מעוניינים להשקיע בחברות ספין-אופ? יש לנו קרן בשבילכם

קרן הסל CSD מאפשרת השקעה בחברות ספין-אופ, תוך הימנעות מהירידה שלרוב מאפיינת אותן עם הנפקתן

פעילות חברה ציבורית מושפעת ממגוון רחב של תהליכים ארגוניים, הנועדים לספק מענה לשינויים בסביבתה העסקית הדינמית. לאורך זמן נוהגות חברות לרכוש פעילויות מתחרות ולמכור פעילויות שאינן בעסקי הליבה, להתמזג ולהתפצל, מתוך מטרה להציף ערך עבור בעלי המניות. אחד התהליכים האלה הוא פיצול של חלק מפעילות החברה או של חטיבה עסקית שלמה לחברה עצמאית במסגרת הנפקה בשוק ההון, המכונה באנגלית "Spin-off".

ההיגיון העסקי שעומד מאחורי ביצוע ספין-אופ הוא לאפשר לחברה המונפקת החדשה מידת עצמאות גבוהה בהשוואה למגבלות של פעילות חטיבה עסקית בתוך מבנה ארגוני של חברה גדולה. עצמאות זו מאפשרת לחברה שפוצלה גמישות תפעולית רבה, ניהול אסטרטגי ממוקד והפחתת הביורוקרטיה המעיקה על תהליכי קבלת החלטות. הגורמים הללו מובילים, בסופו של דבר, להצפת ערך בחברה שנוסדה מספין-אופ.

יחד עם זאת, חברות הספין-אופ לא בהכרח זוכות להתלהבות מצד המשקיעים בשלבים הראשונים לאחר ההנפקה, בהיותן פחות מוכרות לקהל הציבור הרחב. הדבר עלול להעיק על מניית החברה החדשה לאחר ההנפקה במסגרת הספין-אופ, במיוחד בתנאי שוק קשים. מאידך, בתקופות ההתאוששות הכלכלית מהוות חברות מסוג זה, במקרים רבים, הזדמנויות השקעה, לאור תמחורן הנמוך יחסית לחברות ציבוריות שכבר נסחרות בבורסה והן מוכרות יותר למשקיע.

דוגמאות אחרונות של חברות ספין-אופ כוללות חברות זיקוק נפט עצמאיות שפוצלו מתוך חברות האנרגיה הגדולות: Philips66 (PSX), שפוצלה מחברת ConocoPhilips (COP); ו-Marathon Petroleum (MPC), לשעבר חטיבת הזיקוק של חברת האנרגיה Marathon Oil (MRO). שתי המניות הללו הכפילו את שוויין במהלך השנה האחרונה לעומת מחיר הספין-אופ הראשוני.

דוגמאות נוספות כוללות חברות תשתיות האנרגיה, כולל הנפקות ישראליות של חברת Delek Logistics Partners (DKL) ו-Alon USA Partners (ALDW), לשעבר חטיבות חברות דלק US ואלון USA בהתאמה.

את חברות הספין-אופ ניתן למצוא גם במגזרים אחרים: חברת Mondelez (MDLZ) בתחום המזון (החטיבה הגלובלית של ענקית המזון קראפט); Zoetis (ZTS), שהיא חטיבה וטרינרית לשעבר של מובילת התרופות פייזר; ועוד רבות אחרות.

תשואה עודפת על המדדים המובילים

אפשרות השקעה בחברות הספין-אופ, בלי להיחשף לחברה ספציפית אחת, ניתנת באמצעות קרן הסל Guggenheim Spin Off ETF (סימול: CSD). הקרן, שהושקה בדצמבר 2006, עוקבת אחר מדד Beacon Spin off Index, שכולל חברות שפוצלו מחברות-האם במהלך שנתיים וחצי האחרונות (אך לא לפני שישה חודשים לפני העדכון האחרון). מתודולוגיה זו מאפשרת להימנע מהירידה שמאפיינת, בדרך כלל, את הנפקות הספין-אופ הראשונות, וליהנות מהתקופה שבה נחשפת החברה לשוק ההון ובכך נהנית מעלייה בתמחור.

קרן CSD כוללת 27 מניות בעלות שווי שוק ממוצע של כ-4 מיליארד דולר, מכפיל רווח ממוצע של 11.5 - נמוך בהשוואה לשוק המניות הכללי, עם תנודתיות נמוכה מזו של השוק. הקרן דורגה בדירוג המירבי של חמישה כוכבים ע"י Morningstar בשלוש השנים האחרונות, ועקפה את מדדי ה-S&P 500 וה-Russell 2000 בכל אחת מארבע השנים האחרונות בפער גדול.

דמי הניהול השנתיים של CSD עומדים על 0.6%. בין המגבלות העיקריות של הקרן נציין את היקף נכסיה הקטן יחסית, כ-98 מיליון דולר; והסחירות הנמוכה (כ-50 אלף מניות ביום, היקף כספי של פחות מ-2 מיליון דולר). מבחינת נציגות ענפית, הרכב קרן CSD מוטה מגזרים של אנרגיה (נתח של כ-24%), תעשייה (22%) וצריכת מותרות (19%).

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ני"ע, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם