית בשוק", מציין ווליאן וירנטאו, אסטרטג בברקליס בסינגפור. "במובן מסוים, הביצועים של השוק מעודדים במיוחד, על רקע מספר סיכונים גלובליים פוטנציאליים".

בזירת המאקרו, דווח בסין כי היקף ההשקעות הזרות במדינה עלה לראשונה מזה 9 חודשים בפברואר - בכ-6.3% בהשוואה לאשתקד, והסתכם בחודש זה בכ-8.21 מיליארד דולר.

מניות הבנקים הובילו העליות

מניית מיצובישי טיפסה לאחר שמנייתה נפלה אתמול לשפל יומי שלא נראה מזה 8 חודשים. חברת הביגוד Esprit Holdings זינקה בהונג קונג, בעוד חברת Alacer Gold Corp עלתה בסידני לאור העלייה המתמשכת במחיר הזהב (מזה היום הרביעי ברציפות).

מניית Canon , אשר 80% מהכנסותיה מגיעות מייצוא מוצריה מחוץ ליפן, זינקה על רקע היחלשות הין היפני. מניות הבנקים הובילו את העליות, וביניהן Mizuho Financial Group .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]