ארדואן: "זוהי הזדמנות חד-פעמית לקידום שלום במזרח התיכון"

המנהיג הטורקי חיכה כמעט יממה שלמה עד שפרסם תגובה ראשונה בקולו להתנצלות הישראלית והסכם הפיוס שבא בעקבותיה ■ "הבהרנו לישראל כי יתקבל רק שימוש במילה 'התנצלות'", הסביר ארדואן והסיף כי המהלך מביא עמו הזדמנות מדינית חדשה

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הגיב הערב לראשונה להסכם הפיוס עם ישראל, ואמר כי "זוהי הזדמנות חד-פעמית לקידום השלום במזרח התיכון".

"ההכרזה על ההתנצלות התקבלה על-פי התנאים שהצבנו", הוסיף ארדואן. "לפני ההתנצלות, נעשה שימוש במושגים כמו צער וחרטה. וזה מה שהבהרנו לישראלי - אם לא תשתמשו במילה 'התנצלות' - זה לא יהיה מקובל עלינו", כך ראש הממשלה הטורקי היום.

לוחם שייטת: "יורקים לנו בפנים"

בישראל היו כאלה שביקשו למחות על ההנצלות, ולוחם ששירת בשייטת בזמן המרמרה אומר היום לחדשות 2 באינטרנט בתגובה להתנצלות של ישראל בפני טורקיה על אירועי המרמרה כי "זו בושה וחרפה למדינת ישראל. אפשר בהחלט להגיד שיורקים לנו בפנים".

"כל הזמן גיבו אותנו ופתאום אובמה בא, מתנצלים והכל בסדר", אומר הלוחם. לאחר המבצע סירבה כזכור ישראל להתנצל בפני הטורקים בעיקר בשל החשש כי הלוחמים והמפקדים יועמדו לדין בבתי דין בינלאומיים ובטורקיה שם כבר נפתח משפט שכזה. הלוחמים שנאבקו עם הפעילים על המרמרה מתקשים לעכל את הבשורה על ההתנצלות הישראלית. "כאילו הרגנו אנשים שהם טהורים ותמימים - הם לא היו חפים מפשע, הם באו עם נשק, אנחנו ראינו אותם ואפשר לראות את זה בתיעוד מהספינה".

"כבר לפני כשנתיים שנשקלה האפשרות להתנצל ואנחנו עדיין היינו בשירות פעיל, קיווינו כולנו שזה לא ייקרה - ובאמת זה לא קרה ויכולנו לנשום לרווחה", הוא משחזר.

לאחר ההשתלטות, הורים ללוחמי השייטת פתחו קבוצת מחאה בפייסבוק בה קראו לישראל לא להתנצל בפני טורקיה. כבר אז הם הביעו ביקורת על כך שבישראל שקלו מהלך שכזה. באוגוסט האחרון אחד מהלוחמים אף הגיע תביעת נזיקין נגד משרד הביטחון לאחר שפורסמה תמונתו מההשתלטות. הוא אמר כי הוא חושש שארגוני טרור ימצאו אותו ויפגעו בו.

מוקדם יותר היום אמר סגן הרמטכ"ל האיראני מסעוד ג'זאירי, בתגובה איראנית ראשונה לפיוס בין ישראל לטורקיה כי מדובר במשחק של ארצות הברית. "לטורקיה נוצר מעמד מיוחד במשוואה האזורית בשל ההתקפה הציונית של המשט ההומניטארי לעזה", הוא אמר היום.

לדבריו, בנסיבות הנוכחיות, העולם מנסה למצוא תחליף לאיראן. ג'זאירי קרא לאנשי העולם המוסלמי להישאר עירנים ולשים לב לניסיונות של ארצות הברית לשנות את דעת הקהל העולמית. המפקד האיראני הוסיף כי ארה"ב ובריטניה מנסים ללא הרף להחליף האסלאם הטהור באמריקניזציה, אותה התחילו כבר כחלק מתהליך יצירת האיסלאמופוביה בקרב העולם.

מנגד, ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בירך היום את ההתנצלות הישראלית והגדיר אותה "ניצחון לאנקרה". בריאיון ל-CNN הטורקית הוא חשף כי ראש ממשלת טורקיה ארדואן יגיע בקרוב לרצועת עזה. הוא אמר שהוא מאמין שישראל תעמוד בהבטחתה לטורקיה ותסיר את הסגר הימי מעל עזה.

ארדואן יגזור סרט לבית חולים טורקי בעזה

אתמול, התקשר ארדואן ליושב ראש הרשות אבו-מאזן ולראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל, ועדכן אותם על ההסכמות. ראש הממשלה הטורקי צפוי להיכנס לרצועה דרך מעבר רפיח ויגזור סרט לפתיחת בית חולים טורקי חדש ברצועה.

"ההתנצלות ופיצוי משפחות ההרוגים חשובות ביותר, אך המאבק שלנו יימשך עד שהמצור על עזה יוסר", הדגיש ראש ארגון ה-IHH, בולנט ילדרים, שארגן את המשט לעזה. עם זאת, הוא בירך את ההתנצלות ומסר כי מדובר בהצלחה פוליטית ודיפלומטית.