חב' החשמל תקבל הלוואת גישור של חצי מיליארד ד'

המלווים: החתמים הזרים שילוו את ההנפקה המתוכננת של החברה בחו"ל

חברת החשמל תקבל הלוואת גישור בהיקף חצי מיליארד דולר מהחתמים הזרים שילוו את ההנפקה המתוכננת של החברה בחו"ל - כך נודע ל"גלובס".

חברת החשמל אמורה לגייס השנה כמיליארד דולר בארה"ב במסגרת תכנית גיוסים חדשה בחו"ל בהיקף כולל של 6 מיליארד דולר.

במכרז שפרסמה למציאת חתמים להובלת ההנפקה זכו סיטי וברקליס קפיטל. ל"גלובס" נודע כי במסגרת תנאי המכרז הוסיפה החברה דרישה לקבלת הלוואת גישור עד לגיוס הסכום המתוכנן בהנפקה. מדובר בהלוואה גמישה מבחינת אורכה ובריבית שהוגדרה "נמוכה מאוד" על ידי גורמים בשוק ההון.

האפשרות לקבל הלוואת גישור בהיקף כה גדול מוסברת באיתנותם הפיננסית של החתמים הזרים, להבדיל מחתמים מקומיים שלרובם אין יכולת להעמיד הלוואות בהיקף כה גדול. בחברה קיוו בעבר לצאת לגיוס כבר בחודש מאי. בחברה ממתינים להחלטת סוכנות הדירוג לגבי דירוג החוב של החברה שאמורה להתפרסם לאחר שיעודכן תעריף החשמל בתחילת אפריל. דירוג החוב של החברה הוכנס לרשימת מעקב לאחר גילוי הבור התזרימי במאזני החברה.

"גלובס" דיווח בעבר כי בחברה הגיעו למסקנה שניתן כיום לגייס את הסכומים בחו"ל בריביות נמוכות יחסית של כ-6%. בחברת החשמל מעריכים כי סגירת המרווחים בשוק אגרות החוב הקונצרני בארה"ב יוצרת הזדמנות לגיוס הסכום בריבית הנמוכה. הגיוס בחו"ל אמור להיות מובטח בשעבוד צף על נכסי החברה, בדומה לגיוסים דומים שנעשו בחו"ל בעבר.

בישראל החברה גייסה בשנה האחרונה כ-9 מיליארד שקל בערבויות מדינה ומתקשה לגייס סכומים נוספים ללא ערבויות. גיוס של החברה בנובמבר האחרון בריבית של 6.5% ללא בטחונות זכה לביקוש חלקי בלבד מצד הגופים המוסדיים. גם גיוסים שערכה חברת החשמל בחו"ל בעבר הסתיימו בריביות חריגות, על רקע המשבר האשראי העולמי. ב-2009 למשל נאלצה החברה לשלם 9.55% ריבית על גיוס בהיקף של כחצי מיליארד דולר.