רשם העמותות לאיגוד הכדורסל: ידעתם כבר בקיץ שאין מספיק נשים בהנהלה

הקצבות מינהל הספורט לאיגוד מעוכבות בגלל חוסר בייצוג נשים; אושר קיצוץ רוחבי של 5% בהוצאות האיגוד, הוחלט להפסיק את הטיסות בביזנס

אתמול (ב') נרשם עוד ציון דרך קטנצ'יק באיגוד הכדורסל. ישיבת ההנהלה מן המניין שנקבעה כבר לפני שבועות ארוכים הפכה כשעתיים לאחר שהחלה לקרב רחוב מילולי מלווה בתנועות ידיים, צעקות וחילופי האשמות. משם הדרך היתה קצרה: תוך דקות ספורות הישיבה נפחה את נשמתה והתפוצצה. מאחר ופיצוץ של ישיבה היא כותרת קצת יותר טובה מעיסוק במהות, אנחנו בכל זאת נוותר על הכותרת.

המהות מתחילה ביום חמישי האחרון: במסגרת התכנסות ועדת הכספים של איגוד הכדורסל באותו יום הוחלט להעלות להנהלה שורת דרישות להידוק חגורות, בין היתר בגלל שחודשיים-שלושה בתוך 2013 התברר שכבר קיימת חריגה בתקציב בפועל מול התכנון (וזה ללא קשר לגירעון בסך 700 אלף שקל שהאיגוד גורר מ-2012). "בקצב הזה נגיע לגיהינום. חייבים לטפל ולצמצם את הגירעונות שתופחים", אמר מנחם ויידהורן בישיבה (מתוך פרוטוקול הוועדה). "בנושא הנבחרות, חייבים בדחיפות לצמצם לפני שנגיע למצב שלא יהיה לנו מה לעשות". רו"ח של האיגוד, מוטי גולנסקי, ציין (מתוך הפרוטוקול): "יש לקחת בחשבון שמדי חודש הגרעון עולה, אני מתריע!".

בין ההחלטות שהתקבלו: קיצוץ רוחבי של 5% בהוצאות הנהלה וכלליות ובנבחרות; הפסקת פעילות לקבוצות שחייבות כסף לאיגוד, הפסקת נוהל הטיסות בביזנס לראשי האיגוד. גם נושא אירוח מוקדמות אליפות אירופה לנשים בקיץ 2013 עלה לדיון בשל בעיות התקציב ומופיע שחור על גבי לבן בפרוטוקול של הוועדה.

הסעיף שהצית את פיצוץ הישיבה אתמול קשור לתקציבים ממינהל הספורט שלא מועברים. על-פי תיקון למבחני תמיכות של משרד הספורט שנעשה ביולי 2010, חייב איגוד ספורט לעמוד בתנאי סף לפיו קיים ייצוג של לפחות 30% נשים בהנהלה או ששיעור הנשים בהנהלה יהיה זהה למספר הנשים הפעילות בענף (הנמוך מבין השניים). באיגוד הכדורסל בשנת 2012 נקנס איגוד הכדורסל בסכום של 135,953 שקל בגין אי-עמידה בתנאי סף לייצוג הולם לנשים - הקנס הגבוה ביותר מבין שבעה איגודים שנקנסו עבור סעיף דומה. גם בשנה שלפני כן נקנס איגוד הכדורסל מאותה סיבה. בשנה שעברה סך ההקצבות של איגוד הכדורסל הסתכמו ב-544 אלף שקל.

מהשנה הודיע מינהל הספורט כי שיטת הקנסות בוטלה, ואיגוד שלא יעמוד בשיעור ייצוג נשים בהנהלה לא יקבל שקל. בינתיים, לטענת משרד הספורט, מדובר במיקדמות בסך 20% מהתמיכה שהיה אמור מינהל הספורט להעביר לאיגוד, ולא העביר.

תחקיר "גלובס": ההוצאות המנופחות שהובילו לחריגות באיגוד הכדורסל

איך פותרים את הדרת הנשים בהנהלה? נכון להיום יש 39 חברי הנהלה באיגוד. מתוכן רק שלוש נשים. רחוק מאוד מהסף הרצוי. באיגוד הכדורסל ניסו ללכת על פיתרון יצירתי: במקום להוציא חברי הנהלה גברים ולשים במקומן נשים, החליטו להגדיל את ההנהלה מ-39 ל-44 חברים. מינהל הספורט אמנם אישר את הרעיון, אבל רשם העמותות הודיע בשבוע שעבר לאיגוד הכדורסל שהוא אינו מוכן לסידור ושעליו למצוא פיתרון אחר. במכתב מ-13 במארס כותב הרשם ליועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, עו"ד רונן וינברג, כי כבר בעת הבחירות להנהלת האיגוד בקיץ 2012, ידע האיגוד על השינוי במבחני התמיכות ושיעור הייצוג של נשים בהנהלה, אבל משום מה לא דאג להסדיר כי ברשימות המועמדים יכללו מספיק נשים (סעיף 5 במכתב של רשם העמותות: "...דרישת הייצוג ההולם היתה ידועה לאיגוד לפני עריכת הבחירות להנהלת האיגוד, אולם האיגוד בחר שלא להסדיר האמור").

עוד כותב רשם העמותות כי "דרישת הייצוג ההולם לנשים היתה ידועה לאיגוד עוד בשנת 2010, אולם האיגוד פנה לרשם העמותותב עניין זה, לראשונה, רק בשנת 2013".

לאנשי סיעת עוז - שבינם לבין היועץ המשפטי של האיגוד קיים מאז הקיץ סכסוך עמוק - המכתב מרשם העמותות היה הדלק שהצית את כל התבערה אתמול. נציגי עוז, צביקה שרף ושאול אייזנברג, האשימו את היועץ המשפטי וגם את רו"ח מוטי גולנסקי בכך שאישרו את רשימות המועמדים לבחירות מבלי לאפשר ייצוג הולם לנשים, מה שגורם כעת לעצירת הכספים ממינהל הספורט. מכאן והלאה העסק הידרדר לאזורים נמוכים מאוד.

נכון לעכשיו יש קושי גדול מאוד לנהל את הפעילות האיגוד בגלל מלחמות פנימיות בין סיעת עוז (האופוזיציה) לבין סיעות יתר המרכזים. פיצוץ הישיבה אתמול הוא המשך ישיר להתכתשויות המשפטיות בין הצדדים שהחלו לפני הבחירות בקיץ 2012. בשבועות האחרונים ניהלו אנשי ההנהלה מטעם עוז מאבק, שעיקרו הוא דרישה לקבל לידיהם את כל הפרטים הכספיים הקשורים לאיגוד הכדורסל, ובכלל זה את רשימת מקבלי השכר באיגוד - בטענה כי כל החומרים אמורים להיות חשופים עד הפרט האחרון לכל חבר הנהלה. חלק גדול מהחומרים אכן הועברו לאנשי עוז לעיון.

מה יהיה עכשיו? לחובבי הז'אנר מובטח דבר אחד: המשך יבוא בקרוב.